Wszystko
o samochodach

Porady / Bezpieczeństwo

Bezpieczeństwo jazdy

Data publikacji: Autor: Ryszard Polit

Fot. Maciej Pobocha: Geometria zawieszenia ma istotny wpływ na kierowalność pojazdu i zużycie ogumienia. W naszych warunkach geometrię powinno się kontrolować jak najczęściej. W zakresie bezpieczeństwa producenci samochodów zrobili co mogli, reszta zależy do użytkownika.

W zakresie bezpieczeństwa producent samochodu zrobił co mógł, reszta zależy do użytkownika.

 

By zachęcić klientów do zakupu, producenci samochodów podkreślają, że ich produkty są bezpieczne. Świadczą o tym pomyślnie zaliczone testy zderzeniowe – fabryczne i niezależnych organizacji. Ilość przyznanych gwiazdek obrazujących stopień bezpieczeństwa jest często maksymalna, tak jak maksymalnie dobra jest konstrukcja samochodu. Nadzwyczajna skuteczność układu hamulcowego czy możliwość szybkiego pokonywania zakrętów sugerowane w prospektach i filmach reklamowych są możliwe, gdyż nadzwyczajny pojazd jest w idealnym stanie technicznym.

 

Warto jednak zdać sobie sprawę, że podczas eksploatacji pojazdu jego podzespoły ulegają naturalnemu zużyciu, a wraz z nim pogarsza się stopień bezpieczeństwa. Zachowanie właściwego stanu technicznego układu zawieszenia, kierowniczego czy hamulców leży teraz w interesie posiadacza auta.

 

Układ hamulcowy

 

Konstrukcja i skuteczność układu hamulcowego zależy od klasy pojazdu i jego osiągów. Przy przednich kołach stosuje się hamulce tarczowe, a przy tylnych -  również tarczowe lub mniej wydajne - bębnowe. Z reguły podaje się drogę hamowania pojazdu z prędkości 100 km/h do Fot. BMW: W uk³adzie hamulcowym z regu³y kontrolujemy tarcze hamulcowe i ok³adziny cierne. Zaleca siê wymianê p³ynu hamulcowego co 3 lata. zatrzymania. Najwydajniejszy układ hamulcowy mają auta sportowe, które są w stanie zatrzymać się po przebyciu 36 m (np. Porsche 911). Najgorsze pod tym względem pojazdy potrzebują aż 52 m (Fiat Seicento). Podczas eksploatacji zużywają się tarcze i  okładziny cierne. Tzw. klocki wytrzymują od 10 do 40 tys. km w zależności od jakości i sposobu jazdy, a tarcza hamulcowa – ok. 80 – 100 tys. km. Tarcza musi mieć odpowiednią grubość i równą powierzchnię. Z reguły nie przestrzega się okresowej wymiany płynu hamulcowego, którego skuteczność z roku na rok maleje. Wynika to z higroskopijnych (chłonie wodę) właściwości płynu, który traci swoje właściwości. Zaleca się, by co 2 lata wymieniać płyn hamulcowy na nowy.

 

Amortyzatory

 

Zużyte amortyzatory powodują wydłużenie drogi hamowania. Podczas eksploatacji pojazdu tłumienie drgań przez amortyzatory stale się pogarsza, do czego kierowca się przyzwyczaja. Dlatego co 20 tys. km należy kontrolować stopień zużycia amortyzatorów. Z reguły wytrzymują Fot. Kayaba: Podczas eksploatacji amortyzatory trac± swoje w³a¶ciwo¶ci i przyczyniaj± siê m.in. do wyd³u¿enia drogi hamowania. Co 20 tys. km przebiegu auta nale¿y kontrolowaæ stan amortyzatorów. one przebiegi 80 –140 tys. km. Obawami zużycia amortyzatorów są: nadmierne przechylanie nadwozia na zakrętach, „nurkowanie” przodu pojazdu podczas hamowania, pofalowany bieżnik opon. Na przyspieszone zużycie amortyzatorów ma wpływ nie tylko stan nawierzchni drogi, lecz także niewyważenie kół. Teoretycznie, po każdym ostrym hamowania z zablokowaniem kół i wjechaniu w wyrwę w jezdni, koła powinny być wyważone. W naszych warunkach trzeba by to robić nieustannie. Podczas wymiany amortyzatora należy montować taki sam typ amortyzatora, jaki zaleca producent pojazdu.

 

Geometria

 

Kąty położenia kół jezdnych oraz ich ustawienie nazywamy geometrią zawieszenia. Ustawia się zbieżność, pochylenie kół przednich ( i tylnych) i wyprzedzenie sworznia zwrotnicy oraz równoległość osi i pokrywanie śladów kół. Właściwa geometria ma zasadnicze znaczenie Fot. Maciej Pobocha: Geometria zawieszenia ma istotny wp³yw na kierowalno¶æ pojazdu i zu¿ycie ogumienia. W naszych warunkach geometriê powinno siê kontrolowaæ jak najczê¶ciej. dla kierowalności pojazdu, zużycia ogumienia oraz samoczynnego powracania kół przednich do położenia „na wprost”. Geometria zawieszenia ulega rozregulowaniu z powodu zużycia elementów układu zawieszenia oraz układu kierowniczego. Sygnałem złej geometrii jest nierównomierne zużywanie się opon oraz „ściąganie” auta podczas jazdy na wprost.

 

Nie zalecam stosowania tanich zamienników, gdyż per saldo ich stosowanie okazuje się droższe. Niska cena wynika z użycia materiałów kiepskiej jakości. Taka część zużywa się więc szybciej i tak trzeba ją wymienić na nową. Dotyczy to zarówno okładzin ciernych (klocków), amortyzatorów, końcówek drążków kierowniczych czy silentbloków.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości