Wszystko
o samochodach

Porady / Bezpieczeństwo

Bezpieczne hamowanie. Systemy wsparcia kierowcy

Data publikacji: Autor: Wojciech Frelichowski; Cykl powstał we współpracy z marką Skoda

Układ hamulcowy jest podstawowym elementem bezpieczeństwa samochodu. Ale w sytuacjach zagrożenia coraz większy wpływ na poprawę bezpieczeństwa jazdy mają nowoczesne technologie.

Fot. Skoda Układ hamulcowy jest podstawowym elementem bezpieczeństwa samochodu. Ale w sytuacjach zagrożenia coraz większy wpływ na poprawę bezpieczeństwa jazdy mają nowoczesne technologie.

Kiedyś producenci samochodów podkreślali, że ich auta mają np. ABS lub wentylowane tarcze hamulcowe. Obecnie jest to standardowe wyposażenie w każdym samochodzie. I praktycznie nikt nie wyobraża sobie, by mogło być inaczej. Za to liczący się producenci aut coraz częściej montują w swoich modelach  nowoczesne, pełnie elektroniki systemy wspomagające hamowanie lub pomagające kierowcy w sytuacjach wymagających szybkiej reakcji. Co ważne, tego typu rozwiązania są stosowane nie tylko pojazdach klasy wyższej, ale również w autach dla szerszej grupy nabywców.

Przykładowo w samochodach produkowanych przez Skodę znajdziemy układ Front Assist stosowany m.in. w modelach: Octavia, Superb, Karoq, Kodiaq czy Fabii. To system wspomagania hamowania awaryjnego. Układ uaktywnia się w razie zagrożenia wjechania w tył pojazdu poprzedzającego. Jest bardzo przydatny zwłaszcza w ruchu miejskim, gdy kierowca zagapi się w korku. W takiej sytuacji system inicjuje automatyczne hamowanie, aż do całkowitego zatrzymania auta. Ponadto Front Assist ostrzega kierowcę przed zbyt małym odstępem od innego samochodu. W zestawie wskaźników wyświetla się wówczas kontrolka ostrzegawcza.

Układ hamulcowy jest podstawowym elementem bezpieczeństwa samochodu. Ale w sytuacjach zagrożenia coraz większy wpływ na poprawę bezpieczeństwa jazdy mają nowoczesne technologie.

Fot. SkodaFront Assist chroni również pieszych. Jeśli pieszy nagle znajdzie się przed samochodem, system włączy awaryjne zatrzymanie auta przy prędkościach od 10 do 60 km/h, czyli przy prędkościach rozwijanych w terenie zabudowanym.

Nad bezpieczeństwem czuwa również hamulec multikolizyjny (Multi Collision Brake). W razie kolizji system aktywuje hamulce spowalniając auto do prędkości 10 km/h. W ten sposób ograniczone jest zagrożenie spowodowane możliwością wywołania następnych kolizji, np. jest samochód odbije się od innego pojazdu.

Rozbudowanym systemem utrzymującym zaprogramowaną prędkość, a jednoczenie utrzymującym bezpieczną odległość od poprzedzającego pojazdu jest aktywny tempomat (ACC). Układ wykorzystuje radarowe czujniki zamontowane z przodu auta. Jeśli poprzedzający samochód zwolni, zwolni również Skoda z ACC. Ten system jest oferowany nie tylko w modelach: Superb, Karoq czy Kodiaq, ale także w zmodernizowanej Fabii.

Nad zachowaniem odpowiedniego odstępu od poprzedzającego auta w ruchu miejskim dba system Traffic Jam Assist. Przy prędkościach do 60 km/h system potrafi całkowicie przejąć od kierowcy prowadzenie pojazdu podczas powolnej jazdy na zakorkowanej drodze. Czyli auto samo pilnuje odstępu od poprzedzającego pojazdu, dzięki czemu kierowca jest odciążony do stałego kontrolowania sytuacji na drodze.

Z kolei podczas manewrów na parkingu, w ciasnych podwórkach lub terenie przydaje się funkcja Manoeuvre Assis. Ten system bazuje na obecnych w samochodzie czujnikach parkowania i elektronicznych systemach stabilizacji toru jazdy przy niskich prędkościach. Rozpoznaje i reaguje na napotkane przeszkody, najpierw wysyłając wizualne i dźwiękowe ostrzeżenia kierowcy, a w ostateczności samemu hamując i zapobiegając uszkodzeniu pojazdu. Ten system montowany jest w modelach: Superb, Octavia, Kodiaq i Karoq.

Ten ostatni model ma też funkcję automatycznego hamowania podczas cofania. Przydaje się zarówno w mieście, ale także w trakcie pokonywania trudnego terenu.

Kierowcy z pewnością docenią także system wspomagania ruszania pod wzniesienia Hill Hold Control, który m.in. znalazł się w wyposażeniu zmodernizowanej Fabii.

Systemy wspierające hamowanie służą nie tylko podniesieniu bezpieczeństwa jazdy osób jadących autem, które jest wyposażone w tego typu rozwiązanie. Mają one także ogromny wpływ na ogólną poprawę bezpieczeństwa na drogach.

 

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • glinski-hol.pl (gość)

    Bezpieczeństwo jest najważniejsze, dlatego bardzo się cieszymy, że technika zmierza w bardzo dobrym kierunku! Wszystkie nowoczesne systemy nie tylko są funkcjonalne, ale też zadbają o komfortową jazdę! :-)

  • ludwik (gość)

    Nie wiem, ja jakoś w takie nowinki nie wierzę. Mam 15 letnią corollę, wspomaganie kierownicy już było sporym uwnowocześnieniem po rzesiadce z malucha, eksploatowana na częściach delph, także jeszcze dłuuugo pociągnie.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości