Wszystko
o samochodach

Aktualności / Informacje

Benzyna czy olej?

Data publikacji: Autor: Jerzy Witaszczyk

Żeby silnik wysokoprężny zaczął "zarabiać", trzeba przejechać ponad 130 tysięcy kilometrów!

Samochody osobowe z silnikami wysokoprężnymi stają się coraz popularniejsze. Niektóre marki sprzedają w Polsce już ponad 30 procent pojazdów napędzanych olejem. Jeszcze kilka lat temu udział aut osobowych z silnikami Diesla nie przekraczał w naszym kraju 5 procent.

Źródłem sukcesu silników wysprężnych jest rewolucja technologiczna, dokonana przed kilku laty. Dzięki bezpośredniemu wtryskowi paliwa, zyskały one na mocy, stały się dynamiczne, są cichsze, ale zachowują przy tym swój dotychczasowy walor, a mianowicie stosunkowo niskie zapotrzebowanie na paliwo.

Ale nic nie ma za darmo. Nowoczesny silnik wysokoprężny jest urządzeniem skomplikowanym, co ma wpływ na cenę całego samochodu. W porównaniu z tradycyjnym dieslem musi być wyposażony m.in. w precyzyjne urządzenie do bezpośredniego wtrysku paliwa (common rail lub pompowtryskiwacze) i turbinę.

Niestety, wraz z rosnącym zainteresowaniem samochodami z silnikami wysokoprężnymi, olej napędowy drożeje szybciej niż benzyna. Nie można wykluczyć, że w przyszłości ceny obu paliw zostaną zrównane. Czy w tej sytuacji warto kupować samochód z silnikiem wysokoprężnym? Wyliczenia przeprowadzone dla kilku modeli wykazały, że przy obecnych cenach paliwa ekonomiczne uzasadnienie zakupu jest wątpliwe.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości