Wszystko
o samochodach

Przepisy / Aktualności

Badanie techniczne auta. Podwyżka i kara dla spóźnialskich

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Adam Wojnar Opłaty za badanie techniczne auta pozostawały niezmienne od kilkunastu lat. Niebawem kierowców czekają podwyżki, a to tylko jeden z elementów zmian.

Auta, które poruszają się po drogach muszą okresowo przechodzić badania techniczne. W przypadku nowego auta, pierwszy przegląd techniczny wymagany jest po trzech latach od daty pierwszej rejestracji pojazdu. Następny przegląd wykonywany jest po dwóch latach. Kolejne przeglądy już co rok. Co roku wykonywać musimy natomiast przegląd pojazdu z instalacją LPG.

Podczas przeglądu sprawdzane są elementy mające kluczowe znaczenie dla bezpiecznego podróżowania. Sprawdzany jest m.in. stan świateł i zawieszenia. Kontrolowane są również hamulce i układ wydechowy oraz stan ogumienia. Jeśli w stacji kontroli nie stwierdzono uchybień stanu auta, umieszczona w dowodzie rejestracyjnym samochodu zostaje stosowna adnotacja.

W przypadku usterek, należy je usunąć w terminie wskazanym w stacji. Jeśli zagrażają one bezpieczeństwu w ruchu drogowym, diagnosta zatrzymuje dowód rejestracyjny.

Od 20 maja 2018 r. we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej mają funkcjonować przepisy zgodne z dyrektywą 2014/45/UE.

Podwyżka cen

Opłaty za badania techniczne, pobierane są według cennika ogłoszonego w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 29 września 2004 r. (Dz.U. z 2004 r. Nr 223, poz. 2261) z późniejszymi zmianami ( Dz.U. z 2005 r. Nr 155, poz. 1302, Dz.U. z 2009r Nr 155 poz. 1233) w sprawie wysokości opłat związanych z prowadzeniem stacji kontroli pojazdów oraz przeprowadzaniem badań technicznych pojazdów.

Posiadacz auta osobowego po zmianach zapłaci 126 zł (obecnie 98 zł). Jeśli pojazd wyposażony jest w instalację gazową, opłata wzrośnie ze 162 zł do 176 zł. Przegląd motocykla lub motoroweru po zmianach to wydatek 75 zł (obecnie 62 zł).

Dodatkowo zgodnie z art. 82 ust. 2 Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 - Prawo o ruchu drogowym z późniejszymi zmianami, za pozytywnie zakończone badanie techniczne potwierdzone wpisem do dowodu rejestracyjnego, pobierana jest opłata ewidencyjna w wysokości 1 zł.

Cennik co roku ma być waloryzowany w oparciu o średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług, ale w przypadku deflacji nie przewiduje się obniżki.

Kara dla spóźnialskich

W sytuacji kiedy posiadacz pojazdu spóźni się z badaniem technicznym o więcej niż 30 dni, zapłaci podwójną stawkę. Aby dokonać badania będzie musiał się zgłosić do stacji kontroli pojazdów prowadzonej przez Transportowy Dozór Techniczny. Powstanie 16 takich punktów na terenie całego kraju.

Redakcja poleca:

Prawo jazdy. Zmiany w nagrywaniu egzaminów
Jak jeździć samochodem z turbosprężarką?
Smog. Nowa opłata dla kierowców

Jeśli kierowca zgłosi się na przegląd do 30 dni przed końcem jego ważności, badanie zostanie zaliczone tak, jak gdyby zostało przeprowadzone w dniu zakończenia ważności poprzedniego badania.

Zmieni się także nadzór nad funkcjonowaniem stacji kontroli pojazdów. Obecnie jest to w kompetencji starostw, a po zmianie przepisów nadzór ma sprawować Transportowy Dozór Techniczny.

Projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw jest teraz analizowany przez Komisję Prawniczą.

Zobacz także: Jak zadbać o akumulator?

Wcześniejsze zmiany

Z nowelizacji ustawy Prawo o ruchu drogowym, która weszła w życie w listopadzie 2017 roku wynika, że badanie techniczne przeprowadza się po uiszczeniu przez właściciela lub posiadacza pojazdu opłaty za przeprowadzenie badania technicznego i opłaty ewidencyjnej. Informacja o negatywnym wyniku badania trafia do Centralnej Ewidencji Pojazdów. Dzięki temu inni diagności będą posiadać informacje o tym dlaczego dany pojazd nie przeszedł okresowego przeglądu. Ma to na celu wyeliminowanie sytuacji, w której kierowca jeździ od stacji do stacji, aby otrzymać pieczątkę.

Jeśli pojazd nie przejdzie badania, właściciel musi usunąć usterki w trakcie dwóch tygodni. Po ich usunięciu konieczne jest ponowne wykonanie badania w zakresie tych usterek. Ponowne badanie czy auto nie posiada już wcześniejszych uchybień dokonane w tej samej stacji diagnostycznej co poprzednio to wydatek od 13 zł do 36 zł w zależności od wagi usterki.

Od przepisów przewidziano wyjątek, aby ułatwić życie przedsiębiorcom. Wprowadzono regulację, która pozwala na wniesienie opłaty za badanie techniczne i opłaty ewidencyjnej po przeprowadzeniu badania technicznego pojazdu w przypadku rozliczenia tej usługi na podstawie faktury VAT z odroczonym terminem płatności.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Barlinek (gość)

    Dojna zmiana na premię musi być dla PiS

  • JN (gość)

    A co będzie jak będę remontował auto przez dwa lata? Będę płacił karę? W jaki sposób mam zrobić badanie skoro auto w remoncie? Czy pomyślał ktoś o tym ?

  • Rafal (gość)

    Dobre pytanie...sam renontuje auto które ma 28 lat i sam remont zajmie ok 2 lat... więc co z tym przeglądem? OC trzeba płacić nawet jeśli auto nie jeździ a teraz jeszcze problem z przeglądem będzie, czy ktoś wogole myśli nad tą ustawą czy porostu pochopnie podejmuje decyzję... Żenada na Maxa...

  • Komandor (gość)

    Totalna poraszka ....jakie przepisy takie państwo

  • Złodzieje (gość)

    Za sprawdzenie auta co trwa w dobrej stacji 15m a w chujowej z 7 płacimy 100zł jak dostanę minimalną 50/h to z chęcią.

  • Jasiek z opolskiego (gość)

    Czy wam rozum odebrało? Czepiacie się pisu, chyba sami powcy tu piszą. 30 zł rocznie to taka straszna podwyżka? Na wódkę wydajecie grubą kasę i tego wam nie żal. Jesteście żałośni.

  • Iberia (gość)

    Polakom nigdy nic nie pasuje,tylko lamentuja i wszędzie widzą swoją krzywdę,i co najgorsza ciągle się oskarżają i nie szanują nikogo i niczego.Adios

  • Draiwer (gość)

    Czy was wszystkich powaliło . Wieczny problem bo PiS. A czy PiS wymyślił teraz te badania?. Może samochodami też wymyślił. Teraz wszyscy palą głupa ze badania drogie płacisz że własne bezpieczeństwo. Jeśli nieprzejdzie badania niejezdzisz bo zabijesz siebie lub innych .pomyśl wogule co wy piszecie I zrób rachunek jeśli cię niestac na badania to sprzedaj auto i niemasz problemu. Mam cztery auta i nieubolewam.pozdrawiam.

  • hajna (gość)

    A miało być tak cacy cacy witaj ,,dobra'' zmiano dobra dla łajzów i nierobów ale jak coś masz ponad przeciętność to starają Cię wydoić na maksa oczywiście prócz kościoła!

  • Greg (gość)

    Banda myśli,że rządzi.... Ale MY,jak te tępe barany za nimi leziemy.... Myślałem,że PRLu nic nie przebije... Niestety. Myliłem się

  • Janusz (gość)

    W innych krajach UNII można samochód czasowo wyrejestrować, np jeśli ktoś ma jakieś kolekcjonerskie auta i poprostu ich nie użytkuje. Dlaczego tej dyrektywy UNIJNEJ nie wprowadzą? Dlaczego mają być karani ludzie którzy mają hobby remontowania starszych samochodów lub motocykli, OC trzeba płacić, i jeszcze mało? Jak zrobić przegląd jak auto/motocykl w remoncie sobie w garażu stoi ?!?!? I jeszcze to wyzywanie ludzi od 'ZAPOMINALSKICH'... idioci, kompletnie nie myślą, poprostu politycy są lekko oderwani od rzeczywistości typowego zjadacza chleba, kasa leci sobie z nieba, oni nie wiedzą co to jest zasuwać po kilkanaście godzin dziennie i wiązać koniec z końcem. Dla nich zakup samochodu powinien być tylko w SALONIE!!!

  • Europoseł (gość)

    Do JN i Rafała: To trzeba było PAMIĘTAĆ za nim kupiliście jakieś złomy, że remont może trwać latami!! co.. problemy z PAMIĘCIĄ?? Teraz ci wszyscy DELIKWENCI z dziwnym hobby remontowanie szrotów słono zapłacą!! odechce wam się youngtimerów!! na drugi raz taki z jeden ZAPOMINALSKI DELIKWENT będzie PAMIĘTAŁ, że samochód to się kupuje w salonie sprzedaży, nówka sztuka!! wtedy problemu nie będzie, ot co cała filozofia.

  • Gość (gość)

    Bawią mnie Pisiory.Jak za ich kadencji trza zapłacić,to ogólnie jest "OK".Bo to bezpieczeństwo,a to "dyrektywa europejska",a "peowcy" to czy tamto....Kiedyś dali ryja...."złodzieje",a "co nam ta unia będzie dyktować".Naraz pasują im wszystkim podwyżki Przeglądu Technicznego,ZUS itp .Bo to dla NASZEGO DOBRA

  • Tusek (gość)

    Zrzutka na Tuska i Bimkowska, to przeciez unijna regulacja peowcy.

  • Cccp (gość)

    A co jeśli auto jest w naprawie i nie może przejść przeglądu w terminie np. z powodu kolizji kilka dni przed końcem przeglądu?????? Złodziejski kraj

  • Adam (gość)

    To straszne nie mieści się w głowie ta ustawa to absurd już widzę jak moja znajoma z trójką dzieci biegnie do mechanika w 14 dni naprawia usterkę w swoim leciwym aucie które kiedy jest sprawne wozi lekarz,szkoła,praca a wszystko z najniższej krajowej. Sam mam podobnie gdyby było nas stać to mielibyśmy nowe auta JAK ŻYĆ ? Samo to że płace ubezpieczenie większe niż wartość auta które mam nadzieję wyremontować do paru lat a na drogę nim nie wyjeżdżam to jak płacić za towar ze sklepu w którym się nie było to KRADZIEŻ

  • Putbill (gość)

    Zbierają gnoje na 500+, pensje niech podniosą do poziomu UE, a nie podwyżki podłaszczykiem UE Ludzie idzie glosować , bo znów powiedzą że to większość narodu wybrała ich

  • Youngtimer (gość)

    Żeby nie pieniądze podatników to ludzie piszący te ustawy jeżdzili by komunikacją miejską bo bez waszych stanowisk też by was nie było stać na nowe auta, bo wiekszość ludzi w waszej firmie to stare komuchy z wykształceniem podstawowym!!!

  • a (gość)

    hajna wieśniaro jebać ten twój kościół i dzieciojeba tak samo

  • Komentarz usunięty.
  • Komentarz usunięty.
  • Marcin (gość)

    Banda ku..ew i zlo..ji

  • Adam (gość)

    Niech ktoś mi wytłumaczy: samochód/motocykl 40+ lat.. ciągłość ubezpieczenia OC nie jest wymagana, tzn można mieć przerwy i nie ma za to żadnych sankcji, podwyższonych opłat, kar i wyzywania od 'zapominalskich' w art.prasowych. Ale nagle Przegląd stał się obowiązkowy?!? tzn za brak ciągłości bo np remont trwa 2 lata!! zapłaci się KARĘ w postaci podwójnej opłaty!!! Czyli OC brak obowiązku, Przegląd jest obowiązek!!! Jak to wytłumaczyć?? Lobby stacji diagnostycznych silniejsze od lobby towarzystw ubezpieczeniowych?? czy zwykła ludzka bezmyślność.. BTW głosuję na PIS, ale naprawdę nie potrafię tego zrozumieć.. poprostu brak w tym jakiejkolwiek logiki..

  • Rick (gość)

    Ja mam 2 auta. Drugie jest nieużywane, bo jestem za granicą, ale nie chcę wyrejestrować, bo córka za rok robi prawo jazdy. Samochód stoi na podjeździe i czeka aż ona zrobi prawko, Przegląd będzie robiony po 2,5 rocznej przerwie. Dlaczego mam za to dodatkowo płacić ???

  • Gustaw61 (gość)

    " BTW głosuję na PIS, ale naprawdę nie potrafię tego zrozumieć.. poprostu brak w tym jakiejkolwiek logiki.." - .....czego nie potrafisz zrozumieć,na kogo głosujesz,czy tej logiki głosowania na pis !? Typowy wyborca pis.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości