Biopaliwa? To się nie opłaca

Tomasz Kunert
Fot. AME: Jak na razie, na stacjach benzynowych nie spotkamy dystrybutorów z biopaliwem
Fot. AME: Jak na razie, na stacjach benzynowych nie spotkamy dystrybutorów z biopaliwem
Na stacjach benzynowych nie uświadczysz dystrybutorów z biopaliwem. Mimo, że od początku roku można takie paliwa sprzedawać legalnie, to nie ma chętnych do ich produkcji. Powód? Za wysokie podatki.

 

Biopaliwa czyli bioetanol i biodiesel miały być tańsze od konwencjonalnych paliw i tym zachęcać kierowców do tankowania tego rodzaju paliwa. Ale po zmianach w przepisach o podatku akcyzowym, ich produkcja jest droższa od normalnych benzyn i oleju napędowego.

 

Giganci i mali czekają

 

W Orlenie instalacja do produkcji biopaliwa ulokowana jest w rafinerii w Trzebini. I to właśnie trzebińska rafineria jako pierwsza rozpoczęła sprzedaż biodiesla narażając się na kary - uruchomiła dystrybutory w lipcu 2005 roku kiedy jeszcze nie było regulacji prawnych dotyczących jakości i kontroli biopaliw. 3 stycznia zarząd rafinerii podjął decyzję o czasowym wstrzymaniu produkcji i sprzedaży biopaliwa ON BIO z zawartością 20% estrów FAME.

Fot. AME: Jak na razie, na stacjach benzynowych nie spotkamy dystrybutorów z biopaliwem
Fot. AME: Jak na razie, na stacjach benzynowych nie spotkamy dystrybutorów z biopaliwem

 

Dziś nie wytwarza już  biopaliw tylko komponenty do ich produkcji i eksportuje  za granicę. W ten sposób unika płacenia akcyzy (komponenty są z niej zwolnione) i opłaty paliwowej i dzięki temu jest w stanie wykorzystywać zbudowaną kosztem ponad 160 mln zł instalację. Lotos w ogóle nie rozpoczął produkcji biopaliw. Prywatne firmy, które w zeszłym roku zwietrzyły dobry interes, dziś także nie oferują biopaliw w Polsce.

 

Tymczasem biopaliwa stosowane są na całym świecie, a Unia Europejska promuje ten rodzaj paliw - są one bardziej ekologiczne, zmniejszają uzależnienie od ropy naftowej, a poza tym, pozwolą na zagospodarowanie nadwyżek produkcyjnych w rolnictwie. Według dyrektywy UE do 2010 r już 5,75 proc. paliw z ogólnej objętości powinno zawierać biokomponenty.

 

Kilkanaście groszy taniej

 

Polska także zdecydowała się wprowadzić ten rodzaj paliwa na rynek. 1 stycznia weszła w życie ustawa o biokomponentach i biopaliwach ciekłych - prezydent Lech Kaczyński podpisał ją w gospodarstwie rolnym koło Grójca. Według niej na stacjach benzynowych miały stanąć oddzielne, wyraźnie oznaczone dystrybutory do sprzedaży biodiesla czyli oleju napędowego z dodatkiem   biokomponentu (np. estru lub oleju) i benzyny z dodatkiem bioetanolu (alkoholu etylowego). Ustawa określiła warunki stosowania biopaliw, ich produkcji a rozporządzenia ministra gospodarki wymagania jakościowe i sposób ich badania. Słowem, biopaliwa miały się stać kolejnym rodzajem paliwa sprzedawanym na normalnych stacjach benzynowych.

 

Niestety, dziś kupienie takich paliw jest niemożliwe. W Warszawie i okolicy biodiesla sprzedawała firma Pol-Oil. Zakończyła sprzedaż w styczniu.

- Wyprzedaliśmy zapasy a producent wstrzymał produkcję - mówi Andrzej Kocel z Pol-Oil. - Ostatnia cena to było 3,58 zl za litr, 20 groszy taniej niż normalny olej napędowy. Zainteresowanie było spore, kupowali rolnicy do maszyn i przewoźnicy do ciężarówek.

 

Akcyza zamyka instalacje

 

Co się stało? Przecież biopaliwa miały być lokomotywą polskiego rolnictwa.

 

Biodiesel
to mieszanka oleju napędowego i dodatków pochodzenia roślinnego tzw. estrów (metylowych lub etylowych) wyższych kwasów tłuszczowych. Estry otrzymuje się np. z rzepaku.

 

Bioetanol
to przetworzony spirytus (pochodzenia roślinnego np. z ziemniaków, zboża) dodawany do etyliny - w ten sposób powstaje paliwo dla silników z zapłonem iskrowym.

 

Produkcja biopaliwa oznaczała więc ogromny rynek zbytu dla producentów rzepaku, ziemniaków, kukurydzy. Na przeszkodzie jednak stanęły przepisy unijne. Ministerstwo finansów musiało zmienić rozporządzenie dotyczące ulgi w akcyzie dla biopaliw. Unia uznała to za niedozwoloną pomoc publiczną dla określonej gałęzi gospodarki. I o ile w zeszłym roku akcyza dla biodiesla była niższa o 2,2 zł od akcyzy na olej napędowy, to w tym roku jest ona zmniejszona o 1 zł, a w przypadku bioetanolu ulga wynosi 1,5 zł. To za mało aby produkcja była opłacalna - przy takich stawkach na stacjach benzynowych biopaliwa byłyby droższe od normalnych paliw.

 

Rafineria Trzebinia oszacowała, że w związku ze zmianą stawek ulg strata netto w styczniu 2007 roku wyniesie około 2,5 - 3 mln zł. - W dzisiejszych warunkach produkcja biopaliw jest po prostu nieopłacalna - mówi Pańczyszyn, dyrektor Polskiej Izby Biopaliw. - Obecna ulga w akcyzie nie rekompensuje wyższych kosztów produkcji.

 

Trzeba czekać

 

Ministerstwo Gospodarki przygotowuje teraz nowe przepisy do pomocy dla producentów biopaliw, tak aby w zgodzie z unijnymi regulacjami umożliwiły im opłacalność produkcji. W Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi przygotowane zostało już rozporządzenie umożliwiające małym producentom uzyskanie dofinansowania ze środków unijnych do rozpoczęcia produkcji biokomponentów. Ale na efekty trzeba będzie poczekać, jak długo, nie wiadomo.

 

- Konieczna jest koordynacja prac poszczególnych resortów - mówi Pańczyszyn. - Tworzymy zupełnie nową gałąź gospodarki i tego się nie da zrobić w jednym ministerstwie.

 

Zdaniem KIB konieczne jest wprowadzenie na raz trzech elementów - zmniejszyć VAT nakładany na biopaliwa z 22 do 7 proc jako produkcji rolnej, znieść dla biopaliw opłatę paliwową oraz zwolnić z akcyzy czysty ester lub olej.

- To powinno przynieść efekt, na stacjach pojawią się dystrybutory - mówi Pańczyszyn. - Inaczej grozi nam, że producenci paliw będą zmuszeni do działalności ze stratą, bo wprowadzenie biopaliw do obrotu jest obowiązkiem.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Policja podsumowała majówkę na polskich drogach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na motofakty.pl Motofakty