Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Big Black Monster

(boro)
Jak zbudować motocykl z kupy złomu

Widlasta V 4, sześć metrów mocnej rury, dobry pomysł i wielka wiara,
to przepis Arka Kwapińskiego z miejscowości Ostaszewo na budowę potężnego
motocykla. Za podstawę konstruktor wykorzystał klasykę radzieckiej myśli
technicznej - widlasty silnik o pojemności 1200 ccm, pochodzący z samochodu
osobowego Zaporożec. Motocykl poraża gapia swoimi wymiarami. Jest bardzo
niski, bardzo długi, bardzo szeroki, bardzo czarny i bardzo bardzo głośny.
Jego tajemnice zna pomysłodawca i wykonawca.


Big Black Monster

Motocykl robi wrażenie. Trudno nie zwrócić
uwagi na jego szeroki przód i grube koła.
Fot. Anna Arent

Pomysł dojrzewał
- Sam pomysł pojawił się jakieś 7 lat temu - wspomina konstruktor.
- Byłem wtedy na etapie przebudowy motocykla ural, którego stylizowałem
na choppera. Wówczas prasę motocyklową obiegły zdjęcia pięknego zaporożca
z Warszawy. Motocykl zrobił na mnie wrażenie. Jeżdżąc uralem cały czas
myślałem, jak by tu zrobić coś większego. Nikt w okolicy nie miał podobnego
motocykla, więc trudno było coś podpatrzyć.

Po sprzedaży urala i rocznej przerwie wziąłem się za planowanie budowy
zaporożca. Wiedziałem, co znaczy przeróbka i potrafiłem sobie wyobrazić,
z czym wiąże się budowanie od podstaw. Pomogli mi koledzy z Nowego Dworu
Gdańskiego, od jednego z nich dostałem ramę, a od drugiego za kask otrzymałem
silnik w kartonach i parę innych gratów. Były części, to trzeba było zabierać
się do roboty. Wizję motocykla miałem cały czas w głowie. Miał być niski,
gruby, ciężki i czarny.

Jak powstawał
Pierwszej zimy zaplotłem na samochodowych felgach koła. Jedna pochodziła
z syreny, a druga z warszawy. Później zaprojektowałem półki przedniego
zawieszenia. Przyszła wiosna. Jeździłem na motobazary do Łodzi i Wrocławia.
Tam kupiłem przednie zawieszenie od jakiegoś dużego japońca. Kiedy były
koła i przód wziąłem się za budowę ramy. Wtedy zacząłem robić pomiary,
obmyślałem prześwit ramy, dokładną długość i wysokość. Wmontowałem silnik
w ramę i zacząłem szukać rozwiązania, które pozwoli zamontować bardzo szerokie
tylne koło z oponą 200 mm.

W tym celu skonstruowałem przekładnię przenoszącą napęd ze skrzyni biegów
przez dwie zębatki i łańcuch 5/8 cala na wałek kardana. Całość osadzona
jest na łożyskach i pracuje w obudowie z kąpielą olejową.

W sumie prace trwały dwa lata. Nie śpieszyłem się. Robiłem na spokojnie,
po pracy i wolne soboty. Łączny koszt części wyniósł 2,5 tys. złotych.
Motocykl rozpoczyna już drugi sezon i jak na razie sprawuje się bardzo
dobrze. Nie brakuje mu mocy, bo na przyśpieszenie jest lepszy niż VW Passat
z 1992 roku. Robi wrażenie i ciężko nie zwrócić na niego uwagi. Sam jestem
bardzo zadowolony z efektu końcowego.

Z czego powstał
Element ramy M 72 i 6 metrów rury 36 mm, przednie zawieszenie japońskie
(dwie tarcze hamulcowe), zbiornik paliwa IŻ rozszerzony o 15 cm, siedzenie
własnej roboty, tylny błotnik M 72 rozszerzony, silnik Zaporożec 1200 ccm,
skrzynia biegów Ural, łączona kryzą dystansową z silnikiem, sprzęgło suche
dwutarczowe, dyfer Ural z szybką przekładnią, koła własnej roboty (felgi
Warszawa, Syrena).

Ciekawe rozwiązanie
Przeniesienie napędu ze skrzyni biegów na zębatki i dalej na wałek
kardana to najciekawsze rozwiązanie techniczne w motocyklu Arka Kwapińskiego.
W całości obmyślił je i sam skonstruował. Dzięki oddaleniu na prawą stronę
od osi ramy wałka kardana i zamontowaniu w tylnym kole szerokiej piasty,
można założyć bardzo szeroką oponę.

Przeniesienie napędu pośredniego łańcuchem jest zamknięte w puszce
z kąpielą olejową.

Lubię budować
Arek Kwapiński, konstruktor motocykla

- Motocyklami interesuję się od wielu lat. Zaczęło się zupełnie przypadkowo,
kiedy miałem 12 albo 13 lat. Kolega namówił mnie, aby odpalić wueskę ojca,
która stała zapomniana w pokrzywach. Udało się i od tego się zaczęło. Później
były motorowery, mz-tka, ural, no i teraz zaporożec. Lubię konstruować
i budować. Chyba sprawia mi to jeszcze więcej przyjemności niż sama jazda
motocyklem, a najlepszy jest moment ukończenia prac i pierwsze wrażenia
z jazdy.

Dane techniczne

SilnikZaporożec 1200 ccm
Moc50 KM
Masa280 kg
Długość250 cm
Rozstaw osi184 cm
Wysokość siedzenia53 cm
Szerokość kierownicy113 cm
Szerokość półek29 cm
Prześwit10 cm
Szerokość tylnego błotnika24,5 cm
Szerokość zbiornika46 cm
Ogumienieprzód 170/80/15, tył 200/80/15
Prędkość maks.  zależy od odwagi
od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty