Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 38786 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

BMW 5

Data publikacji: Autor: (w)

 Premierę nowego mamy za sobą. Jest to już piąta generacja tego modelu. Pierwszą "piątkę" zaprezentowano 31 lat temu z okazji igrzysk olimpijskich.

Nowy model nawiązuje do większej "siódemki". Auto, chociaż większe od poprzednika, jest lżejsze o 75 kg, dzięki użyciu aluminium do budowy przedniej części nadwozia oraz układu jezdnego.

Nowe , to nie tylko zmienione nadwozie. Jego użytkownicy otrzymują kilka nowych rozwiązań. Nowością jest aktywny układ kierowniczy i aktywny układ minimalizacji przechyłów bocznych.

Reflektory adaptacyjne to kolejny nowoczesny system, który znacznie podnosi aktywne bezpieczeństwo. Obydwa światła regulowane są na podstawie kąta skrętu kierownicy, prędkości kątowej kół i prędkości pojazdu, co pozwala na doskonałe oświetlenie drogi w czasie jazdy po łuku i na zakrętach.

Nowa seria 5 dostępna jest po raz pierwszy również z automatyczną regulacją odstępu ACC. Radarowy system ma na celu utrzymywanie ustawionego odstępu i tym samym ułatwienie jazdy w kolumnie.

Wnętrze BMW - widać, za co się płaci
Fot. Jerzy Witaszczyk

Po raz pierwszy w samochodzie BMW zostanie zastosowany wyświetlacz projekcyjny Head Up, działający jak w nowoczesnych samolotach myśliwskich: najważniejsze informacje, wybrane przez kierowcę, będą wyświetlane na przedniej szybie. Head Up podnosi bezpieczeństwo, umieszczając najważniejsze informacje w bezpośrednim polu widzenia kierowcy. Kierowca może w każdej chwili określić, jakie informacje będą wyświetlane; może to być np. prędkość lub wskazówki jazdy systemu nawigacyjnego.

Nowe BMW otrzymały dynamiczne sześciocylindrowe silniki benzynowe o pojemności od 2,2 do 3,0 l o mocy od 170 do 231 KM oraz sześciocylindrowy silnik wysokoprężny o mocy 218 KM. Jesienią pod maskę trafi nowy ośmiocylindrowy benzynowy silnik o pojemności 4,4 litra i mocy 333 KM.

Jeśli mowa o silnikach, to przy okazji warto zauważyć, że nie przewiduje się wymiany łańcucha rozrządu i paska napędu urządzeń pomocniczych, gdyż ich żywotność jest taka sama jak żywotności silnika. Nie przewiduje się też wymiany układu wydechowego, który został wykonany ze stali szlachetnej. Wyjątkowo długą żywotność mają świece zapłonowe i filtr powietrza, które są wymieniane co 100 tys. km.

Nowe silniki BMW wymagają coraz mniej wizyt
serwisowych w warsztatach
Fot. Jerzy Witaszczyk

Silnik przystosowany jest do paliwa o liczbie oktanowej 98, jednak może też pracować na paliwie o liczbie oktanowej 91, a nawet długotrwałe stosowanie takiego paliwa nie powoduje żadnych uszkodzeń silnika, gdyż układ antystukowy automatycznie dostosowuje parametry silnika do liczby oktanowej.

Sześciocylindrowe silniki rzędowe, jako pierwsze silniki BMW, spełniają najostrzejszą na świecie amerykańską normę emisji spalin ULEV II (Ultra Low Emission Vehicle). W Europie silniki te spełniają przewidzianą na 2005 rok normę EU4. Niemieccy klienci zyskują na tym do 300 euro w postaci obniżki podatku drogowego. Również w Szwecji spełnienie niewprowadzonej jeszcze normy nagradzane jest ulgami podatkowymi. W Polsce nikogo się nie karze za widoczne gołym okiem przekraczanie norm, nie ma więc powodów, żeby kogoś nagradzać pomniejszonym podatkiem, tym bardziej że i tak jest wliczony w cenę paliwa.

Jeśli ktoś nabrał ochoty na , to powinien się liczyć ze sporym wydatkiem. Najtańszy, dostępny w Polsce model - BMW 520 i kosztuje 38.795 euro, za najdroższy - BMW 530 i trzeba zapłacić 51.928 euro. Diesel, 530 d, kosztuje nieco taniej - 50.723 euro. Aktualna cena euro wynosi ok. 4,4 zł.

Dane techniczne

Modele 520i 530i 530d
Pojemność (ccm) 2 171 2 979 2 993
Moc kW/KM/obr.min 125/170/6 100 170/231/5 900 160/218/4 000
Moment obrotowy (Nm/obr.min) 210/3 500 300/3 500 500/2 000
Prędkość maksymalna km/h 230 250 245
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 9,0 6,9 7,1
Zużycie paliwa l/100 km
miasto 13,0 14,1 9,5
za miastem 6,8 7,0 5,5
średnio 9,0 9,5 6,9
Długość/szerokość/wysokość (mm) 4 841/1 846/1 468
Rozstaw osi (mm) 2 888
Pojemność zbiornika paliwa (l) 70
Pojemność bagażnika (l) 520
Systemy stabilizacji jazdy ABS, CBC, ASC, DSC, DTC, DBC; opcjonalnie: Dynamic Drive

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

BMW SERIA 5 zdjęcia

BMW SERIA 5 dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

BMW SERIA 5 Cena