Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

BMW iX3 286 KM. Test, wrażenia z jazdy, zasięg i ceny

Kamil Rogala
Samochodów elektrycznych i w różnym stopniu zelektryfikowanych przybywa niemal z tygodnia na tydzień. Niekiedy są to zupełnie nowe, zbudowane od podstaw samochody elektryczne, innym razem odmiany przystosowane do napędu BEV. Tą drugą grupę reprezentuje między innymi BMW iX3. Czy zelektryfikowane X3 ma sens? Jak spisuje się w codziennej eksploatacji i czym różni się od konwencjonalnej wersji?Fot. Kamil Rogala
Samochodów elektrycznych i w różnym stopniu zelektryfikowanych przybywa niemal z tygodnia na tydzień. Niekiedy są to zupełnie nowe, zbudowane od podstaw samochody elektryczne, innym razem odmiany przystosowane do napędu BEV. Tą drugą grupę reprezentuje między innymi BMW iX3. Czy zelektryfikowane X3 ma sens? Jak spisuje się w codziennej eksploatacji i czym różni się od konwencjonalnej wersji?Fot. Kamil Rogala
Samochodów elektrycznych i w różnym stopniu zelektryfikowanych przybywa niemal z tygodnia na tydzień. Niekiedy są to zupełnie nowe, zbudowane od podstaw samochody elektryczne, innym razem odmiany przystosowane do napędu BEV. Tą drugą grupę reprezentuje między innymi BMW iX3. Czy zelektryfikowane X3 ma sens? Jak spisuje się w codziennej eksploatacji i czym różni się od konwencjonalnej wersji?

BMW iX3. Nadwozie i wnętrze

Samochodów elektrycznych i w różnym stopniu zelektryfikowanych przybywa niemal z tygodnia na tydzień. Niekiedy są to zupełnie nowe, zbudowane od podstaw
Samochodów elektrycznych i w różnym stopniu zelektryfikowanych przybywa niemal z tygodnia na tydzień. Niekiedy są to zupełnie nowe, zbudowane od podstaw samochody elektryczne, innym razem odmiany przystosowane do napędu BEV. Tą drugą grupę reprezentuje między innymi BMW iX3. Czy zelektryfikowane X3 ma sens? Jak spisuje się w codziennej eksploatacji i czym różni się od konwencjonalnej wersji?
Fot. Kamil Rogala

Praktycznie gdyby nie zielone tablice i dość specyficzne felgi, odróżnienie BMW iX3 od konwencjonalnej X3-ki byłoby niezwykle trudne. Pomijając znaczek na klapie bagażnika oraz na srebrnych „skrzelach” po bokach, różnice wizualne są znikome. No może oprócz przedniego grilla, który został niemal w całości zabudowany ze względu na kwestie aerodynamiczne i brak potrzeby chłodzenia silnika. Z tyłu w zderzaku zastosowano również coś na wzór dyfuzora. Poza tym zmian w zasadzie brak.

Według mnie – to ogromna zaleta. Samochody elektryczne tworzone na bazie konwencjonalnych modeli, niewiele się od nich różnią. Przykładów jest wiele np. Hyundai Kona czy Kia e-Niro. Te auta, oprócz podobnych jak w iX3 szczegółów tj. inne felgi, zaślepiony grill itp., nie różnią się od konwencjonalnych odmian z silnikami spalinowymi. Wielu kierowców nie chce się wyróżniać z tłumu, co w przypadków pełnoprawnych, stworzonych od podstaw samochodów elektrycznych, jest trudne. BMW iX3 wygląda bardzo klasycznie, zaś wybierając nieco bardziej konwencjonalny wzór felg w konfiguratorze, praktycznie nie wyróżnia się z tłumu.

Dla mnie to ogromna zaleta.

Samochodów elektrycznych i w różnym stopniu zelektryfikowanych przybywa niemal z tygodnia na tydzień. Niekiedy są to zupełnie nowe, zbudowane od podstaw
Samochodów elektrycznych i w różnym stopniu zelektryfikowanych przybywa niemal z tygodnia na tydzień. Niekiedy są to zupełnie nowe, zbudowane od podstaw samochody elektryczne, innym razem odmiany przystosowane do napędu BEV. Tą drugą grupę reprezentuje między innymi BMW iX3. Czy zelektryfikowane X3 ma sens? Jak spisuje się w codziennej eksploatacji i czym różni się od konwencjonalnej wersji?
Fot. Kamil Rogala

Poza tym auto ma wszelkie zalety BMW X3. To średniej wielkości SUV oferujący świetny komfort podróży, rewelacyjne wyposażenie oraz przyjemność z jazdy. We wnętrzu mamy klasyczny styl bawarskiej marki, czyli elegancję z nutą nowoczesności. Panel środkowy jest obszerny, szeroki i skierowany w stronę kierowcy. Ekran niewielki, ale czytelny i ładnie wkomponowany w deskę rozdzielczą. Szkoda, że dość wyraźnie wystaje ponad jej obrys. Obsługa najważniejszych funkcji odbywa się za pomocą klasycznych przycisków, co docenią miłośnicy konwencjonalnych rozwiązań. Systemem możemy sterować za pomocą wygodnego pokrętła oraz kilku przycisków na tunelu środkowym. Moim zdaniem to jeden z najlepiej zorganizowanych i intuicyjnych systemów, które są obecnie dostępne. Obsługa jest prosta, bezproblemowa i co ważne – nie rozprasza podczas jazdy.

Bagażnik w tym modelu ma 510 litrów pojemności. Całkiem nieźle. Po złożeniu oparć kanapy przestrzeń rośnie do 1560 litrów. Jak to się ma do pojemności bagażnika w odmianie z silnikiem spalinowym? Co ciekawe, zmiana jest symboliczna – zaledwie 40 litrów na niekorzyść „elektryka”. Moim zdaniem to fantastyczny wynik! Wszystkie akumulatory (pojemność 80 kWh brutto) umieszczono pod podłogą, co wpłynęło negatywnie na prześwit (179 mm kontra 204 mm w wersji spalinowej), ale we wnętrzu zmiany są naprawdę znikome.

BMW iX3. Napęd, zużycie energii i wrażenia z jazdy

Samochodów elektrycznych i w różnym stopniu zelektryfikowanych przybywa niemal z tygodnia na tydzień. Niekiedy są to zupełnie nowe, zbudowane od podstaw
Samochodów elektrycznych i w różnym stopniu zelektryfikowanych przybywa niemal z tygodnia na tydzień. Niekiedy są to zupełnie nowe, zbudowane od podstaw samochody elektryczne, innym razem odmiany przystosowane do napędu BEV. Tą drugą grupę reprezentuje między innymi BMW iX3. Czy zelektryfikowane X3 ma sens? Jak spisuje się w codziennej eksploatacji i czym różni się od konwencjonalnej wersji?
Fot. Kamil Rogala

Do napędu BMW iX3 służy silnik elektryczny o mocy 286 KM oraz momencie obrotowym 400 Nm. Napęd kierowany jest na tylną oś, podobnie jak w przypadku Volkswagena ID.3 oraz ID.4. Jak to się spisuje na co dzień? Bardzo dobrze! Nie wiem co prawda, jak napęd zachowuje się w trudnych warunkach atmosferycznych, jak jest bardzo ślisko np. na śniegu, ale testując ID.3 nie miałem żadnych problemów. Oczywiście dynamika jest na świetnym poziomie. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 6,8 sekundy, a prędkość maksymalna to 180 km/h.

Auto wyposażono w pakiet akumulatorów o pojemności 80 kWh (73,8 kWh netto), a zdaniem producenta (norma WLTP) średnie zużycie energii to 18,6 kWh, a deklarowany zasięg to 459 kilometrów. Czy to osiągalne? Tak, choć wymagana jest cierpliwość i spokojny styl jazdy. Jadąc w trasie z Radomia do Warszawy (umiarkowany ruch) z przepisową prędkością do 120 km/h, średnie zużycie nieznacznie przekroczyło 20 kWh. W ruchu miejskim zużycie energii oscylowało w okolicach deklarowanych 18-19 kWh. Gdybym się postarał, wyłączył zbędne odbiorniki energii, zapewne udałoby się zejść o 1-1,5 kWh, a w rezultacie osiągnąć zasięg około 450 kilometrów. Jak na samochód elektryczny będący tak naprawdę konwersją samochodu spalinowego, to bardzo dobry wynik.

BMW iX3. Ceny i wyposażenie

Samochodów elektrycznych i w różnym stopniu zelektryfikowanych przybywa niemal z tygodnia na tydzień. Niekiedy są to zupełnie nowe, zbudowane od podstaw
Samochodów elektrycznych i w różnym stopniu zelektryfikowanych przybywa niemal z tygodnia na tydzień. Niekiedy są to zupełnie nowe, zbudowane od podstaw samochody elektryczne, innym razem odmiany przystosowane do napędu BEV. Tą drugą grupę reprezentuje między innymi BMW iX3. Czy zelektryfikowane X3 ma sens? Jak spisuje się w codziennej eksploatacji i czym różni się od konwencjonalnej wersji?
Fot. Kamil Rogala

Bazowe BMW iX3 w odmianie Inspiring to koszt co najmniej 287 500 złotych. Za wersję Impressive trzeba zapłacić już 320 300 złotych. Dla porównania model z napędem hybrydowym typu plug-in o mocy 292 KM kosztuje co najmniej 255 000 złotych. Różnica w cenie jest, ale nie miażdżąca. Już w bazowej odmianie w wyposażeniu znajdziemy m.in. pakiet sportowy M ze skórzaną kierownicą, podświetlane listwy progowe, 19-calowe felgi aluminiowe, BMW Live Cockpit Professional z usługami Connected Driving, ogrzewanie postojowe, 3-strefową klimatyzację czy też sportowe fotele i szklany dach. Za wiele z tych elementów w innych odmianach trzeba dopłacać.

BMW iX3. Podsumowanie

BMW iX3 to jeden z najciekawszych samochodów elektrycznych, które powstały na bazie konwencjonalnych modeli. Cena wbrew pozorom nie jest wygórowana, wyposażenie już w standardzie jest świetne, zaś parametry jazdy i zasięg – na bardzo dobrym poziomie. Problemem jest oczywiście konkurencja, również ze strony marek popularnych, które cenowo schodzą coraz niżej. Samochody elektryczne powoli przestają być alternatywą dla wybranych.

BMW iX3 – zalety:

  • wizualnie praktycznie nie różni się od X3;
  • świetna jakość materiałów;
  • bardzo wysoki komfort podróży;
  • przyzwoity zasięg;
  • bardzo bogate wyposażenie standardowe.

BMW iX3 – wady:

  • trochę szkoda, że nie ma napędu xDrive;
  • groźna konkurencja ze strony „prawdziwych” elektryków.

Porównanie BMW iX3 286 KM (RWD) do wybranych konkurentów:

 

BMW iX3 286 KM (RWD)

Kia EV6 585 KM (AWD)

Ford Mustang Mach-E 351 KM (AWD)

Cena (zł, brutto)

od 287 500 zł

od 281 900 zł

od 286 310

Typ nadwozia/liczba drzwi

crossover/5

crossover /5

crossover /5

Długość/szerokość (mm)

4734/1891

4695/1890

4713/1930

Rozstaw kół przód/tył (mm)

 1616/1632

 b.d.

 1617/1626

Rozstaw osi (mm)

2864

2900

2987

Pojemność bagażnika (l)

510/1560

490/1300

322/1422

Liczba miejsc

5

5

5

Masa własna (kg)

2185

2580

2182

Pojemność baterii brutto (kWh)

80

77,4

98

Napędzana oś

tylna

4x4

4x4

Osiągi

 

 

 

Moc (KM)

286

585

351

Moment obrotowy (Nm)

400

740

580

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

6,8

3,5

5,8

Prędkość maksymalna (km/h)

180

260

180

Zużycie energii (kWh/100km)

18,6

b.d.

18,7

Zasięg deklarowany (km)

459

400

540

Zobacz także: Peugeot 308 w odmianie kombi

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty