BMW R 1200 R

(TSz)
BMW jest w motocyklowym światku marką, która wprowadziła większość nowoczesnych rozwiązań. Nic dziwnego, że każdy kolejny model niemieckiej firmy jest przyjmowany z dużym zainteresowaniem.

 

Nowością BMW jest R 1200R należący do nurtu "naked", lub jak to określa niemiecka firma - roadster.

Fot. BMW
Fot. BMW

 

Silnik

 

R 1200 R napędza chłodzony powietrzem silnik w układzie bokser o pojemności 1170 cm3, znany już z modeli R 1200 i R 1200 RT. Wyposażono go w automatyczną regulację biegu jałowego, automatyczny rozruch na zimno oraz regulację spalania stukowego umożliwiającą stosowanie niskooktanowego paliwa. Swą maksymalną moc, wynoszącą 109 KM, dwucylindrowiec rozwija przy zastosowaniu paliwa LO 98.

 

Stosowanie benzyny LO 95 powoduje nieznaczne zmniejszenie mocy. Zaletą niemieckich bokserów jest ich niewielkie zapotrzebowanie na paliwo. Według danych producenta, na trasie przy prędkości 120 km/h motocykl ma spalać ok. 5,5 l/100 km. Przy tej pojemności skokowej jest to

Fot. BMW
Fot. BMW

bardzo dobry wynik. Prędkość maksymalna w przypadku tego typu motocykli ma drugorzędne znaczenie, ale jednoślad bez problemu przekracza 200 km/h.

Istotniejsze jest przyspieszenie.

 

R 1200 R rozpędza się do "setki" w zaledwie 3,6 s. Duży moment obrotowy gwarantuje też niezłą elastyczność na poszczególnych biegach.

 

Skrzynia biegów

 

W nowym BMW zastosowano sześciostopniową skrzynię biegów pochodzącą również z turystycznego modelu RT.

Jednak w odróżnieniu od tego modelu, napęd wału Kardana w R 1200 R ma krótsze przełożenie wtórne. Sprawia to, że szósty bieg nie jest jedynie biegiem ekonomicznym, ale może być stosowany przy dynamicznej jeździe.

 

Fot. BMW
Fot. BMW

Układ jezdny

 

Podobnie jak modele RT i ST, BMW R 1200 R posiada dwuczęściową ramę, wykorzystującą silnik jako element nośny. Podczas gdy przednia część ramy pochodzi z modelu RT, kąt widelca i wyprzedzenie sworznia zwrotnicy dostosowano do wymogów roadstera. Zupełną nowość stanowi kratownica, która jest lżejsza niż porównywalne elementy konstrukcyjne i nadaje tyłowi motocykla lekki wygląd.

 

Jako zawieszenie kół zastosowano znane z innych bokserów konstrukcje Telelever i Paralever najnowszej generacji. Zaletą tych systemów jest przede wszystkim oddzielenie zawieszenia od układu kierowniczego, co poprawia bezpieczeństwo jazdy eliminując tzw. "nurkowanie motocykla" podczas hamowania.

 

Podczas jazdy na krętych drogach R 1200 R prowadzi się bardzo stabilnie. Ale BMW już tradycyjnie pomyślało o bardziej wymagających klientach, więc w opcji można dokupić

Fot. BMW
Fot. BMW

elektroniczną regulację zawieszenia ESA, pozwalającą ustawiać pracę sprężyn i stopień amortyzacji jednym przyciskiem.

 

Wyposażenie

 

Z innych ciekawych udogodnień wymienić należy układ Integral ABS nowej generacji, który można połączyć z regulacją poślizgu kół napędowych (ASC). Tym samym BMW po raz pierwszy wprowadziło do motocykla odpowiednik samochodowego ESP.

Podobnie jak w pozostałych modelach serii R i K, komponenty elektryczne i elektroniczne R 1200 R komunikują się ze sobą za pośrednictwem nowoczesnej sieci magistralowej, w której informacje cyfrowe przesyłane są poprzez tylko jedną ścieżkę sygnału.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty