Wszystko
o samochodach

Samochody / Testy

BMW 320i GT xDrive

Data publikacji: Autor: Przemysław Pepla

BMW 320i GT xDrive / Fot. Przemysław Pepla Rosnące wymagania klientów sprawiają, że w celu zaspokojenia popytu producenci samochodów stale poszukują nowych nisz. Jedną z nich jest PAV, czyli Progressive Activity Vehicle. Zapoczątkowany przez BMW serii 5 Gran Turismo segment ma kolejnego reprezentanta, mniejszą serię 3 GT. Ceny tego modelu zaczynają się w Polsce od 152,3 tys. zł.

BMW 320i GT xDrive / Fot. Przemysław PeplaZ założenia, pojazd segmentu PAV ma łączyć w sobie cechy limuzyny, crossovera i klasycznego Gran Turismo. Niemożliwe? BMW po raz kolejny pokazuje, że jest to jednak wykonalne. Po 5 latach od premiery pierwszego pojazdu tego segmentu, Bawarczycy zaprezentowali kolejne auto tej klasy - serię 3 GT.

Pionierska seria 5 GT była często krytykowana za nieproporcjonalne kształty nadwozia. Podczas projektowania "trójki", styliści BMW już nie powtórzyli tego błędu. Pomimo znacznie większych, niż w przypadku podstawowej serii 3, rozmiarów zewnętrznych, auto w dalszym ciągu wygląda elegancko i nie budzi już takich kontrowersji, jak wspomniana wcześniej "piątka" GT. BMW serii 3 Gran Turismo posiada przy tym dach w stylu coupe, drzwi z szybami pozbawionymi ramek, a także praktyczną pokrywę bagażnika, otwierającą się razem z tylną szybą. Charakterystycznym elementem jest także wydłużone nadwozie. W porównaniu do sedana, model Gran Turismo jest aż o 20 cm dłuższy, o 1,5 cm szerszy a także o 8 cm wyższy. Dodatkowo, rozstaw osi został zwiększony o 11 cm.

BMW 320i GT xDrive / Fot. Przemysław PeplaNie pozostało to bez wpływu na przestronność wnętrza. Pod tym względem, seria 3 GT może śmiało rywalizować z modelami segmentu D. Szczególnie jest to widoczne w drugim rzędzie foteli. Ilość miejsca na wysokości kolan pozwala na komfortową podróż nawet wysokim pasażerom. Nie powinna im nawet przeszkadzać opadająca nisko linia dachu. Choć "trójka" GT jest autem pięcioosobowym, to ze względu na wyprofilowanie kanapy oraz wysoki tunel środkowy najlepiej sprawdza się w roli pojazdu dla czwórki pasażerów.

Z perspektywy kierowcy, seria 3 GT nie różni się znacząco od pozostałych wersji nadwoziowych tego modelu. Minimalistyczna deska rozdzielcza, klasyczne zegary, czy stosunkowo mała, trójramienna kierownica z grubym wieńcem to elementy, które nie powinny stanowić zaskoczenia. Podobnie jak stojąca na wysokim poziomie ergonomia. Większość funkcji w tym aucie obsługuje się za pomocą pokrętła systemu iDrive. Bardzo dobre wrażenie sprawia także jakość materiałów zastosowanych do wykończenia wnętrza. BMW 3 GT nie pozostawia wątpliwości, iż znajdujemy się w aucie segmentu premium. W przypadku testowanego egzemplarza, o wygodę kierowcy i pasażera dbały opcjonalne, przednie fotele sportowe, przytrzymujące ciało w zakrętach. Wymagają one jednak dopłaty 2,4 tys. zł.

BMW 320i GT xDrive / Fot. Przemysław PeplaPozostając w temacie płatnych dodatków we wnętrzu, ich lista jest bardzo długa. Składa się z m.in. szklanego dachu (6,6 tys. zł), łącza USB (1,7 tys. zł) czy nawigacji Professional (10,9 tys. zł). Z kolei tym, co BMW 3 Gran Turismo oferuje w standardzie, jest obszerny bagażnik. W porównaniu do odmiany Touring, jest on w stanie pomieścić o 25 litrów bagażu więcej. Walory praktyczne tego modelu podnosi również trzyczęściowe, składane oparcie tylnej kanapy. Po jej całkowitym złożeniu uzyskujemy 1600 litrów przestrzeni bagażowej oraz płaską podłogę. Ciekawostką jest fakt, iż regulacji podlega wysokość, na jaką ma się otwierać pokrywa bagażnika.

BMW 320i GT xDrive / Fot. Przemysław PeplaPod względem technicznym, seria 3 Gran Turismo opiera się całkowicie na podstawowej "trójce". Dotyczy to również zawieszenia, które jednocześnie zapewnia świetne prowadzenie, a także wysoki komfort podróżowania. W parze z tak zestrojonym podwoziem idzie progresywny układ kierowniczy. Wraz ze wzrostem prędkości maleje siła wspomagania kierownicy, co docenią zwłaszcza kierowcy o sportowym zacięciu. BMW 3 GT pozwala na naprawdę wiele, dając przy tym poczucie bezpieczeństwa. Testowany model był dodatkowo wyposażony w dołączany napęd na przednią oś xDrive (dopłata 10 tys. zł). Jego działanie jest szczególnie odczuwalne na mokrej nawierzchni. W momencie utraty przyczepności tylnej osi, moc przekazywana na przednie koła pozwala łatwo opanować sytuację.

Do napędu egzemplarza widocznego na zdjęciach posłużyła czterocylindrowa, dwulitrowa jednostka benzynowa wspomagana turbosprężarką. Motor ten generuje 184 KM i 270 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Warto odnotować, że druga z tych wartości dostępna jest już od 1250 obr./min. W efekcie, silnik ten odznacza się sporą elastycznością, zapewniając odpowiedni ciąg bez względu na aktualne przełożenie skrzyni biegów.

BMW 320i GT xDrive / Fot. Przemysław PeplaA tych do wyboru mamy aż osiem. Moc silnika jest bowiem przekazywana na koła za pośrednictwem 8-stopniowej skrzyni automatycznej Steptronic. Pod względem szybkości zmiany przełożeń, ustępuje ona tylko konstrukcjom dwusprzęgłowym. Co więcej, dotyczy to zarówno pracy w trybie automatycznym, jak i sekwencyjnym. Niestety, wymaga ona dopłaty 9,5 tys. zł. Wyposażone w taki układ napędowy BMW zadowalało się w średnio 7,3 l benzyny na 100 km. W mieście, wynik ten był o ok. 2 litry wyższy.

BMW serii 3 GT jest pozycjonowane pomiędzy modelem Touring, a crossoverem X3, co znajduje swoje odzwierciedlenie w cenniku. Podstawowa odmiana serii 3 GT z dwulitrowym motorem benzynowym to wydatek 152 tys. zł. To więcej, niż w przypadku kombi, a także mniej, niż trzeba zapłacić za X3 z takim samym silnikiem. Testowany egzemplarz 320i Gran Turismo, wyposażony niemal we wszystkie możliwe dodatki, został wyceniony już na 255 tys. zł.

 

Wybrane dane techniczne BMW 320i GT xDrive i konkurenta:

Marka/model BMW 320i xDrive
Gran Turismo
Audi A5 Sportback
Quattro 2.0 TFSI
Cena (zł) 162 300 180 000
Typ nadwozia/
liczba drzwi
Liftback/5 Liftback/5
Liczba miejsc 5 5
Wymiary i masy:
Długość/szerokość/
wysokość (mm)
4824/1828/1508 4712/1854/1391
Rozstaw kół:
przód/tył (mm)
1541/1586 1590/1575
Rozstaw osi (mm) 2920 2810
Masa własna (kg) 1700 1645
Pojemność bagażnika (l) 520 480
Pojemność
zbiornika paliwa (l)
60 65
Układ napędowy:
Rodzaj paliwa benzyna benzyna
Pojemność (cm3) 1997 1984
Liczba cylindrów 4 4
Napędzana oś 4x4 4x4
Skrzynia biegów:
typ/liczba przełożeń
Manualna/6 Manualna/6
Osiągi:
Moc (KM) przy obr./min 184 przy 5000 225 przy 4500
Moment obrotowy (Nm)
przy obr./min
270 przy 1250 350 przy 1500
Przyspieszenie
0-100 km/h (s)
8,0 6,5
Prędkość
maksymalna (km/h)
227 245
Średnie spalanie
(l/100km)
7,2 6,6
Emisja CO2 (g/km) 167 152
BMW 320i GT xDrive / Fot. Przemysław Pepla

BMW 320i GT xDrive / Fot. Przemysław Pepla

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

W związku z ciszą wyborczą komentarze zostały wyłączone, zapraszamy z powrotem w poniedziałek.

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

BMW SERIA 3 zdjęcia

BMW SERIA 3 dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

BMW SERIA 3 opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

BMW SERIA 3 Cena