Bezpośredni wtrysk. Montaż LPG jest możliwy

Artykuł sponsorowany
Fot. materiały prasowe
Fot. materiały prasowe
To nieprawda, że instalacje gazowe nadają się wyłącznie do samochodów z pośrednim wtryskiem benzyny. Montaż LPG w popularnych modelach aut z grupy Volkswagena (w tym Audi, Skoda, Seat, Volkswagen) o rozszerzeniach FSI, TSI, TFSI, ale również Mazda, Hyundai, Kia czy Toyota wyposażonych w silnik z bezpośrednim wtryskiem, nie stanowi dziś problemu dla dobrego montażysty. Przyjmując, że średni roczny przebieg samochodu w Polsce to prawie 17 000 km, w zależności od samochodu można w okresie 5 lat oszczędzić nawet 25 tysięcy złotych.
Fot. materiały prasowe
Fot. materiały prasowe

Doświadczeni konstruktorzy stworzyli system, który bez problemów współpracuje z nowoczesną konstrukcją silnika, nie wpływając na trwałość podstawowych jego elementów. Jeszcze kilka lat temu główną przeszkodą była specyfika pracy wtryskiwaczy w układach z bezpośrednim wtryskiem. Są wkręcone bezpośrednio do komory spalania i dlatego podlegają niezwykle dużym przeciążeniom termicznym. W jaki sposób rozwiązano ten problem? Wtryskiwacze są chłodzone przez paliwo wtryskiwane specjalnie w tym celu do komory spalania, tzw. dotrysk benzyny. Do komory trafia niewielka ilość paliwa i silnik nie ma problemu z jego spaleniem,  a możliwe jest dzięki temu prawidłowe chłodzenie wtrysków. Szacuje się, że udział benzyny bezołowiowej w składzie mieszanki to około 25 procent.

Kolejnym problemem do rozwiązania była wysoka precyzja pracy układu wtryskowego.  Aby móc sprawnie funkcjonować, układ LPG musi być skomunikowany z samochodową elektroniką i powinien umieć szybko odczytywać jej polecenia. Na rynku funkcjonuje zaledwie kilka systemów autogaz dedykowanych dla układów z bezpośrednim wtryskiem. Jednym z najpopularniejszych i najbardziej zaawansowanych jest sterownik STAG 400DPI. Urządzenie to dba aby gaz był dawkowany w sposób bardzo precyzyjny, gwarantujący stabilną pracę silnika w każdych warunkach. Ogromną zaletą systemu jest jego bezobsługowość - poprawnie ustawiona instalacja wymaga wizyty w serwisie jedynie podczas okresowych serwisów.

Spalanie benzyny? Tylko 2 litry na 100 kilometrów

Fot. materiały prasowe
Fot. materiały prasowe

Układy zasilania gazem montowane w jednostkach napędowych z bezpośrednim wtryskiem benzyny są całkowicie bezpieczne dla samego silnika i pozwalają obniżyć koszty eksploatacji samochodu. W jakim stopniu? Popatrzmy na przykładach.

AUDI Q5 z silnikiem 3,2FSI i instalacją STAG 400 DPI

W tym modelu średnie spalanie benzyny wynosi 11,6l/100km. Wynik spalania z instalacją STAG to 10,2 l. gazu i 3,2 l. benzyny na 100 km. Przy obecnych cenach LPG – 1,99zł/l i Pb95 – 4,77zł/l koszt paliwa na 100km wynosi zatem w cyklu mieszanym 35,55 zł (20,29zł LPG i 15,26zł Pb95), a na benzynie – 55,33 zł. Oszczędności wynoszą zatem około 20 zł na każde 100 km. Po każdych 10 tysiącach kilometrów w kieszeni zostaje nam 2000 zł! Przy bardziej dynamicznej jeździe oszczędności realne mogą osiągnąć poziom nawet 30zł/100 km.

Hyundai iX35 z silnikiem 1.6 GDI i instalacją STAG 400 DPI

W tym modelu średnie spalanie benzyny wynosi 7,9l/100km. Wynik spalania z instalacją STAG to 8 l. gazu i 2 l. benzyny na 100 km. Przy obecnych cenach LPG – 1,99zł/l i Pb95 – 4,77zł/l koszt paliwa na 100 km wynosi zatem w cyklu mieszanym 25,46 zł (15,92 zł LPG i  9,54 zł Pb95), a na benzynie – 37,68 zł. Oszczędności wynoszą zatem około 12 zł na każde 100 km. Po każdych 10 tysiącach kilometrów w kieszeni zostaje nam 1200 zł!

https://motofakty.pl/samochody/dane-techniczne/hyundai/ix35/2010-teraz-suv/
Fot. materiały prasowe
Fot. materiały prasowe

W chwili obecnej układy zasilania gazem są dedykowane dla silników kilku producentów. W przypadku silników Grupy Volkswagena istnieje możliwość montażu instalacji LPG m.in. w autach napędzanych silnikiem 4,2 FSI, 3,6 FSI, 3,2 FSI, 2,8FSI, 2,0TFSI, 2,0 FSI, 2,0 TSI, 1,8 TSI i 1,4 TSI. W  przypadku Mazdy w popularnej jednostce 2,0 DISI i 2,3 DISI Turbo, Toyoty – 2,0 VVTi D4, a w przypadku  HYUNDAI i KIA – 1,6GDI. Szczegółowa lista znajduje się na www.ac.com.pl

Od czerwca 2015 r. STAG 400 DPI może być montowany do 4-cylindrowych silników z grupy VAG (Audi, Seat, Skoda i Volkswagen), niezależnie od kodu silnika. Dotyczy to samochodów do 2012 r. z silnikami o pojemnościach skokowych powyżej 1600 cm3.

Najnowszym, opracowanym pod kątem zasilania LPG z wykorzystaniem systemu STAG 400 DPI, silnikiem jest jednostka napędowa Opla 2.0T (220 KM, 162 kW) o kodzie A20NHT ze sterownikiem benzynowym marki Bosch stosowana w Insigni.

Szczegółowa lista znajduje się tutaj: http://www.ac.com.pl/pl/produkt/369/stag-400-dpi

Profesjonalnym montażem instalacji STAG400DPI zajmują się Autoryzowane Serwisy STAG, Rekomendowane Warsztaty STAG oraz inne wykwalifikowane warsztaty autogaz na terenie całego kraju. http://stag.pl/polecane-warsztaty-serwisowe

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty