Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36541 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Testy

BMW serii 1

Data publikacji: Autor: Jerzy Dyszy

Fot: BMW Nowy model serii 1 to kompakt dla ludzi zamożnych. Druga generacja tego auta jest bardziej pojemna, ekologiczna, zużywa mniej paliwa i posiada wiele elektronicznych gadżetów. Ceny od 99 900 zł.

Nowy model serii 1 to kompakt dla ludzi zamożnych. Druga generacja tego auta jest bardziej pojemna, ekologiczna, zużywa mniej paliwa i posiada wiele elektronicznych gadżetów. Ceny od 99 900 zł .

Światowa premiera BMW M1, najpierw w wersji pięciodrzwiowej Fot: BMW (hatchback), odbyła się w roku 2004. Było to odważne posunięcie - zaproponować samochód kompaktowy, ale z tylnym napędem, zapewniającym dobre własności jezdne, lecz zabierającym sporo miejsca w kabinie w porównaniu z przednionapędowymi konkurentami.  Po siedmiu latach nadszedł jednak czas na zmiany.

Pierwsze wrażenie jest... mieszane. Nowy model i tylko restylizacja? Bo tak to właśnie wygląda na pierwszy rzut oka.

Dopiero lektura danych technicznych powiedziała nam, że nadwozie jest całkowicie inne od poprzedniego i przede wszystkim większe. Niewiele, ale jednak. Szefom BMW zapewne zasugerowano, że parę centymetrów w kabinie mimo wszystko by się przydało. Zatem nie zmieniając konstrukcji płyty podłogowej zwiększono rozstaw osi o 30 mm, rozstaw kół o 51 mm z przodu i 72 mm z tyłu, długość samochodu o 85 mm a szerokość o 17 mm. Efekt jest taki, że ilość miejsca na nogi pasażerów tylnej kanapy wzrosła o 21 mm. Mało? Być może, ale teraz mężczyzna o średnio poważnej posturze już tam się mieści. A z miejscem na głowę z tyłu w BMW 1 nigdy nie było dużego problemu. Oczywiście samochód choć formalnie pięcioosobowy, wygodnie przewiezie tylko cztery, bo z racji tylnego napędu środkiem podłogi biegnie solidny tunel. Natomiast powiększył się o 30 litrów bagażnik (do 360/1200 l). Konstrukcja podwozia nie zmieniła się – z przodu pozostał przejęty z serii 3 układ kolumnowy MacPherson z dwuprzegubowymi wahaczami i zwrotnicami z aluminium, z tyłu z obu stron zawieszenie niezależne, pięciodrążkowe. To zdecydowanie przewyższa specyfikację wszelkich konkurentów z segmentu C, wskazując, że BMW 1 jest czymś więcej niż skromnym autem kompaktowym. Fot: BMW Auto prowadzi się zresztą wyjątkowo pewnie. Konfigurując drugą generację inżynierowie skupili się przede wszystkim na komforcie, choć nie na „zmiękczaniu” resorowania. Wręcz przeciwnie, podwozie jest wyraźnie sztywne, jednak prawidłowy dobór tłumienia amortyzatorów oraz pracy połączeń gumowych i łożyskowań powodują, że do kabiny na nierównej nawierzchni nie przenoszą się gwałtowne uderzenia i hałasy.

Podczas pierwszej prezentacji przedstawiono tylko podstawową gamę pięciu silników – wszystkie są to jednostki czterocylindrowe, turbodoładowane i z bezpośrednim wtryskiem, opatrzone handlową nazwą „TwinPower”. Dotyczy to zarówno dwóch silników benzynowych o pojemności 1,6 dm3 (116i o mocy 136 KM i 118i o mocy 170 KM), jak i trzech wysokoprężnych o pojemności 2,0 dm3 (116d/116 KM, 118d/143 KM i 120d/184 KM). Z każdym z nich skojarzona może być sześciobiegowa skrzynia manualna, lub za dopłatą ośmiobiegowa skrzynia automatyczna. Na uwagę zasługuje przede Fot: BMW wszystkim ta druga – choć nie jest to tak modna dziś zautomatyzowana skrzynia dwusprzęgłowa, jej szybkość i płynność działania zasługuje na najwyższą pochwałę. Ponadto szczególne rozwiązania techniczne pozwalają na tak efektywne ograniczenie strat mechanicznych automatu, że osiągi samochodu i zużycie paliwa są w każdym przypadku prawie tak samo dobre jak ze skrzynią manualną.

Właśnie ograniczenie zużycia paliwa leży szczególnie na sercu konstruktorom BMW 1 drugiej generacji. Z tej przyczyny standardowo każda wersja auta wyposażona jest w automatyczną funkcję Start-Stop, częsciowe odzyskiwanie energii hamowania, elektromechaniczne wspomaganie kierownicy, „doradzający” kierowcy wskaźnik zmiany biegu, a wreszcie w funkcję ECO PRO, po której wybraniu sterownik silnika (i ewentualnie skrzyni automatycznej) dąży do jak najbardziej ekonomicznej pracy.  Auto wyposażono oczywiście w ABS/ESP w najnowszej wersji i z pełną paletą funkcji pomocniczych, a za dopłatą można uzyskać chyba każdą elektroniczną, medialną lub internetową funkcję wspomagającą, jakie jeszcze niedawno występowały w najdroższych luksusowych limuzynach.

BMW zaproponowało nową „jedynkę” w dwóch specjalnych wersjach – Urban (miejskiej) i Sport. Odmiana Urban ma standardowe zawieszenie z kołami na 17” białych obręczach, skórzane, dwukolorowe komfortowe Fot: BMW wykończenie wnętrza i (między innymi) jasne elementy w grillu i zderzakach. Sport wyposażono w obniżone o 10 mm zawieszenie „M Sport” i 18” obręcze z jeszcze niższymi oponami, wnętrze tekstylne, ciemne, ale z bardziej sportowymi fotelami oraz agresywne czarne wstawki w grillu i zderzakach. Odmiany różnią się też konfiguracją świateł w reflektorach. W praktyce jazda obiema wersjami niewiele by się różniła, gdyby nie profil opon – osiemnastocalowe ogumienie Run Flat o profilu 40 proc. z przodu i 35 proc z tyłu bywa nieco za twarde nawet na niektórych niemieckich drogach. Według naszej oceny najlepszym kompromisem byłoby sportowe zawieszenie „M Sport” ale ze standardowymi kołami o średnicy 16”.

Ceny podstawowych odmian BMW 1 zaczynają się od 99 900 zł za 116i oraz 108 900 zł za 116d i sięgają 112 900 zł za 118i oraz 119 900 zł za 120d. Dopłata za lepsze wyposażenie Urban lub Sport line wynosi 7755 zł. 

Wybrane dane techniczne BMW serii 1 i konkurentów:

marka/model BMW 1 118i Urban Audi A3 Sportback Ambiente 1,8 TFSI Honda Civic 1,8 i-VTEC Executive
Cena (zł) 120 655 112 400 83 500
Silnik Benzynowy, turbodoładowany Benzynowy, turbodoładowany Benzynowy, wolnossący
Pojemność (l) 1,6 1,8 1,8
Moc maks. (KM/obr/min) 170/4800 160/4500-6200 140/6300
Moment obr. (Nm/obr/min) 250/1500-4500 250/1500-4500 174/4300
Czas przysp. 0-100 km/h (s) 7,4 7,8 8,9
Prędkość maks. (km/h) 225 222 205
Śr. zużycie paliwa (l/100 km) 5,8 6,6 6,7
Średnia emisja CO2 (g/km) 134 153 155
Skrzynia biegów manualna, 6-biegowa manualna, 6 biegowa manualna, 6 biegowa
Pojemność bagażnika 360 370 415


więcej zdjęć BMW serii 1 w naszej galerii

Fot: BMW

Fot: BMW

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Krystianek

    w tytule zabrakło ...i jest brzydka jak noc w deszczu.

  • Barton

    Nowa i bardziej pojemna wersja - pojemność bagażnika 360 litrów dla auta tej klasy to za mało. W porównaniu z prawie 40'000 tańszą Hondą Civic osiągi silnika może i robią wrażenie, ale w porównaniu silnika turbo z wolnossącym zawsze tak będzie Cena za prezentowane autko 100-120'000 to stanowczo za dużo jak za samochód tej klasy. Kosztuje niemal tyle co X1 Co z tego, że to bawarczyk, skoro można mieć za te pieniądze rasową limuzynę lub podobne auto znacznie taniej. Samochód urósł i się powiększył i utracił lekkość pierwszej generacji. Znów powstaje dziura w ofercie BMW Brak auta kompaktowego

  • usa (gość)

    A moze BMW nie potrzebuje miec auta kompaktowego. Niech takie pprodukuje Fiat, Seat, Kia i inne tego typu marki. Rolex, Omega i Patek Philipppe nie robi zegarkow dla dzieci.

  • kendiks (gość)

    Jedyneczka sliczna ostra z pazurem nic dodac nic ujac....

  • Kacper (gość)

    Mi osobiście auto się podoba i cenie takie koncepcje dużych koncernów. Auto podoba sie kobietą ale i meska częsc ma potencjal do wykorzystania pod nogą - wystarczy w ruchu miejskim. Zastanawia mnie tylko silnik. Z tego co sie dopatrzylem to jest ten sam silnik co montowany w Peugeotach, Citroenach, Mini. Czy BMW poradzilo sobie z awariami napinaczy rozrządu? Bo z tego co czytalem to jest plaga wsrod użytkowników aut z koncernu PSA.

  • Komentarz usunięty.
  • Komentarz usunięty.
  • Komentarz usunięty.
  • Komentarz usunięty.
  • Komentarz usunięty.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

BMW SERIA 1 zdjęcia

BMW SERIA 1 dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

BMW SERIA 1 Cena