Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

BMW i3 gotowe w 90%

(pp)
W londyńskim salonie submarki BMW, BMW i, zaprezentowano niemal gotową do produkcji wersję modelu i3. Na ten model przyjdzie nam jednak jeszcze zaczekać, gdyż Bawarczycy planują rozpoczęcie jego sprzedaży w 2013 roku.
Fot. BMW
Fot. BMW

W porównaniu do przedstawionego w 2011 roku prototypu, auto zaprezentowane w Londynie wyróżnia się znacznie mniej futurystycznym wnętrzem. Co ciekawe, modernistycznie zaprojektowane nadwozie pozostało bez zmian. Zdaniem Benoita Jacoba, szefa designu BMW, i3 ulegnie jeszcze niewielkim zmianom. - "To, co widzimy jest w 90% gotowym produktem. Niektóre detale, jak np. drzwi, mogą ulec jeszcze zmianie. Szczegóły poznamy jednak w drugiej połowie 2012 roku, kiedy to przedstawimy auto skończone w 100%" - powiedział.

Konstrukcja BMW i3 opiera się na dwóch niezależnych modułach. Pierwszy z nich, aluminiowy, składa się z układu napędowego zawierającego baterie, system przeniesienia napędu oraz zawieszenie. Z kolei nadwozie zostało wykonane z włókna węglowego, co pozwoliło na obniżenie masy własnej. Według producenta, waga i3 nie przekroczy 1250 kg.

Do napędu pierwszego modelu BMW i posłuży 170-konna jednostka elektryczna, która będzie przekazywała moc na tylną oś. Dzięki umieszczeniu jej w tylnej części pojazdu, inżynierowie mogli zrezygnować z wału napędowego ograniczającego przestrzeń w kabinie pasażerskiej. Jednostka ta pozwala na osiągnięcie 100 km/h w czasie poniżej 8 sekund. Prędkość maksymalna wynosi natomiast 150 km/h.

Energia dostarczana jest do silnika za pośrednictwem litowo-jonowych baterii umieszczonych pod podłogą auta. Rozmieszczenie ich miało na celu jak najlepszy rozkład masy pomiędzy osiami. Pojemność baterii zapewnia zasięg na poziomie ok. 160 km bez potrzeby ich ponownego ładowania. Z kolei uzupełnienie energii ze standardowego, domowego gniazdka elektrycznego zajmuje 6 godzin. Jeśli jednak skorzystamy ze stacji szybkiego ładowania, potrwa to mniej niż godzinę. BMW wyposażyło model i3 także w tryb oszczędzania energii Eco Pro. Odcina on od prądu układ klimatyzacji, a także ogranicza zapotrzebowanie na niego pozostałych funkcji auta.

We wnętrzu i3 odnajdziemy dwa ekrany na konsoli centralnej, 6,5 oraz 8,8-calowy. Służą one do monitorowania funkcji oraz parametrów pojazdu oraz wyświetlania mapy nawigacji satelitarnej. Dodatkowo, układ klimatyzacji posiada oddzielny, trzeci wyświetlacz. Do wykończenia kabiny posłużyły takie materiały, jak skóra czy drewno. Chcąc podkreślić swój wkład w ochronę środowiska, BMW zapewnia, że wszystkie te elementy są biodegradowalne. Pomimo umieszczenia układu napędowego w tylnej części auta, bagażnik i3 pomieści 200 l bagażu.

W 2014 roku do oferty dołączy kolejny, większy model BMW i, i8. Będzie to luksusowe coupe o sportowych osiągach. Ceny obu tych aut nie są jeszcze znane.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty