Wszystko
o samochodach

Motocykle / Motocykle

BMW K 1200LT

Data publikacji: Autor: Krzysztof Franek

 Japońskie Honda i Suzuki oraz europejskie BMW to firmy, które produkują zarówno samochody, jak i motocykle. Tak jak prestiżowe samochody, swoją klasę mają też motocykle BMW.

Japońskie Honda i Suzuki oraz europejskie BMW to firmy, które produkują zarówno samochody, jak i motocykle.

Ten motocykl to BMW K 1200LT.
Dla laika dużym zaskoczeniem może być fakt, iż posiada on
bieg wsteczny. Trudno się jednak dziwić, manewrowanie
w pełni obciążoną maszyną, która może ważyć wówczas
600 kg, nie należy do najłatwiejszych.

Tak jak prestiżowe samochody, swoją klasę mają też motocykle BMW. To duże, stateczne maszyny, świetnie wyposażone i znakomite technicznie, przeznaczone do dużej turystyki, a nie do sportowego ścigania się z tzw. przecinakami. Na nich siedzi się niemal jak w samochodzie i po zakończeniu etapu podróży odnosi się wrażenie, jakby wyszło się z auta. Firma dba o swój wizerunek i mimo że poszczególne modele sprzedają się świetnie, wprowadza nowe lub ulepsza dotychczasowe.

W 1978 r. zaprezentowano BMW R 100RT, czyli pierwszy motocykl do wielkiej turystyki, łączący komfort i wygodę podróżowania z bliskim kontaktem z naturą. Od tego czasu dominują w tej marce typowo turystyczne motocykle. Jednym z nich był K 1100LT. Przyszedł jednak czas na jego następcę i tak powstał K 1200LT. Konstrukcja oparta jest na ramie o dziwnym kształcie, częściowo składającej się z aluminiowego odlewu, częściowo spawanej ze stalowych rur. Pod nią podwieszony jest silnik ze skrzynią biegów.

To rzędowa "czwórka" położona płasko. Układ wydechowy wykonany ze szlachetnej stali nierdzewnej, posiada sondę lambda i katalizator. W pięciostopniowej skrzyni piątka jest nadbiegiem, służącym do spokojnej, oszczędnej i równomiernej jazdy. Przy pojeździe ważącym 600 kg z pełnym obciążeniem przydaje się bieg wsteczny. Źródłem jego napędu o stałej prędkości 1,2 km/h jest rozrusznik, przełączany na skrzynię biegów. Zawieszenie też rozwiązano tak, by użytkownik czuł się najwygodniej.

Obłe kształty pojazdu są wynikiem badań w tunelu aerodynamicznym. Przednia szyba, do wyboru o dwóch wysokościach, jest regulowana zza kierownicy. Cztery deflektory odchylają strugi powietrza od nóg i ramion kierowcy. Jego siedzenie można regulować w pionie, a u pasażera odchylać oparcie. Integralną częścią nadwozia są luksusowe kufry. W górnym, o pojemności 50 l, można zamontować lodówkę. Boczne mają po 35 l i w lewym jest miejsce na zmieniacz płyt CD. Są też cztery 20-watowe głośniki, interkom do porozumiewania się między kierowcą a pasażerem, CB do rozmowy z innymi motocyklistami, telefon komórkowy uruchamiany przy kierownicy. Centrum kierowania motocyklem nie różni się specjalnie zawartością od deski rozdzielczej i centralnej konsoli w luksusowym aucie.

Dane techniczne

BMW K 1200LT
Silnik czterocylindrowy, rzędowy czterosuw, chłodzony cieczą, rozrząd DOHC, 4 zawory na cylinder, pojemność 1171 ccm, moc 98 KM, moment 115 Nm przy 4800 obrotach, zasilanie wtryskiem Motronic, rozruch elektryczny, alternator 840 W, zapłon Motronic.
Napęd koła zębate, sprzęgło jednotarczowe suche, skrzynia 5-stopniowa z wstecznym biegiem.
Podwozie rama otwarta, grzbietowa, aluminiowa, zawieszenie przednie telelever, tylne paralever, hamulec przedni tarczowy powójny, tylny pojedynczy tarczowy, ABS.
Wymiary długość 2508 mm, szerokość 1080 mm, wysokość 1080 mm, siedzenie 770-800 mm, rozstaw osi 1633 mm, masa gotowego do jazdy 378 kg, całkowita dopuszczalna 600 kg.
Osiągi prędkość 197 km/h, przyspieszenie do 100 km/h 5,6 sek., zużycie paliwa 4,3 l przy 90 i 5,7 l przy 120 km/h.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości