Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36336 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Używane

BMW 316

Data publikacji: Autor: Wawrzyniec Rozenberg

 Kupując używaną popularną "trójkę" warto uwzględniać fakt, że pojazdy te są często użytkowane przez kierowców uwielbiających sportową jazdę.

Od 52 lat z taśm montażowych fabryk BMW zjeżdżają samochody zaliczane na całym świecie do najbardziej solidnych i renomowanych. Najmniejszym samochodem tej niemieckiej marki jest model 316 z silnikiem benzynowym o poj. 1,6, produkowany od 1975 r.

Kupując ponaddziesięcioletnie BMW 316, należy
liczyć się z nadmiernym zużyciem mechanizmów,
jeśli poprzednim właścicielem był amator
bardzo ostrej jazdy.
Fot. Wawrzyniec Rozenberg

Cierpią na tym niektóre mechanizmy: sprzęgło, półosie napędowe, zawieszenie itp. Natomiast samochody te, prawidłowo eksploatowane, w dobrych rękach, mogą okazać się niezawodne przez wiele lat. Do głównych zalet tego auta zaliczono właśnie jego nadzwyczaj solidną konstrukcję, doskonałe jakościowo wykończenie, wygodne siedzenia i ponadprzeciętne własności jezdne. Naprawy starszych modeli, z lat 1990-91, które nie są drogie. Wykonują je chętnie wszyscy doświadczeni mechanicy. Jest też łatwy dostęp do zamienników części fabrycznych. Najczęstszą przyczyną uszkodzenia silnika jest zużycie paska rozrządu. Należy więc wymienić go od razu po nabyciu używanego samochodu.

W prowadzonych w Niemczech statystykach z obowiązkowych przeglądów technicznych, wynikają najczęstsze usterki: nieszczelności pompy wody, zużycie przegubów wału napędowego, przetarcia pasków klinowych, korozja nadwozia w okolicach przednich amortyzatorów, korozja luster reflektorów przednich.

Jeszcze w końcu lat osiemdziesiątych korozja części nośnych podwozia występowała w 24,3 proc. aut 10-letnich. Wycieki oleju rejestrowano w 16,6 proc. pojazdów. Natomiast w autach wyprodukowanych po 1994 roku liczba tych usterek była już znikoma. Mieściła się w granicach kilku procent. Częściej natomiast zdarzały się defekty układu wydechowego.

Przy oględzinach i próbach używanych pojazdów BMW 316, nie należy lekceważyć dokładnego sprawdzenia hamulców oraz synchronizatorów w skrzyni biegów (zwykle wymagają wymiany po przebiegu 100 tys. km).

- Jeżdżę tylko niemieckimi samochodami - powiedział Mariusz Zarębski z Gdańska, czekając na amatora swojego BMW 316 z 1989 r. - Najbardziej podoba mi się BMW. Auto jest rozpoznawane z daleka, wewnątrz słychać charakterystyczny szum silnika i czuć moc pod pedałem gazu. Jego wadą jest niskie zawieszenie, biorąc pod uwagę dziury na naszych jezdniach. Auto jest bogato wyposażone, ma 102 tys. km przebiegu.

Zdaniem mechanika
Damian Kreft, współwłaściciel stacji BM w Sopocie
- Nawet starsze samochody spod znaku BMW nie powinny sprawiać kierowcom większych kłopotów, jeśli nie brały udziału w wypadkach lub kolizjach i były prawidłowo eksploatowane. Dlatego polecam przeglądy przed kupnem. W ciągu ostatnich 10 lat sprowadzono do kraju wiele samochodów po wypadkach i można źle trafić decydując się na kupno samochodu na wtórnym rynku. Karoserie mogą korodować, ale tylko w miejscach napraw. 14-letnie BMW 316 z fabrycznym lakierem nie powinno mieć żadnych śladów rdzy. Żeby nie dopuścić do zniszczenia silnika, trzeba bezwzględnie przestrzegać wymiany paska rozrządu co 40 tys. km. W przypadku starszych samochodów mogą wystąpić usterki pompy wody, która kosztuje 760 zł. W przypadku 10-letnich i starszych BMW można stosować pozafirmowe części zamienne. Nie należy podejmować takich kroków w przypadku nowszych samochodów tej marki.

Zalety i wady
+ Wysoki poziom bezpieczeństwa
+ Bardzo dobre prowadzenie auta
+ Staranne wykonanie

- Wysoka cena samochodu
- Wysokie ceny fabrycznych części
- Duża "popularność" wśród złodziei

Średnie ceny w zł
BMW 316, 102 KM 89 r. w zł:
10 900 - na giełdzie w Pruszczu
10 500 - ogólnopolskie
od 8400 do 10 900 - ogłoszenia w "Auto+Moto+Gratce"
9580 - średnia ogłoszeń w "Auto+Moto+Gratce"

Konkurencja na giełdzie

Citroen ZX 1.4 93 r.
Daewoo Tico 800 97 r.
Fiat Cinquecento 900 97 r.
Ford Escort 1.4 91 r.
Mazda 323 1.3 91 r.
Nissan Sunny 1.4 90 r.
Opel Omega 2.0 90 r.
Renault 19 1.8 93 r.
Seat Toledo 1.8 91 r.
Volkswagen Golf 1.3 90 r.

Ceny fabrycznych części zamiennych w zł

Zderzak przedni 960
Reflektor 248
Pasek rozrządu 133
Piasta przedniego koła 470
Klocki hamulcowe komplet przód 196
Tarcza hamulca przedniego koła 163
Filtr oleju 34
Filtr powietrza 77
Amortyzator przedni 740

Dane techniczne BMW 316, 102 KM 89 r.

Wymiary (mm) 4325 x 1645 x 1380
Rozstaw osi (mm) 2570
Rozstaw kół (mm) 1407 przód, 1415 tył
Masa własna (kg) 1000
Dopuszczalna masa całkowita (kg) 1460
Objętość bagażnika (l) 435
Silnik rzędowy umieszczony poprzecznie
- 4 cylindry, po 2 zawory na cylinder
Pojemność (cm sześc.) 1596
Moc (KM) 102
Stopień sprężenia 9,7
Zawieszenie przód wahacz poprzeczny, amortyzator i stabilizator poprzeczny
Zawieszenie tył oś wielowahaczowa ze sprężyną śrubową
Układ kierowniczy wspomaganie w seryjnym wyposażeniu
Hamulce tarczowe przód i bębnowe tył
Rozpędzanie 0-100 km/godz. (sek.) 12,7
Prędkość maksymalna (km/godz.) 195
Średnie zużycie paliwa km/godz (l) 7,4

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • Stralis540

    Kumpel sprowadził taką E30 318i Touring z 1993r. Dał za nią 1 800 EUR, po miesiącu zaczeło sie sypać w silniku właściwie wszystko na pękniętej głowicy kończąc, za naprawe nie chciał powiedzieć ile dał, ale od tamtego czasu chodzi bezawaryjnie.

  • mirko224

    1.6 w bemce to roche za mało 2.0 dopiero sobie radzi z tym autkiem dobże

  • Bart3kk

    Auto marzenie wszelkiej maści czereśniaków... Szczególnie te 1.6 ,które swoją dynamiką nikogo na kolana nie powala. Mega wieśniacki tuning dopełnia obrazu katastrofy jaką jest model 316 w naszym kraju.

  • turbo (gość)

    Bart3kk widac sam jestes wiesniak skoro tak osodzasz wszystkich! bmw e30 to samochod z dusza.

  • e30 c owner (gość)

    kazdy samochód można wieśniacko tuningować, ... spośród wieśniacko spieprzonych samochodów BMW zawsze bedzie najlepsze , lepsze niż golfy, audi czy inne japończykopodobne rdzewiejące , wykręcone przez komputer, gówna ....

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

BMW SERIA 3 zdjęcia

BMW SERIA 3 dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

BMW SERIA 3 Cena