Wszystko
o samochodach

Porady / Warto wiedzieć

Bez sprawnego sprzęgła ani rusz

Data publikacji: Autor: (ip)

Fot: Archiwum Polskapresse Sprzęgło jest jednym z ważniejszych elementów samochodu odpowiadających za jego działanie. Jego rolą jest tymczasowe odłączanie silnika od układu napędowego. Dzięki temu możemy, przy ciągłej pracy silnika, zmieniać biegi nie powodując przy tym żadnych uszkodzeń. Niesprawne posługiwanie się sprzęgłem może skończyć się poważną usterką a nawet unieruchomieniem samochodu. Pamiętajmy, że awaria tego elementu sprzyja uszkodzeniom skrzyni biegów.

Awarie sprzęgła najczęściej zdarzają się w wyniku amatorskich napraw pojazdu i nieumiejętnego posługiwania się tym Fot: Archiwum Polskapresseurządzeniem. Jednym z podstawowych błędów, który popełniają kierowcy jest zbyt gwałtowne ruszanie z miejsca. Okładziny sprzęgła zostają obciążone, co grozi jego przepaleniem. Gdy do tego dojdzie, ratunkiem może okazać się wymiana tarczy sprzęgłowej, co  związane jest z koniecznością wymontowania z samochodu skrzyni biegów. Innym, nieprawidłowym zachowaniem kierowców jest używanie pedału sprzęgła poza czynnością zmiany biegów tzn. np. trzymanie nogi na pedale sprzęgła podczas jazdy. Może to spowodować szybsze zużycie łożyska wyciskowego sprzęgła oraz jego okładzin. Należy zwrócić uwagę, aby podczas ruszania pojazdem opuścić do końca hamulec ręczny a przy zmianie biegów zawsze docisnąć pedał sprzęgła do końca. „Dbajmy o ten element samochodu, gdyż jego wymiana jest czasochłonna i przede wszystkim droga . Podczas naprawy uszkodzonego sprzęgła, warto również sprawdzić stan koła zamachowe oraz sprawdzić stan uszczelniaczy silnika. Przed ponownym montażem wyczyśćmy wszystkie elementy z pyłu pozostałego po ścieraniu się okładzin i ślady oleju.” – mówi Marek Godzieszka, Dyrektor Techniczny firmy Auto-Boss.

Jakie symptomy świadczą o uszkodzonym sprzęgle?

Jednym z symptomów, który informuje nas o zużyciu sprzęgła jest sama praca pedału sprzęgła . Odczuwalnie chodzi on ciężej, co świadczy o zużywaniu się powierzchni styku łożyska oporowego ze sprężyną talerzową docisku. Kiedy po wciśnięciu pedału sprzęgła słyszymy szum dochodzący z okolic skrzyni biegów, możemy spodziewać się uszkodzonego łożyska oporowego. O zużyciu tarczy sprzęgła, świadczyć też może brak przyspieszenia pojazdu pomimo dodawanego gazu. Innymi, równie niepokojącymi objawami mogą okazać się - ruszanie samochodu dopiero po całkowitym puszczeniu pedału sprzęgła albo nasilające się szarpanie pojazdu podczas ruszania.

Jak należy poprawnie używać sprzęgła?

„Aby wydłużyć żywotność sprzęgła starajmy się, aby było zawsze w doskonałym stanie. Ruszajmy zawsze z najniższych możliwych obrotów silnika, unikajmy gwałtownego puszczania pedału sprzęgła oraz ruszania z piskiem opon. Czynności te znacznie wydłużą żywotność tarczy ciernej. Stojąc na światłach, czy też w dużym korku, lepiej wrzućmy bieg na luz a nie czekajmy z włączonym biegiem. Zabieg ten oszczędza wszystkie elementy sprzęgła. W samochodach z napędem na cztery koła korzystajmy z funkcji rozłączania osi – zmniejszy to obciążenie na sprzęgle nawet o około 30 procent. Ponadto zawsze dociskajmy pedał sprzęgła do końca, a gazu dodawajmy tylko wtedy, kiedy hamulec ręczny zostanie całkowicie opuszczony. Wsiadając za kierownicę  zakładajmy buty na płaskiej podeszwie – tę uwagę kierujemy szczególnie do Pań. Dzięki temu nie tylko zadbamy o nasze bezpieczeństwo, ale też pozbędziemy się nawyku do jazdy na tzw. półsprzęgle.” – dodaje Marek Godzieszka, Dyrektor Techniczny firmy Auto-Boss.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • 000bryan (gość)

    Warto dodać, że lepiej tradycyjnie używać jednak hamulca ręcznego niż półsprzęgła przy ruszaniu spod górki zwłaszcza z napędem 4x4.

  • zniesmaczony (gość)

    Cienizna, straszna cienizna. Tak to jest, jak za pisanie o technice, eksploatacji i serwisie biorą się ludzie, bez podstawowej wiedzy o temacie. Autor coś tam usłyszy, a potem pisze, że oszczędzanie sprzęgła polega na "delikatnym ruszaniu" i temu podobne. Gratulacje! A tak poważnie, jeżeli już stałym autorem Motofaktów został p. Maciej Fabijański (który się zna i ma doświadczenie), to trzeba mu dać taki bełkot do przeczytania i poprawienia. A jeszcze lepiej zamawiać takie teksty od razu u fachowca.

  • mori (gość)

    piszcie tak dalej niedlugo na zmianie swiatła przejedzie tylko jeden pojazd. Przez takie artykuły tworza sie korki

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości