Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bądź diagnostą swego auta (część 2)

Maciej Fabijański
Fot: Archiwum Polskapresse
Fot: Archiwum Polskapresse
W kolejnym odcinku bez przyrządowej diagnostyki samochodu dowiemy się co kryje się za niektórymi objawami jakich możemy doświadczyć podczas jazdy , jak niedoskonałości układu jezdnego potrafią zostawiać swoje ślady na oponach i w jaki sposób łatwo wykryć pewne niepotrzebne luzy.

Podejrzane sprzęgło
Poślizg sprzęgła (zwiększeniu prędkości obrotowej silnika nie towarzyszy wtedy , szczególnie przy włączonych wysokich biegach, proporcjonalny przyrost prędkości samochodu)za to zjawisko odpowiada niedostateczny docisk powierzchni ciernych w sprzęgle lub zmniejszony współczynnik ich tarcia, a przyczynami mogą być: odkształcony lub zatarty elementy sterowania sprzęgłem ( np. linka), uszkodzony samoczynny regulator skoku sprzęgła, nadmierne zużycie połączenia wielowypustowego między tarczą sprzęgła a wałkiem wejściowym skrzyni biegów, nadmierne lub całkowite zużycie okładzin ciernych tarczy sprzęgła, zaolejenia powierzchni ciernych sprzęgła z powodu uszkodzenia tylnego uszczelniacza wału korbowego lub uszczelniacza wałka wyjściowego skrzyni biegów.

Sprzęgło nie rozłącza się całkowicie, co zwykle objawia się trudnościami przy włączaniu biegów – na liście możliwych przyczyn są m.in. nieprawidłowe działanie zewnętrznego mechanizmu sterowania sprzęgłem, nadmierne zużycie lub odkształcenie  segmentów sprężyny centralnej, zacieranie się łożyska wyciskowego na prowadnicy, uszkodzenie łożyska wyciskowego, zacieranie się końcówki walka wejściowego skrzyni biegów w miejscu jego łożyskowania, czyli w czopie wału korbowego. Warto przy okazji wiedzieć, że trudności przy włączaniu biegów mogą być spowodowane również przez uszkodzone synchronizatory, niewłaściwym o zbyt dużej lepkości olejem w skrzyni biegów, a także  z powodu podwyższonych obrotów biegu jałowego.

Miejscowy zwiększony opór podczas włączania sprzęgła – świadczy o uszkodzeniach wewnętrznych elementów mechanizmu sterującego, takich jak łożysko wyciskowe wraz z prowadnicą, końcówki segmentów sprężyny centralnej, połączenie obudowy łożyska z widełkami wysprzęglającymi.

Szarpania towarzyszące zwalnianiu pedału sprzęgła – w przypadku tego układu może to być spowodowane przez zacierające się elementy wewnętrznego mechanizmu sterującego lub zaolejenie okładzin ciernych. Takie szarpnięcia będą również rezultatem uszkodzenia poduszek  układu napędowego.

Hałas objawiający się po naciśnięciu na pedał sprzęgła – to oznaka zużycia lub wręcz uszkodzenia łożyska wyciskowego

Równomiernie zużyty na całym obwodzie opony bieżnik to najlepsza wizytówka układu jednego auta.
Równomiernie zużyty na całym obwodzie opony bieżnik to najlepsza wizytówka układu jednego auta.

polegającego na zatarciu ruchomego jego elementu współpracującego z końcówkami sprężyny centralnej.

Hałas słyszalny na biegu jałowym, na postoju , bez włączonego biegu – w tym przypadku głównym podejrzanym jest zazwyczaj tłumik drgań skrętnych w tarczy sprzęgła.
Niespokojna jazda

Auto nie trzyma kierunku jazdy – może to być spowodowane na przykład przez niejednakowe ciśnienie w ogumieniu, nieprawidłową geometrię kół, nadmierny luz w przekładni kierowniczej, luzy na połączeniach mechanizmu kierowniczego, nieprawidłowe działanie stabilizatora, uszkodzenie jakiegoś elementu zawieszenia.

Auto ściąga na jedną stronę – wśród  przyczyn, które mogą być za to odpowiedzialne**są m.in. różne ciśnienia w oponach, niewłaściwa zbieżność kół, osłabienie jednej ze sprężyn przedniego zawieszenia, blokowanie hamulców jednego z kół.

Wyczuwalne podczas jazdy drgania na kierownicy – za to zjawisko najczęściej odpowiada niewyrównoważenie kół kierowanych auta. Podobny objaw będzie towarzyszyć zwichrowaniu tarczy jednego lub obu kół przednich oraz nadmiernym luzom w elementach układu kierowniczego.

Drgania kierownicy podczas hamowaniaw ogromnej większości przypadków spowodowane jest to przez wykazujące nadmierne bicie, czyli mówiąc inaczej zwichrowane, tarcze hamulcowe.
Ślady na oponach

Zużyta środkowa część bieżnikato skutek długotrwałej eksploatacji ogumienia z nadmiernym ciśnieniem.

W przypadku kół kierowanych obecność luzu należy badać w płaszczyźnie poziomej i pionowej.
W przypadku kół kierowanych obecność luzu należy badać w płaszczyźnie poziomej i pionowej.

Zużyte równocześnie boczne partie bieżnikato z kolei rezultat jazdy z niedostatecznie napompowanymi oponami. Przypadek raczej rzadki, bo takiego niskiego ciśnienia nie sposób nie zauważyć, chyba, że kierowca wcale nie zwraca na to uwagi.

Plackowate ślady zużycia rozmieszczone na całym obwodzie – w ten sposób na ogumienie auta mogą oddziaływać zużyte amortyzatory.

Jednostronnie zużyty bok bieżnika – przyczyna takiego wyglądu tkwi z złym ustawieniu (geometrii) koła.

Miejscowe zużycie bieżnika – może być spowodowane m.in. niewyrównoważeniem koła lub przez tzw. dohamowanie, czyli zablokowanie koła przy gwałtownym hamowaniu. W przypadku hamulców bębnowych podobny objaw towarzyszyć będzie opalizacji bębna hamulcowego.
Luzy na kołach

Dość łatwo je wykryć. Wystarczy unieść pojazd za pomocą podnośnika i następnie wykonać prosty test sprawdzający. Chwytami dłońmi za koło i próbujemy nim poruszać. W przypadku kół kierowanych robimy to w dwóch płaszczyznach: poziomej i pionowej. Wyczuwalny luz w obu płaszczyznach z dużą dozą prawdopodobieństwa możemy przypisać zużytemu łożyskowaniu piasty. Natomiast za luz objawiający się tylko w płaszczyźnie poziomej kół kierowanych odpowiada zwykle jakieś wadliwe połączenie w układzie kierowniczym (bardzo często jest to luz na końcówce drążka kierowniczego).

Badając tylne koła możemy poprzestać na sprawdzeniu luzu  tylko w jednej płaszczyźnie. Jego obecność będzie najczęściej świadczyła o nieprawidłowym łożyskowaniu piasty. W takim przypadku warto wykonać jeszcze jeden sprawdzian polegający na mocnym zakręceniu badanym kołem. Jeśli towarzyszyć temu będzie wyraźny szum to znak, że łożysko nadaje się już do wymiany.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty