Wszystko
o samochodach

Porady / Samochód latem

Bagażniki

Data publikacji: Autor: pim

 Samo kupno bagażnika nie rozwiązuje problemu wakacyjnego wyjazdu. Trzeba jeszcze spakować się tak, żeby jazda była bezpieczna i przyjemna.

 

Czasy aut z koszami na dachu, bagaży przywiązanych do nich linkami i zabezpieczonych przed deszczem folią już mamy za sobą. Teraz zwykle na dachu wozimy boxy lub nadstawki z rowerami.

 

Pakując samochód z boxem należy starać się cięższe przedmioty włożyć do bagażnika auta, a do boksu pakować te, które są lekkie, ale zajmują więcej miejsca, np. ubrania. Trzeba pamiętać, że pomiędzy belkami mocowanymi do dachu należy umieścić co najmniej połowę ciężaru przewożonych w boksie rzeczy. Jeżeli bagażnik nie chce się zamknąć, bo nagle pokrywa nie pasuje do podstawy, to znaczy, że jest przeładowany lub źle załadowany i zaczyna się odkształcać. Zamiast dopychać na siłę trzeba jeszcze raz załadować bagaże.

 

Przewożąc na dachu rowery trzeba pamiętać, żeby mocować je kierownicami do przodu. Przy odwrotnym założeniu działają inne siły, opory są większe i łatwiej o uszkodzenia. - Mocując rower na dachu trzeba zdjąć z niego niektóre akcesoria, zwłaszcza foteliki dla dzieci, które stawiają bardzo duży opór. Samochód gorzej się prowadzi, większy jest hałas i spalanie. Kiedy jadę w dłuższą drogę, to wyjmuję nawet siodełko z roweru, żeby zmniejszyć opory i obniżyć środek ciężkości auta - mówi Marek Senczek z firmy Taurus, która zajmuje się bagażnikami już od blisko 20 lat. Na czas jazdy dobrze jest zabezpieczyć przed kurzem czy błotem delikatne mechanizmy, takie jak manetki przerzutek. Na rynku są dostępne specjalne pokrowce na kierownice firmy Fapa, które przepuszczają powietrze, ale zatrzymują brud. Trzeba za nie zapłacić ok. 50 złotych.

 

Właściciele aut wybierają czasami bagażniki mocowane na drzwiach bagażowych samochodu. Nie wszystkie auta mają jednak na tyle mocne klapy, żeby wytrzymały dodatkowe obciążenie kilkudziesięciu kilogramów (w przypadku 3 rowerów), działające znacznymi siłami podczas zakrętów czy przy jeździe po dziurach. - W przypadku swoich bagażników tego typu firma Thule wskazuje na jakich samochodach można ich używać - mówi Marek Senczek.

Lepiej jest korzystać z bagażników montowanych na haku holowniczym. W tym przypadku ryzyko uszkodzeń jest znacznie mniejsze, bo haki są zwykle odpowiednio wytrzymałe. Warto jednak przed montażem sprawdzić dopuszczalny nacisk na hak. W końcu służy on raczej do ciągnięcia przyczep, a to już inny rozkład działających sił.

Rowery mocowane za autem dają przy tym takie same opory powietrza, jak rowery na dachu.

Jeżeli nie korzystamy z bagażnika lepiej go zdjąć. Pudło na dachu (a same belki tym bardziej) powoduje wzrost hałasu, większe opory powietrza, a więc i większe spalanie.

 

Marek Senczek, współwłaściciel firmy Taurus:
Obecnie producenci bagażników oferują wiele, często bardzo wyspecjalizowanych nadstawek i akcesoriów. Można na nich przewozić prawie wszystko. Wybierając bagażnik i montując go trzeba jednak brać pod uwagę zalecenia zarówno producenta bagażnika, jak i auta. Nie można przekraczać wytrzymałości bagażnika, haka holowniczego czy tylnej klapy, na której także można mocować niektóre bagażniki. Trzeba montować i wykorzystywać bagażniki zgodnie z instrukcją obsługi. Mieliśmy wiele takich przypadków, że ludzie w ogóle nie czytali instrukcji i niszczyli bagażniki i auta.

 

Pamiętaj
Dobierając bagażnik trzeba brać pod uwagę markę, model, rodzaj nadwozia a nawet rocznik samochodu. W każdym aucie inaczej są umieszczone i wykonane miejsca na zamocowanie bagażnika. Kupno niewłaściwych zestawów bazowych (biegnących w poprzek dachu belek i łap mocujących je do nadwozia) może skończyć się uszkodzeniem podczas jazdy lakieru czy nawet blach karoserii. Może się też okazać, że bagażnik spadnie z dachu przy skręcie czy hamowaniu. W katalogu firmy Thule typy zestawów bazowych zajmują ponad 50 stron.

Dach każdego samochodu ma określoną nośność. Z reguły jest to 75-80 kg (wliczając w to wagę bagażnika). Własną nośność mają także bagażniki. Niektóre mogą unieść 50 kg, inne tylko 30. Trzeba sprawdzić ile waży kupowany bagażnik i oszacować jakie ciężary chcemy na nim przewozić.

Bagażniki mogą być bardziej uniwersalne, dostosowane do uchwytów na różne bagaże, lub mocno wyspecjalizowane, dostosowane tylko do jednego typu sprzętu. Trzeba więc dobrze rozważyć przyszłe zastosowanie bagażnika. Inne rozwiązania będziemy stosowali, jeżeli korzystamy z bagażników tylko przewożąc latem rowery, a inne myśląc także o przewozie także nart czy deski surfingowej.

Przed podróżą, a także w czasie postojów, trzeba sprawdzać zamocowanie bagażnika i przewożonych bagaży.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości