Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36204 opinie. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

BMW 120d

Data publikacji: Autor: Ryszard Polit

Fot. Ryszard Polit: BMW 120d jest nietypowe pod wieloma względami – ma napęd na tylne koła, wymiary auta kompaktowego i przy cenie 111 tys. zł - klimatyzację za dodatkową opłatą. BMW serii 1 to pod wieloma względami oryginalny samochód. Odmienność ta ma zapewnić szanse w klasie drogich aut kompaktowych.

BMW serii 1 to pod wieloma względami oryginalny samochód. W tej odmienności producent widzi swoją szansę w klasie drogich aut kompaktowych.   

 Fot. Ryszard Polit: BMW 120d jest nietypowe pod wieloma wzglêdami – ma napêd na tylne ko³a, wymiary auta kompaktowego i przy cenie 111 tys. z³ - klimatyzacjê za dodatkow± op³at±.

BMW jest wierne tradycji – produkuje wyłącznie samochody z napędem na tylną oś. To niespotykane w klasie aut kompaktowych rozwiązanie wyróżnia auto BMW. Jeździliśmy pojazdem napędzanym wysokoprężnym silnikiem wysokoprężnym 2,0 l o mocy 163 KM.

Fot. Ryszard Polit: BMW 120d napêdzane jest znakomitym silnikiem wysokoprê¿nym, którego nie s³ychaæ, a zapewnia autu bardzo dobr± dynamikê.  

Cechy szczególne

 

Z układu przeniesienia napędu na tylne koła wynikają cechy szczególne tego modelu – równe obciążenie osi, co jest bardzo korzystne, a także ciasne wnętrze, gdyż trzeba zmieścić tunel z wałem napędowym biegnącym wzdłuż nadwozia. W BMW siedzi się nisko, co również przeczy obecnej tendencji do podwyższania aut. To wygodne podczas szybkiej jazdy i mało praktyczne dla Fot. BMW: Na tablicy przyrz±dów nie ma wska¼nika temperatury cieczy ch³odz±cej silnik. Szkoda, bowiem niektórzy kierowcy korzystaj± z jego wskazañ. Za to we wnêtrzu zwraca uwagê wysoka jako¶æ u¿ytych materia³ów. wysiadającej z auta niewiasty w minispódniczce. Wysokie osoby siedzące na tylnej kanapie mogą odczuwać dyskomfort, wynikający z braku miejsca nad głową i na nogi. Bagażnik ma pojemność 330 l. Na jego dnie umieszczono akumulator. W aucie nie ma koła zapasowego, gdyż zastosowano ogumienie z funkcją jazdy awaryjnej Runflat. Tradycją BMW jest także brak wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej silnik. Na tablicy przyrządów umieszczono za to Fot. Ryszard Polit: Baga¿nik ma objêto¶æ 330 l. Pod pokryw± zamontowano akumulator, gdy¿ zrezygnowano z ko³a zapasowego. wskaźnik chwilowego zużycia paliwa.

 

Silnik

 

Mocną stroną BMW 120d jest wysokoprężny silnik o pojemności 2,0 l i mocy 163 KM. Spontanicznie reaguje na naciśnięcie pedału „gazu” i umożliwia uzyskiwanie znacznych przyspieszeń. Prędkość 100 km/h pojazd osiąga po 7,9 s. Silnik ten jest zasilany układem common rail i doładowany Fot. Ryszard Polit: Na tylnej kanapie BMW jest do¶æ ciasno. Powodami s± nisko prowadzona linia dachu oraz tunel ¶rodkowy, w którym umieszczono wa³ napêdowy (tylny napêd). turbosprężarką o zmiennej geometrii. Dzięki wałkom wyrównoważającym drgania silnika są niewielkie. Zużycie paliwa w mieście nie przekracza 8 l na 100 km.

 

Wrażenia z jazdy

 

Producent przekonuje, że prowadzenie BMW serii 1 zapewnia „radość z jazdy”. Rzeczywiście, jazda w samotności jest równie ekscytująca, jak  w towarzystwie teścia i gadatliwej sąsiadki. Do tylnego napędu trzeba się jednak przyzwyczaić, szczególnie w zimie. Dla tych, którzy uczą się wolniej, producent seryjnie montuje szereg elektronicznych układów wspomagających. Oprócz typowych – ABS czy ESP – Fot. Ryszard Polit: Na przednich fotelach siedzi siê nisko, jak w autach sportowych, ale wygodnie. kierowca ma także do dyspozycji układ zapobiegający zarzucaniu tyłu pojazdu podczas hamowania na zakrętach. Samochód ma bardzo dobre własności jezdne, co zawdzięcza również wielowahaczowej osi tylnej. Na pochwałę zasługuje znakomite wyciszenie wnętrza i bardzo skuteczne hamulce. Fot. BMW: BMW 120 d ma dobre w³asno¶ci jezdne. Z przodu zastosowano zmodyfikowane kolumny McPhersona, a z ty³u o¶ wielowahaczow±.

 

Podsumowanie

 

BMW 120d pod względem wielkości można zaszeregować do segmentu aut kompaktowych, jednak cena pojazdu jest dość wysoka. Ma na nią wpływ nie tylko bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa, lecz także nowoczesne rozwiązania, stosowane w autach wyższej klasy, np. zwiększająca się powierzchnia świateł „stop” podczas awaryjnego hamowania. Można jednak ubolewać, że w aucie za kwotę ponad 100 tys. zł nie ma seryjnie montowanego radia i klimatyzacji. Kompaktowe BMW jest jednak pojazdem wykonanym solidnie i z dobrych materiałów. Dla nabywców poszukujących oryginalności, BMW 120d to dobry wybór.

 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

wysokoprężny

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1995

Moc maksymalna (KM/obr/min):

163/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

340/2000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

7,9

Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s):

8,1

Prędkość maksymalna (km/h):

220

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

65

Droga hamowania od 100 km/h (m):

37,8

Pojemność bagażnika (dm3):

330

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

50

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

4,6/7,7

Długość x szerokość x wysokość (cm):

423 x 175 x 143

Rozstaw osi (cm):

266

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

Cena (zł):

111 000

 

* pomiar wg ADAC

 

 

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

***

BMW 120d nie jest autem o zbyt obszernym wnętrzu.  

Silnik

*****

Wysoka kultura pracy, świetna elastyczność, umiarkowane zużycie paliwa.

Poziom hałasu

****

Dość niski poziom hałasu.

Hamulce

*****

Droga hamowania BMW 120d jest krótsza niż droga hamowania Audi A3 2.0 TDI/140 KM. 

Dynamika

****

Dobra dynamika, porównywalna z dynamiką Audi A3 2.0 TDI/140 KM.   

Zużycie paliwa

****

Silnik zużywa stosunkowo niewiele paliwa -  w mieście ok. 8 l/100 km. 

Nowoczesność konstrukcji

*****

Wiele nowoczesnych rozwiązań technicznych 

Wyposażenie seryjne

***

Bogate wyposażenie w zakresie bezpieczeństwa, ale brak radia i klimatyzacji. 

 

Wyposażenie seryjne:

BMW 120d        

 

Poduszki powietrzne

6

Układ ABS

S

Układ wspomagania nagłego hamowania

S

Układ stabilizacji toru jazdy ESP

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/S

Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka

S

Klimatyzacja

O

Radio

O

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • Krzysiek kutno. (gość)

    Pozdrawiam kierowców BMW 120 D.Mam nadzieje że będzie tak jak piszecie w samochodyford super laty wachlarz. Dzięki szanuje szczere zdanie.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

BMW SERIA 1 zdjęcia

BMW SERIA 1 dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

BMW SERIA 1 Cena