Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 35748 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Używane

BMW E36 (1990-2000). Wady, zalety i obecna sytuacja rynkowa

Data publikacji: Autor: Jakub Mielniczak

BMW E36

BMW E36 zostało zaprezentowane w 1990 roku jako następca kultowej już serii E30. Samochód początkowo występował jako sedan, ale już w 1992 roku do oferty dołączyło atrakcyjnie wyglądające coupe, W następnych latach prezentowano kolejne wersje nadwoziowe - cabrio, compact, touring oraz niezwykle rzadką odmiana Baur Topcabriolet.

Fot. BMW Trzecia generacja BMW serii 3 powoli zrywa z wizerunkiem samochodu, którym w dynamiczny sposób porusza się młodzież polskich miast i wsi i który jest traktowany jako wdzięczny obiekt do pseudo tuningu. Ceny zadbanych egzemplarzy w oryginalnym stanie zaczynają rosnąć.

BMW E36 zostało zaprezentowane w 1990 roku jako następca kultowej już serii E30. Samochód początkowo występował jako sedan, ale już w 1992 roku do oferty dołączyło atrakcyjnie wyglądające coupe, W następnych latach prezentowano kolejne wersje nadwoziowe - cabrio, compact, touring oraz niezwykle rzadką odmiana Baur Topcabriolet. E36 przerwało dotychczasowy trend stylistyki BMW, w którym samochody tej marki miały podwójne, okrągłe przednie reflektory - w nowym modelu umieszczono je za wspólną szybą. W stosunku do poprzednika zmieniły się gabaryty - auto urosło oraz poprawiła aerodynamika nadwozia. Nie zmieniło się to, za co fani kochają BMW - znakomite właściwości jezdne. Rozbudowano też ofertę silnikową, gdzie do palety cztero i sześciocylindrowych jednostek benzynowych dołączyły diesle - o pojemnościach 1,7 oraz 2,5 litra. O ile pierwsze egzemplarze E36 często były wyposażane dość ubogo - w niektórych brakowało nawet obrotomierza, o klimatyzacji czy „elektryce” nie wspominając - to sporo tych z końca produkcji zostało skonfigurowanych przez pierwszych właścicieli stosunkowo bogato.

Chociaż ostatnie egzemplarze BMW E36 w najdłużej produkowanej wersji compact zjechały z taśmy w 2000 roku, to dzięki solidnej konstrukcji auto jeszcze długo będzie widoczne na drogach. Jak zatem można ocenić tą konstrukcję po latach?

Nadwozie i wnętrze 

BMW E36

BMW E36 zostało zaprezentowane w 1990 roku jako następca kultowej już serii E30. Samochód początkowo występował jako sedan, ale już w 1992 roku do oferty dołączyło atrakcyjnie wyglądające coupe, W następnych latach prezentowano kolejne wersje nadwoziowe - cabrio, compact, touring oraz niezwykle rzadką odmiana Baur Topcabriolet.

Fot. BMW Chociaż „trójka” nigdy nie była autem wybitnie przestronnym, to nawet dziś może stanowić wystarczający środek transportu dla czteroosobowej rodziny. Wnętrze bez problemu zmieści dwoje dorosłych osób i dwójkę dzieci. Bagażnik w wersji sedan ma pojemność 435 l, Paradoksalnie, ten w kombi jest mniejszy - ma zaledwie 370 l. Na przednich fotelach siedzi się wygodnie. Na rynku poszukiwane są egzemplarze wyposażone w dostępne za dopłatą, bardzo wygodne kubełkowe, sportowe siedzenia. Niestety, po latach ich stan nie zawsze jest zadowalający - na skutek częstego wsiadania i wysiadania wycierają się boczki oparć i siedzisk. Z tyłu dorosłym może brakować miejsca na nogi. Przeszkadza też dość wysoki tunel środkowy.

Redakcja poleca:

Opłata emisyjna w cenie paliw. Kierowcy oburzeni
Jazda po rondzie. Ważny wyrok dla kierowców
Hostessy na targach motoryzacyjnych w Genewie

Pochwała należy się za jakość materiałów użytych do wykończenia wnętrza - wiele z nich jest miękkich w dotyku i nawet po latach, nie skrzypi. Głównym problemem opisywanej „trójki” jest podatność karoserii na korozję. Newralgiczne miejsca to progi - zwłaszcza w miejscach przeznaczonych do podnoszenia auta, a także przednie błotniki i klapa bagażnika. Przy oględzinach egzemplarzy z opcjonalnym M-pakietem trzeba koniecznie obejrzeć progi pod plastikowymi nakładkami, które przyspieszają korozję tych ważnych elementów konstrukcyjnych. Niestety, niezardzewiałe i nigdy nie naprawiane blacharsko E36 to prawdziwa rzadkość i sam fakt znalezienia takiego egzemplarza może być dobrym argumentem do rozważenia jego zakupu. Elektronika nie sprawia wielkich problemów - czasami psują się panele sterowania automatyczną klimatyzacją, a wyświetlacze komputera pokładowego „gubią” piksele. Nie jest to jednak wyłącznie przypadłość E36. Inne BMW z tamtych lat borykają się z podobnymi problemami. Na szczęście instalacja elektryczna auta nie jest bardzo skomplikowana, co sprawia że zarówno z diagnozą jak i ewentualnymi naprawami powinien poradzić sobie każdy elektryk samochodowy.

Podwozie

Niezależnie od wersji, prowadzenie BMW E36 to jedna z największych zalet tego samochodu. Zawieszenie jest dość twarde, ale sprężyste. Precyzyjny układ kierowniczy w połączeniu z tylnym napędem dopełniają obrazu auta, którym pokonywanie krętych dróg to prawdziwa przyjemność. Problemem może być trwałość podwozia przy eksploatacji po polskich drogach - najszybciej zużywają się przednie wahacze i tuleje tylnej belki. Bywa, że wymiany wymagają tylne sprężyny - objawem tego będzie nienaturalnie nisko zawieszony tył samochodu. Przekładnie kierownicze nie mają opinii trwałych - najczęściej wystarczy regeneracja. Na szczęście, bardzo dobra dostępność części pozwala zachować koszty naprawy na rozsądnym poziomie.

Zobacz także: Testujemy Lexusa LC 500h

BMW E36

BMW E36 zostało zaprezentowane w 1990 roku jako następca kultowej już serii E30. Samochód początkowo występował jako sedan, ale już w 1992 roku do oferty dołączyło atrakcyjnie wyglądające coupe, W następnych latach prezentowano kolejne wersje nadwoziowe - cabrio, compact, touring oraz niezwykle rzadką odmiana Baur Topcabriolet.

Fot. BMW

BMW E36

BMW E36 zostało zaprezentowane w 1990 roku jako następca kultowej już serii E30. Samochód początkowo występował jako sedan, ale już w 1992 roku do oferty dołączyło atrakcyjnie wyglądające coupe, W następnych latach prezentowano kolejne wersje nadwoziowe - cabrio, compact, touring oraz niezwykle rzadką odmiana Baur Topcabriolet.

Fot. BMW

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • poco (gość)

    staroć... ja rozumiem używane, sam mam z aaa auto samochód, ale są granice, a można dużo nowsze auto kupić i nie wydać fortuny...

  • Bmw (gość)

    Nie jest to najpiękniejszy model tej marki, miałem coupe 1.8is, elektronika dosyć awaryjna, ale prowadzenie... najlepszy samochód jaki miałem.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

BMW SERIA 3 zdjęcia

BMW SERIA 3 dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

BMW SERIA 3 Cena