Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36687 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Porównania

BMW 3 Touring kontra Saab 9-3 Sportkombi

Data publikacji: Autor: Bartłomiej Bałdyga

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Niskie nadwozie BMW zapewnia dobrą trakcję i niewielki współczynnik oporu powietrza. Dla jednych zwyczajne kombi, inni traktują je jak obiekt kultu. Saab Aero i BMW 330i są nowoczesne, eleganckie i prestiżowe.

Przyspieszają w niewiarygodnym tempie, a ponadto posiadają praktyczne bagażniki.

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Niskie nadwozie BMW zapewnia dobrą trakcję i niewielki współczynnik oporu powietrza.  

Swego czasu wybór był dużo prostszy. Saab uchodził za auto dla poszukujących odmienności i wyrafinowanego stylu. Za kierownicą szwedzkich maszyn siadali więc artyści, projektanci i coraz częściej pracownicy agencji reklamowych. Wszystko co niemieckie nosiło znamiona niezawodności i najczęściej stawało się własnością pragmatyków, skrupulatnie kalkulujących swe wydatki. Teraz Saab nie jest już tak Fot. Bartłomiej Bałdyga: Jak przystało na produkt o szwedzkich korzeniach sylwetka Saaba to wzór nowoczesnego designu. odmienny, trudno też mówić że BMW wybierają ludzie liczący się z każdym groszem. Oba auta są prestiżowe, a więc i bardzo drogie.

 

Cechy szczególne

 

Mimo wysokiej ceny, można  śmiało mówić o rozsądnym wyborze. Jest przecież cała masa droższych samochodów, którymi trudno się w ogóle poruszać po naszych drogach. Ten kto uległ modzie na terenówki z pewnością traci czas na Fot. Bartłomiej Bałdyga: Chyba wszystkie auta z pod znaku biało niebieskiej szachownicy powstały, aby czerpać maksimum przyjemności z jazdy. poszukiwanie miejsc parkingowych, nie wspominając o dużych kosztach eksploatacji. Tymczasem zarówno Saab jak i BMW rozmiarami przypominają typowe kompakty, a nawet najszybszy SUV będzie miał spore problemy aby je dogonić.

Miejsca we wnętrzu powinno wystarczyć. Saab gwarantuje komfort podróży czterem dorosłym osobom. W BMW nie ma tak dużo miejsca, ale za to jest bardzo cicho nawet przy dużych prędkościach.

Oba auta mogą się także pochwalić nieprzeciętną stylistyką. Fot. Bartłomiej Bałdyga: Tylne lampy przypominają kije hokejowe. Linia nadwozia Bawarczyka to dzieło kontrowersyjnego stylisty Chrisa Bangle’a. Szczególnie ładnie wygląda tył auta z praktyczną uchylaną szybą. Natomiast stylistom Saaba udało się stworzyć projekt niepowtarzalny. Unosząca się ku tyłowi linia nadwozia oraz podwójny układ wydechowy, to odzwierciedlenie sportowego charakteru szwedzkiego kombi.

 

Silniki

 

Sześciocylindrowe silniki BMW to już niemal legenda. Jeden z nich znalazł się w testowanym przez nas modelu. Rzędowa szóstka jest doskonale wyważona, cicha, a przede wszystkim bardzo mocna. Z pojemności 3,0 l uzyskano aż 258 KM. Wbrew Fot. Bartłomiej Bałdyga: Prostota i ergonomia to główne zalety wnętrza BMW. pozorom, to nie moc okazuje się największym BMW. Jeżdżąc autem po zatłoczonym mieście, bez większych starań udało się mam osiągnąć spalanie na poziomie 12,5 l/100km. Jeszcze kilka lat temu tak dobry wynik można było uzyskać najwyżej w silniku o pojemności 2.0 l. W nowym silniku tradycyjną przepustnicę zastąpiono systemem Valvetronic, który płynnie reguluje skok i czas otwarcia zaworów.

Silnik Saaba jest bliźniaczą jednostką Vectry OPC. Pod maską „drzemie” 250 KM, a cechą szczególną tego silnika jest nowoczesna turbosprężarka. Za pomocą dwóch niezależnych Fot. Saab: Ostatnio zmieniono niektóre materiały we wnętrzu, będące dotąd były najsłabszą stroną kanałów doprowadza ona powietrze do dwóch rzędów cylindrów. Zużycie paliwa tylko nieznacznie przekroczyło deklarowany przez producenta średni wynik 10,2 l/100km.

 

Wrażenia z jazdy

 

Ascetyczna stylistyka BMW nie każdemu przypadnie do gustu. Pod tym względem ciekawszy wydawał nam się poprzedni model. Nie ma jednak powodów do zmartwień, bo teraz kokpit jest bardziej przejrzysty i czytelny. Podobać może się gruby wieniec kierownicy i umieszczony niemal przy samej podłodze fotel kierowcy. Plastikowy Fot. Bartłomiej Bałdyga: Przestronny bagażnik pomieści nieco więcej od konkurenta. klucz należy umieścić w stacyjce, ale samo uruchomienie silnika odbywa się za pomocą przycisku. Już po chwili spod maski wydobywa się delikatny pomruk rzędowej szóstki. Podczas jazdy słychać go wyraźnie dopiero po przekroczeniu 5000 obr./min. Auto na drodze spisuje się bardzo dobrze. Moc przenoszona na tylną oś gwarantuje doskonałe wyważenie całego nadwozia, a tym samym niemal perfekcyjne prowadzenie. Dopełnieniem jest jeden z najlepszych na rynku układów kierowniczych, który daje kierowcy poczucie pełnej kontroli nad pojazdem.

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Po złożeniu oparć tylnych foteli bagażnik możemy powiększyć z 450 do 1275 l. Saabem podróżuje się nieco inaczej. Pozycja za kierownicą jest wyższa, a samo koło kierownicy większe niż u konkurenta. Napęd przenoszony jest na przednie koła. Jazda tym autem dostarcza ogromnej frajdy, choć pod względem zawieszenia nieco lepsze jest BMW. Silnik 2,8 l niczym nie przypomina jednostek Saaba sprzed lat. Przede wszystkim pozbawiono go największej dotychczasowej wady, czyli „turbodziury”. Jedynym problemem jest przeniesienie tak dużej mocy na koła. Na szczęście nad naszym bezpieczeństwem czuwa elektroniczny system ESP.

 

Podsumowanie

 

Zarówno BMW jak i Saab posiadają wszystko to, co większość z nas chciałaby mieć w swoim samochodzie. Mocne silniki, eleganckie, usportowione nadwozia i bogate wyposażenie. Poza tym nawet długa jazda z bagażami i całą rodziną na pokładzie, nadal może sprawiać dużo przyjemności. I do tego ten prestiż – zarówno BMW jak i Saab, to zawsze coś więcej niż tylko praktyczne „kombiaki”. 

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

BMW 330i

Saab 9-3 2.8 V6

Przestronność wnętrza

 

+

Silnik

remis

 

Poziom hałasu

+

 

Zużycie paliwa

+

 

Wyposażenie

remis

 

Cena

 

+

 

Wybrane dane techniczne

 

 

BMW 330i

Saab 9-3 2.8 V6

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

6/24/benzynowy

6/24/benzynowy turbo

Pojemność skokowa (cm3 )

2996

2792

Moc maksymalna (KM/obr/min)

258/6600

250/5500

Maks. moment obrotowy (Nm/obr/min)

300/2500-4000

350/1800

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

6,4

6,9

Prędkość maksymalna (km/h)

250

245

Pojemność bagażnika (l)

460/1385

450/1275

Pojemność zbiornika paliwa (l)

63

62

Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km)

6,6/12,8

7,4/15,5

Długość x szerokość x wysokość (cm)

452/201,3/141,8

465,4/176,2/149,2

Rozstaw osi (cm)

276

267,5

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/6

Cena (zł)

189 700

179 600

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

 

BMW 330i

Saab 9-3 Aero

Poduszki powietrzne

6

6

Układ ABS

+

+

Układ ESP

+

+

Wspomaganie układu kierowniczego

+

+

Centralny zamek

+

+

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

+/+

+/+

Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie

+

+

Klimatyzacja

+

+

Radioodtwarzacz z CD/ bez CD

+

+

 

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Adam

    Chyba jest coś nie tak w tych zużyciach paliwa. O BMW: "Jeżdżąc autem po zatłoczonym mieście, bez większych starań udało się mam osiągnąć spalanie na poziomie 12,5 l/100km." O SAABie: "Zużycie paliwa tylko nieznacznie przekroczyło deklarowany przez producenta średni wynik 10,2 l/100km." W tabelce "+" wylądował przy BMW. Wg danych producenta BMW faktycznie mniej pali. I jeszcze taka mała ogólna prośba dotycząca testów, w danych technicznych chętnie bym jeszcze zobaczył masę własna, no i może jeszcze zużycie paliwa w cyklu mieszanym.

  • driwer

    pba auta sa fajne ale zdecydowanie za drogie....ale co poradzic,dilerek, panstwo i kilku innych musza sobie na nich zarobic:/.....tylko czemu zawsze naszym kosztem

  • Beemkowiec

    Witam wszystkich!! Po pierwsze porównanie porównaniem ale dziwie sie że ktos w ogole kupuje auta typu Saab, jakieś Sangyongi, Kia,jakieś dziwne amerykańce, mazdy nissany landrovery i tym podobne egzotyczne auta- przecież nikt przy zdrowych zmysłach nie kupuje aut tak nietypowych- wiec po co namawiać ludzi do kupowania saaba czy coś w tym stylu wiem ze to reklama itd ale dziwie sie że takie auta w ogole sie sprzedaja - w ogole to Polacy z racji dostepu do czesci zamiennych i drogich serwisów (na orginalnych czesciach) powinni kupować auta "normalne" czyli wszelkie niemiecki moze toyote honde

  • centurion

    Przedewszystkim małe sprostowanie dla Beemkowca Mazda to marka japońska, ale takto się z jego opiją zgadzam.

  • darry dooman

    Beemkowiec: "Saab, jakieś Sangyongi, Kia,jakieś dziwne amerykańce, mazdy nissany landrovery i tym podobne egzotyczne auta" moze po prostu ci ludzie nie chca jezdzic kolejna nudna beemką, golfem czy audi...poza tym ja nie widze w tym nic dziwnego i nienormalnego, jesli firma x oferuje lepsze warunki gwarancyjne, tansze czesci i serwis od serwisu Y (np vw), w aucie tej samej klasy i takim wyposazeniem za cene nizsza czy porownywalna?

  • Jacek (gość)

    Argument dostępności cześci mnie rozbawia. Rozumiem że można miec obawy co do samochodów chińskich, ale jak ktos mówi że trudno dostać części do samochodow takich jak Saab, Kia, Nissan to znaczy że pyta o nie w pobliskim gie-esie. Jestem w stanie kupić każdą część do wspomnianych aut i mieć ją w ciągu kilku dni. Części ekspoatacyjne takie jak klocki, amortyzatory itd możemy kupić od producentów zamienników, takich jak KYB, Bosh, Lukas itp. Części silnika, karoserii kupujemy z samochodów powypadkowych, jest pełno chociażby na Alledrogo. Są ludzie którzy się specjalizuja w sprowadzaniu aut na części,,jeśli chodzi o Saaba to są w Polsce przynajmniej 3 firmy w ktorej kupic można dosłownie wszystko, mają rozebranych po kilka sztuk tego samego modelu. Są też inne firmy, są fora. Podsumowując, argument braku części definitywnie zdeaktualizował się wraz z rozwojem Internetu w Polsce.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

BMW SERIA 3 zdjęcia

BMW SERIA 3 dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Saab 9-3 dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

BMW SERIA 3 opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

BMW SERIA 3 Cena