Wszystko
o samochodach

Porady / LPG Artykuł sponsorowany

Bezpośredni wtrysk. Montaż LPG jest możliwy

Data publikacji: Autor: Artykuł sponsorowany

Fot. materiały prasowe To nieprawda, że instalacje gazowe nadają się wyłącznie do samochodów z pośrednim wtryskiem benzyny. Montaż LPG w popularnych modelach aut z grupy Volkswagena (w tym Audi, Skoda, Seat, Volkswagen) o rozszerzeniach FSI, TSI, TFSI, ale również Mazda, Hyundai, Kia czy Toyota wyposażonych w silnik z bezpośrednim wtryskiem, nie stanowi dziś problemu dla dobrego montażysty. Przyjmując, że średni roczny przebieg samochodu w Polsce to prawie 17 000 km, w zależności od samochodu można w okresie 5 lat oszczędzić nawet 25 tysięcy złotych.

Fot. materiały prasoweDoświadczeni konstruktorzy stworzyli system, który bez problemów współpracuje z nowoczesną konstrukcją silnika, nie wpływając na trwałość podstawowych jego elementów. Jeszcze kilka lat temu główną przeszkodą była specyfika pracy wtryskiwaczy w układach z bezpośrednim wtryskiem. Są wkręcone bezpośrednio do komory spalania i dlatego podlegają niezwykle dużym przeciążeniom termicznym. W jaki sposób rozwiązano ten problem? Wtryskiwacze są chłodzone przez paliwo wtryskiwane specjalnie w tym celu do komory spalania, tzw. dotrysk benzyny. Do komory trafia niewielka ilość paliwa i silnik nie ma problemu z jego spaleniem,  a możliwe jest dzięki temu prawidłowe chłodzenie wtrysków. Szacuje się, że udział benzyny bezołowiowej w składzie mieszanki to około 25 procent.

Kolejnym problemem do rozwiązania była wysoka precyzja pracy układu wtryskowego.  Aby móc sprawnie funkcjonować, układ LPG musi być skomunikowany z samochodową elektroniką i powinien umieć szybko odczytywać jej polecenia. Na rynku funkcjonuje zaledwie kilka systemów autogaz dedykowanych dla układów z bezpośrednim wtryskiem. Jednym z najpopularniejszych i najbardziej zaawansowanych jest sterownik STAG 400DPI. Urządzenie to dba aby gaz był dawkowany w sposób bardzo precyzyjny, gwarantujący stabilną pracę silnika w każdych warunkach. Ogromną zaletą systemu jest jego bezobsługowość - poprawnie ustawiona instalacja wymaga wizyty w serwisie jedynie podczas okresowych serwisów.

Spalanie benzyny? Tylko 2 litry na 100 kilometrów

Fot. materiały prasoweUkłady zasilania gazem montowane w jednostkach napędowych z bezpośrednim wtryskiem benzyny są całkowicie bezpieczne dla samego silnika i pozwalają obniżyć koszty eksploatacji samochodu. W jakim stopniu? Popatrzmy na przykładach.

AUDI Q5 z silnikiem 3,2FSI i instalacją STAG 400 DPI

W tym modelu średnie spalanie benzyny wynosi 11,6l/100km. Wynik spalania z instalacją STAG to 10,2 l. gazu i 3,2 l. benzyny na 100 km. Przy obecnych cenach LPG – 1,99zł/l i Pb95 – 4,77zł/l koszt paliwa na 100km wynosi zatem w cyklu mieszanym 35,55 zł (20,29zł LPG i 15,26zł Pb95), a na benzynie – 55,33 zł. Oszczędności wynoszą zatem około 20 zł na każde 100 km. Po każdych 10 tysiącach kilometrów w kieszeni zostaje nam 2000 zł! Przy bardziej dynamicznej jeździe oszczędności realne mogą osiągnąć poziom nawet 30zł/100 km.

Hyundai iX35 z silnikiem 1.6 GDI i instalacją STAG 400 DPI

W tym modelu średnie spalanie benzyny wynosi 7,9l/100km. Wynik spalania z instalacją STAG to 8 l. gazu i 2 l. benzyny na 100 km. Przy obecnych cenach LPG – 1,99zł/l i Pb95 – 4,77zł/l koszt paliwa na 100 km wynosi zatem w cyklu mieszanym 25,46 zł (15,92 zł LPG i  9,54 zł Pb95), a na benzynie – 37,68 zł. Oszczędności wynoszą zatem około 12 zł na każde 100 km. Po każdych 10 tysiącach kilometrów w kieszeni zostaje nam 1200 zł!

https://www.motofakty.pl/samochody/dane-techniczne/hyundai/ix35/2010-teraz-suv/1-6-benzyna-5d-135km-skrzynia-manualna/

Fot. materiały prasoweW chwili obecnej układy zasilania gazem są dedykowane dla silników kilku producentów. W przypadku silników Grupy Volkswagena istnieje możliwość montażu instalacji LPG m.in. w autach napędzanych silnikiem 4,2 FSI, 3,6 FSI, 3,2 FSI, 2,8FSI, 2,0TFSI, 2,0 FSI, 2,0 TSI, 1,8 TSI i 1,4 TSI. W  przypadku Mazdy w popularnej jednostce 2,0 DISI i 2,3 DISI Turbo, Toyoty – 2,0 VVTi D4, a w przypadku  HYUNDAI i KIA – 1,6GDI. Szczegółowa lista znajduje się na www.ac.com.pl

Od czerwca 2015 r. STAG 400 DPI może być montowany do 4-cylindrowych silników z grupy VAG (Audi, Seat, Skoda i Volkswagen), niezależnie od kodu silnika. Dotyczy to samochodów do 2012 r. z silnikami o pojemnościach skokowych powyżej 1600 cm3.

Najnowszym, opracowanym pod kątem zasilania LPG z wykorzystaniem systemu STAG 400 DPI, silnikiem jest jednostka napędowa Opla 2.0T (220 KM, 162 kW) o kodzie A20NHT ze sterownikiem benzynowym marki Bosch stosowana w Insigni.

Szczegółowa lista znajduje się tutaj: http://www.ac.com.pl/pl/produkt/369/stag-400-dpi

Profesjonalnym montażem instalacji STAG400DPI zajmują się Autoryzowane Serwisy STAG, Rekomendowane Warsztaty STAG oraz inne wykwalifikowane warsztaty autogaz na terenie całego kraju. http://stag.pl/polecane-warsztaty-serwisowe

Fot. materiały prasowe

Fot. materiały prasowe

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Paweł (gość)

    Nie montujcie takich instalacji do bezpośredniego wtrysku, oszczędzicie sobie problemów z usterkami tego typu rozwiązań, czasu oraz pieniędzy. Są instalacje przeznaczone do bezpośredniego wtrysku (ograniczona liczba silników) ale są bardzo drogie a to co proponuje ta firma to wciskanie na siłę pozornych oszczędności, więc jeżeli chcecie oszczędzać na eksploatacji patrzcie jakie jednostki napędowe kupujecie wtedy myślcie o lpg.

  • Marek (gość)

    Zwróć kolego uwagę, że to artykuł sponsorowany :) Tak czy inaczej, nie zgodzę się z Tobą, co do kosztowności instalacji LPG do bezpośredniego wtrysku. Długo myślałem tak, jak Ty, bałem się, że jak zamontuję lpg, to bezpośredniego, to będę sobie mówił, że zamienił stryjek.... mam ocatvkę 1,2 z 2013 r. Jeżdżę dużo - taka praca. prowadzę firmę i podjąłem decyzję, że kto nie ryzykuje, ten je. Poszukałem w sieci producentów. znalazłem instalację do mojego silnika, zenit pro direct. Ja już wiem, że oszczędzam. ostanio przeglądałem stronę auto świata, gdzie zaglądam od czasu do czasu. robili test cytryny na tej samej instalacji. Sami zobaczcie, jakie efekty daje montaż. Co więcej - w odróżnieniu od tego tu wyżej tekstu, to wiarygdony test, anie sponsorowany tekst :) http://www.auto-swiat.pl/lpg/tania-instalacja-lpg-do-nowych-aut-test-instalacji-lpg-zenith-pro-direct/sd5kf nie ma się co lękać!

  • Eryczek (gość)

    Jeżdżę touranem 2.0 fsi 110 kw. Nie moge sluchac ze się nie spasuje bezpośredni wtrysk do lpg. Można? Można! Ja mam Direct zenit pro. instalacje robią do konkretnego modelu silnika. Moj juz byl opracowany. Ale mówili na montażu, ze można sie zgłaszać z silnikiem nieopracowanym i wtedy specjalnie pod klienta pisza oprogramowanie. Znaczy do producenta sie zgłaszać. I można byc dla klienta? Można!! Az dziwne ze żaden hejt sie nie polał jeszcze...

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości