Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36065 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Wiadomości / Technologia

BMW Serii 5. Przygotowania do produkcji

Data publikacji: Autor: (ip)

Roboty są wyposażone w dwa czujniki rejestrujące punkty odniesienia, a następnie skanujące indywidualne powierzchnie o wielkości ok. 80 x 80 cm każda. W połączeniu, te dane odwzorowują cały pojazd, a ich analiza pozwala na szybkie wykrycie wszelkich odstępstw. Wówczas specjaliści z oddziału produkcyjnego ds. integracji technicznej mogą podjąć odpowiednie działania zaradcze na wczesnym etapie produkcji / Fot. BMW BMW Group to pierwszy producent z branży motoryzacyjnej, który zastosował system zawierający całkowicie zautomatyzowaną, optyczną celkę pomiarową w swoim zakładzie pilotażowym w Monachium. Jak działa i co umożliwia urządzenie?

Swobodnie poruszające się ramiona robota wykorzystują czujniki do stworzenia trójwymiarowego obrazu całego pojazdu oraz do wygenerowania modelu 3D z tak zebranych danych, przy zachowaniu precyzji rzędu poniżej 100 µm. W ten sposób wszelkie, nawet najmniejsze odchylenia można wykryć na wczesnym etapie produkcji.

Optyczna celka pomiarowa stanowi pomost pomiędzy projektowaniem a produkcją seryjną. Wpisuje się ona w strategię digitalizacji produkcji oraz umożliwia zapewnienie wysokich standardów jakości przy produkcji aut klasy premium. Nowa generacja limuzyn serii BMW 5 jako pierwsza skorzysta z możliwości nowej technologii.

Eduard Obst, Dyrektor działu analizy geometrycznej, technologii pomiarowej oraz przedmiarowania całego pojazdu, wyjaśnia: „Wprowadzenie optycznej celki pomiarowej to dla nas prawdziwy kamień milowy w zakresie fazy przedprodukcyjnej. Teraz jeden pomiar umożliwia wygenerowanie modelu 3D całego pojazdu. Długie pojedyncze pomiary i gromadzenie danych to już przeszłość, dzięki czemu oszczędzamy czas i podnosimy jakość już na początku produkcji serii aut”.

Redakcja poleca:

Samochód na gaz. Niezbędne formalności 
Te auta są najpopularniejsze w Polsce
Toyota Celica z filmu „Chłopaki nie płaczą". Jak dziś wygląda auto?


Ramię robota zamontowane na szynie na każdej osi wzdłużnej optycznej celki pomiarowej może poruszać się swobodnie i zeskanować całą powierzchnię samochodu. Taka konstrukcja zajmuje niewiele miejsca, umożliwiając równoległe użycie dwóch niewielkich, mobilnych robotów dla uzyskania optymalnego zakresu roboczego. W porównaniu do poprzednich procesów, w których roboty używały jednego czujnika do skanowania kolejno pojedynczych boków pojazdu, teraz pomiary trwają o połowę krócej i zajmują tylko kilka dni.

Roboty są wyposażone w dwa czujniki rejestrujące punkty odniesienia, a następnie skanujące indywidualne powierzchnie o wielkości ok. 80 x 80 cm każda. W połączeniu, te dane odwzorowują cały pojazd, a ich analiza pozwala na szybkie wykrycie wszelkich odstępstw. Wówczas specjaliści z oddziału produkcyjnego ds. integracji technicznej mogą podjąć odpowiednie działania zaradcze na wczesnym etapie produkcji.

Trójwymiarowe skanowanie pojazdu może być w pełni zautomatyzowane i przeprowadzane poza godzinami największego obciążenia lub w nocy, pozwalając na wykorzystanie pełnych możliwości celki pomiarowej. Dzięki szybkim wynikom, cykle aktualizacji ulegają znacznemu skróceniu lub całkowitemu wyeliminowaniu. Dane pomiarowe oraz wyniki analizy są publikowane online w sieci produkcyjnej oraz udostępniane zakładowi odpowiedzialnemu za produkcję samochodów danej serii w celu wsparcia jego przygotowań.

Całkowicie zautomatyzowane celki pomiarowe zyskują coraz większe znaczenie dla działalności BMW Group. Od 2015 roku powyższa technologia znajduje zastosowanie przy produkcji narzędzi w monachijskim zakładzie firmy. Celki wykorzystywane są do pełnego pomiaru indywidualnych elementów blaszanych oraz kontroli przyrządów.

BMW Group obecnie bada możliwości wykorzystania zautomatyzowanego pomiaru optycznego w swoich fabrykach samochodów.

Roboty są wyposażone w dwa czujniki rejestrujące punkty odniesienia, a następnie skanujące indywidualne powierzchnie o wielkości ok. 80 x 80 cm każda. W połączeniu, te dane odwzorowują cały pojazd, a ich analiza pozwala na szybkie wykrycie wszelkich odstępstw. Wówczas specjaliści z oddziału produkcyjnego ds. integracji technicznej mogą podjąć odpowiednie działania zaradcze na wczesnym etapie produkcji / Fot. BMW

Roboty są wyposażone w dwa czujniki rejestrujące punkty odniesienia, a następnie skanujące indywidualne powierzchnie o wielkości ok. 80 x 80 cm każda. W połączeniu, te dane odwzorowują cały pojazd, a ich analiza pozwala na szybkie wykrycie wszelkich odstępstw. Wówczas specjaliści z oddziału produkcyjnego ds. integracji technicznej mogą podjąć odpowiednie działania zaradcze na wczesnym etapie produkcji / Fot. BMW

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

BMW SERIA 5 zdjęcia

BMW SERIA 5 dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

BMW SERIA 5 Cena