Bez apetytu

Ryszard Polit
Fot. Toyota: Najoszczędniejszym autem napędzanym silnikiem benzynowym jest Toyota Prius. Ten samochód ma jednak napęd hybrydowy, w którym silnik benzynowy jest wspomagany silnikiem elektrycznym. Średnie zużycie paliwa wynosi tylko 4,3 l na 100 km.
Fot. Toyota: Najoszczędniejszym autem napędzanym silnikiem benzynowym jest Toyota Prius. Ten samochód ma jednak napęd hybrydowy, w którym silnik benzynowy jest wspomagany silnikiem elektrycznym. Średnie zużycie paliwa wynosi tylko 4,3 l na 100 km.
Niskie zużycie paliwa przez samochód dla użytkownika oznacza mniejsze wydatki, a dla producenta – nowoczesny produkt. Modeli napędzanych silnikiem benzynowym, których średnie zużycie paliwa nie przekracza 7,0 l na 100 km jest 60. Wśród nich są samochody małe oraz sporo aut segmentu C, dwa minivany (Mitsubishi Space Star i Ford Focus C-Max) i kombivan (Renault Kangoo).

Zużycie paliwa przez samochód ma dzisiaj znaczenie strategiczne. Dla użytkownika niskie zużycie paliwa oznacza mniejsze wydatki na eksploatację pojazdu, a dla producenta - nowoczesny produkt, jak najmniej zanieczyszczający środowisko naturalne.

 

Jeszcze 20 lat temu istniała presja na zmniejszanie zużycia paliwa wywierana przez obrońców środowiska naturalnego. Zakładano bowiem, że im mniej paliwa zużywa silnik, tym mniejsza jest

Fot. Toyota: Najoszczędniejszym autem napędzanym silnikiem benzynowym jest Toyota Prius. Ten samochód ma jednak napęd hybrydowy, w którym silnik benzynowy
Fot. Toyota: Najoszczędniejszym autem napędzanym silnikiem benzynowym jest Toyota Prius. Ten samochód ma jednak napęd hybrydowy, w którym silnik benzynowy jest wspomagany silnikiem elektrycznym. Średnie zużycie paliwa wynosi tylko 4,3 l na 100 km.

emisja toksycznych związków. Pod tym względem nic się nie zmieniło, jednak dzięki zastosowaniu katalizatorów spalin, producentom udało się zmniejszyć emisję bez konieczności redukcji zużycia paliwa. Koncerny samochodowe nie miały innego wyjścia, gdyż zmniejszenie zużycia okazało się niezwykle trudne i kosztowne.

 

Dlaczego tak dużo?

 

Na zużycie paliwa ma wpływ wiele sumujących się czynników. Najważniejsze z nich to: konstrukcja samej jednostki napędowej, masa pojazdu, opory toczenia (opony), opory aerodynamiczne, technika jazdy kierowcy i inne.

 

Nowoczesne silniki mają więc co najmniej 3 zawory w każdym cylindrze, układy zmiennych faz rozrządu, kanały dolotowe zmiennej długości, często są doładowane turbosprężarką. Te urządzenia przyczyniają się do poprawienia tragicznie niskiej sprawności silnika tłokowego. Sprawność współczesnych silników tłokowych stosowanych w samochodach wynosi od 38 do 46 procent. To znaczy, że ze 100 litrów zakupionego przez nas paliwa efektywnie wykorzystujemy 38-46 litrów. Reszta jest spalana bezproduktywnie i ulatuje przez rurę wydechową do nieba. Dla porównania, sprawność silnika elektrycznego wynosi ok. 95 procent. Wyższą sprawność, a więc również niższe zużycie paliwa mają silniki wysokoprężne.

 

Masa pojazdu ma również kolosalne znaczenie dla zużycia paliwa, szczególnie w mieście. Aby rozpędzić określoną masę, potrzebna jest określona energia. Jest ona tym większa, im większa

Mały i lekki Smart Fortwo średnio zużywa 4,7 l benzyny na 100 km.
Mały i lekki Smart Fortwo średnio zużywa 4,7 l benzyny na 100 km.

jest rozpędzana masa. Niestety, masa pojazdów kolejnych generacji wcale się nie zmniejsza. Jest to spowodowane koniecznością montowania nowych urządzeń, głównie podnoszących bezpieczeństwo podróżnych lub służących wygodzie, jak poduszki powietrzne, klimatyzacja czy elektryczne sterowniki podnoszenia szyb.

 

Konstruktorzy starają się też zmniejszyć opory aerodynamiczne stawiane przez pojazd, projektując opływowe nadwozia. Natomiast producenci opon opracowują nowoczesne ogumienie o niskim współczynniku tarcia. Opory te mają jednak ograniczony wpływ na zużycie paliwa.

Istotnym czynnikiem jest technika jazdy kierowcy, który dzięki umiejętnej jeździe, unikając gwałtownego przyspieszania lub zbyt szybkiej jazdy, ma istotny wpływ na zmniejszenie zużycia paliwa.

  

Benzyniaki

 

Modeli napędzanych silnikiem benzynowym, których średnie zużycie paliwa nie przekracza 7,0 l na 100 km jest 60. Wśród nich są samochody małe oraz sporo aut segmentu C, dwa minivany (Mitsubishi Space Star i Ford Focus C-Max) i kombivan (Renault Kangoo). Nie ma przedstawicieli segmentów D i E, a więc aut stosunkowo dużych i ciężkich.

 

Wśród samochodów napędzanych silnikami benzynowymi najoszczędniejsza jest Toyota Prius, której średnie zużycie paliwa wynosi 4,3 l na 100 km. Pierwsze miejsce Priusa jest zgodne z oczekiwaniami, bowiem ma on napęd hybrydowy, a więc silnik spalinowy wspomagany jest

Najoszczędniejszym autem napędzanym silnikiem wysokoprężnym 1,2 l/61 KM jest Audi A2, którego średnie zużycie paliwa wynosi 3,0 l na 100 km. Jest to
Najoszczędniejszym autem napędzanym silnikiem wysokoprężnym 1,2 l/61 KM jest Audi A2, którego średnie zużycie paliwa wynosi 3,0 l na 100 km. Jest to jednak pojazd specjalnie opracowany.

silnikiem elektrycznym. Gdyby nie zawrotnie wysoka cena zakupu - powyżej 120 tys. zł - byłby to idealny pojazd. Kolejne miejsca zajmują małe Smarty. Wśród "typowych" samochodów na wysokiej pozycji uplasowały się Opel Corsa 1,0 l oraz Toyota Yaris 1,0 i Fiat Panda 1,1. Największymi autami są Seat Toledo 1,6 oraz Skoda Octavia I 1,4. Ostatnie trzy miejsca, ze średnim zużyciem paliwa wynoszącym 7,0 l/100 km, zajmują Fiat Albea 1,2, Rover 45 1,4 i Renault Thalia 1,4.

 

Diesle

 

Modeli napędzanych silnikiem wysokoprężnym, których średnie zużycie paliwa nie przekracza 6,0 l na 100 km jest 76. W tabeli znaleźli się przedstawiciele segmentów B, C i D, minivany i kombivany . W wyznaczonym limicie zużycia paliwa zmieścili się również dwaj przedstawiciele segmentu E - Peugeot 607 i Saab 9-5, którzy zajęli ostatnie pozycje. Najoszczędniejszym autem jest Audi A2 napędzany silnikiem 1,2 l, którego średnie zużycie paliwa wynosi 3,0 l na 100 km. Jest to jednak w pewnym sensie pojazd specjalny - o obniżonej masie i

Tylko 4,1 l paliwa zużywa średnio Citroen C2 napędzany dieslem 1,4 l/70 KM.
Tylko 4,1 l paliwa zużywa średnio Citroen C2 napędzany dieslem 1,4 l/70 KM.

oszczędnym silniku. Jego cena - powyżej 100 tys. zł mówi sama za siebie. Drugą pozycję zajmuje Smart, a kolejne - Citroeny C2 i C3 oraz Toyota Yaris. Najbardziej oszczędne są więc auta o niewielkich wymiarach napędzane wysokoprężnymi silnikami o małej pojemności skokowej. Ostatnio niemal każdy producent oferuje "małego" diesla i jak widać z naszej tabeli, jest w tym pewna idea.

 

Z przedstawionych tabel wynika, że bez względu na rodzaj silnika, najoszczędniejszymi autami są pojazdy o niewielkich wymiarach zewnętrznych i małej masie. Samochody specjalnie skonstruowane z myślą o oszczędzaniu, jak Toyota Prius czy Audi A2 są jeszcze zbyt drogie dla przeciętnego zjadacza chleba. Poza splendorem dla producenta nie mają większego znaczenia rynkowego.

 
Jak oszczędzać paliwo

 

1. Tzeba dbać o właściwy stan techniczny pojazdu, a w szczególności:

 

- okładziny cierne układu hamulcowego nie mogą ocierać o bębny czy tarcze,

- filtr powietrza do silnika nie może być zabrudzony,

- obroty biegu jałowego silnika nie powinny być za wysokie,

 

2. Technika jazdy:

 

- należy unikać gwałtownego przyspieszania, szczególnie w mieście,

- podczas jazdy tak zmieniać biegi, by utrzymywać obroty silnika między obrotami przy maksymalnym momencie obrotowym, a obrotami przy mocy maksymalnej,

- nie przekraczać obrotów przy mocy maksymalnej,

- na autostradzie trzeba jechać płynnie i przewidując rozwój sytuacji unikać stosowania hamulców - często wystarczy zdjąć nogę z pedału przyspiesznika,

 

3. Inne:

 

- z samochodu warto wyjąć zbędne przedmioty, by obniżyć masę pojazdu,

- zamontowany bagażnik dachowy, otworzenie szyb bocznych czy okna dachowego (szyberdachu) powodują wzrost oporów aerodynamicznych. W miarę możliwości trzeba tego unikać, szczególnie podczas szybkiej jazdy,

- opór aerodynamiczny wzrasta z kwadratem prędkości, dlatego szybka jazda zwiększa zużycie paliwa,

- niewłaściwe założenie spoilerów powoduje wzrost oporów aerodynamicznych przy prędkościach jazdy od ok. 100 km/h. Poniżej tej prędkości spoilery w zasadzie nie spełniają swojej roli i są gadżetem.

 

Pomiar zużycia paliwa 

W celu ujednolicenia pomiaru zużycia paliwa od 1996 r. w krajach Unii Europejskiej obowiązuje  zgodna z regulaminem ECE R15 dyrektywa 93/116/EC. Na jej podstawie określa się zużycie "miejskie" i "pozamiejskie". Pomiar jest prowadzony na rolkowym stanowisku badawczym

Fot. Bosch
Fot. Bosch

(hamowni podwoziowej) według ściśle określonej procedury cyklicznego przyspieszania, hamowania i zmiany biegów, z wykorzystaniem analizy składu spalin. Pomiar rozpoczyna się od zimnego silnika, który w czasie pracy stopniowo się rozgrzewa - tak jak przy normalnej jeździe. Trzecia wartość zużycia paliwa, nazywana "średnią", "mieszaną" lub "łączoną", zostaje wyliczona z dwóch powyższych według stosownego wzoru. Nie jest to więc średnia arytmetyczna z dwóch liczb zużycia "miejskiego" i "pozamiejskiego".

 

Zużycie paliwa "miejskie" i "pozamiejskie" znacznie się od siebie różni, co jest charakterystyczne dla współczesnych samochodów. Im większe auto, tym różnice są większe.

Procedura badania zużycia paliwa odbywa się na hamowni podwoziowej w temperaturze powietrza 20 stopni C, przy ciśnieniu 980,665 hPa i wilgotności 40%. Podczas cyklu pomiarowego A pojazd "przejeżdża" 4,052 km, a podczas cyklu B - 6,955 km. Do wyliczenia zużycia paliwa gromadzi się w specjalnych workach spaliny i dokonuje ich analizy. Zużycie paliwa wylicza się ze wzoru: (k:D) x (0,866 HC + 0,429 CO + 0,273 CO2). Litera D oznacza gęstość powietrza w temp. 15 stopni C, litera k=0,1154, HC - węglowodory, CO - tlenek węgla, CO2 - dwutlenek węgla.

 

SILNIKI BENZYNOWE

marka               pojemność/moc             średnie zużycie

i model                    (l/KM)                   paliwa (l/100 km)

Toyota Prius            1,5/78                              4,3

Smart Fortwo           0,7/50                              4,7

Smart Roadster        0,7/61                              4,9

Opel Corsa               1,0/60                             5,3

Smart Forfour           1,1/75                             5,5

Toyota Yaris             1,0/68                              5,6

Fiat Panda                1,1/54                              5,7

Fiat Punto                 1,2/60                              5,7

Honda Jazz               1,4/83                              5,7

Hyundai Getz            1,1/63                              5,8

Opel Agila                 1,0/60                              5,8

Citroen C2               1,1/61                               5,9

Nissan Micra             1,2/65                              5,9

Seat Ibiza/Cordoba   1,2/64                               5,9

Skoda Fabia              1,2/54                              5,9

VW Polo                   1,2/55                               5,9

Audi A2                    1,4/75                              6,0

Citroen C3               1,1/61                               6,0

Fiat Seicento             1,1/54                              6,0

Lancia Ypsilon           1,2/60                               6,0

Renault Clio              1,2/60                               6,0

Daewoo Matiz           0,8/51                                6,1

Ford Ka                    1,3/70                               6,2

Ford Fiesta                1,3/70                               6,2

Peugeot 206             1,1/60                                6,2

VW Golf V               1,4 FSI/90                           6,2

Opel Astra III           1,4/90                                6,3

Suzuki Wagon R+      1,3/93                               6,3

Honda Civic              1,4/90                                6,4

Fiat Stilo                   1,4/95                                6,5

Fiat Idea                   1,2/80                                6,5

Ford Fusion                1,4/80                               6,5

Mini                           1,6/90                               6,5

Peugeot 307               1,4/88                               6,5

Suzuki Ignis               1,3/93                               6,5

Chevrolet Aveo          1,2/71                               6,6

Ford Focus                 1,4/75                               6,6

Kia Rio                       1,3/82                              6,6

Mitsubishi Lancer         1,6/98                              6,6

Nissan Almera             1,5/98                              6,6

VW Bora                     1,4/75                              6,6

Hyundai Accent           1,5/90                               6,7

Mitsubishi Space Star   1,3/82                               6,7

Renault Megane II       1,4/80                               6,7

Seat Leon                   1,4/75                               6,7

Skoda Octavia I          1,4/75                               6,7

Suzuki Liana               1,3/90                               6,7

Toyota Corolla            1,4/97                               6,7

Citroen Xsara              1,4/75                              6,8

Fiat Palio Weekend       1,2/60                              6,8

Rover 25                    1,4/103                             6,8

Audi A3                       2,0 FSI                             6,9

Ford Focus C-Max         1,6/100                            6,9

Opel Astra Classic II     1,4/90                               6,9

Renault Kangoo            1,2/60                               6,9

Seat Toledo                 1,6/105                              6,9

Subaru Justy                1,3/94                               6,9

Fiat Albea                    1,2/80                               7,0

Rover 45                     1,4/103                             7,0

Renault Thalia             1,4/98                                7,0

 

SILNIKI DIESLA

Audi A2                        1,2/61                              3,0

Smart Fortwo                0,8/41                              3,4

Citroen C2                    1,4/70                              4,1

Citroen C3                    1,4/70                              4,2

Toyota Yaris                  1,4/75                              4,2

Fiat Panda                     1,3/70                              4,3

Ford Fiesta                    1,4/68                              4,3

Peugeot 206                  1,4/68                              4,3

Renault Clio/Thalia         1,5/65                              4,3

Ford Fusion                   1,4/68                               4,4

Citroen Xsara                1,4/70                              4,5

Fiat Punto                      1,3/70                              4,5

Mazda 2                        1,4/68                              4,5

Opel Corsa                    1,3/70                              4,5

Seat Ibiza/Cordoba        1,4/75                              4,5

Skoda Fabia                  1,4/75                               4,5

Lancia Ypsilon                1,3/70                               4,6

Nissan Micra                  1,5/65                               4,6

Peugeot 307                  1,4/70                               4,6

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Transport ogromnego generatora ulicami Grudziądza

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty