Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36995 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Motociekawostki / Fascynacje samochodowe

BMW serii 7 E32. Technicznie zaawansowany klasyk

Data publikacji: Autor: Krzysztof Klucznik

BMW serii 7 E32. Technicznie zaawansowany klasyk

W pierwszej połowie lat 80. królem limuzyn klasy wyższej był Mercedes klasy S o oznaczeniu W126. Auto oferowało niezrównany komfort podróży, jakość wykonania oraz było wyjątkowo trwałe. BMW z modelem E23, które mimo że było limuzyną zorientowaną na dynamikę jazdy i radość z prowadzenia, nie było w stanie zagrozić swojemu konkurentowi. Do czasu. W pierwszej połowie lat 80. królem limuzyn klasy wyższej był Mercedes klasy S o oznaczeniu W126. Auto oferowało niezrównany komfort podróży, jakość wykonania oraz było wyjątkowo trwałe. BMW z modelem E23, które mimo że było limuzyną zorientowaną na dynamikę jazdy i radość z prowadzenia, nie było w stanie zagrozić swojemu konkurentowi. Do czasu.

Następczyni pierwszej „siódemki” została zaprezentowana w 1986 roku, po siedmiu latach prac niemieckich inżynierów. Auto zostało oznaczone kodem E32 i w momencie premiery było najbardziej zaawansowanym technicznie samochodem w swoim segmencie. Początkowo oferowano dwa silniki sześciocylindrowe o pojemności 3,0 i 3,5 litra i mocach odpowiednio 188 i 211 KM.

BMW serii 7 E32. Technicznie zaawansowany klasykPo roku do oferty dołączyła pięciolitrowa jednostka V12 o mocy 300 KM. Był to pierwszy niemiecki silnik V12 po II Wojnie Światowej. Dzięki tej nowoczesnej jednostce, BMW E32 stała się niekwestionowanym królem klasy wyższej - zarówno Mercedes jak i Audi miały „tylko” silniki V8, a V12 Jaguara było już nieco archaiczne.

Po liftingu, który miał miejsce w 1992 roku, w ofercie pojawiły się dwa silniki V8 - trzylitrowy o mocy 218 KM i czterolitrowy dysponujący 286 KM. W przeciwieństwie do jednostek Mercedesa zasilanych mechanicznym wtryskiem Bosch K-Jetronic, we wszystkich jednostkach montowanych w E32 zastosowano nowocześniejszy, elektroniczny wtrysk paliwa Motronic. Ciekawostką jest prototypowa wersja „Goldfisch” z 16-cylindrowym silnikiem o pojemności 6,7 l połączonym z manualną skrzynią biegów. Auto powstało w jednym egzemplarzu i znajduje się w tej chwili w muzeum BMW.

Redakcja poleca:

Obowiązkowe naklejki na auta. Nowy pomysł ministerstwa
Ten przepis to bubel prawny
Kierowcy znaleźli prosty sposób na oszczędność

BMW serii 7 E32. Technicznie zaawansowany klasykE32 oferowano w dwóch rozstawach osi - wersja przedłużona miała o 11 cm miejsca więcej dla pasażerów tylnej kanapy oraz kilka dodatkowych elementów wyposażenia. Warto wspomnieć chociażby o niezależnie regulowanej prawej i lewej stronie tylnej kanapy oraz tylnych zagłówkach wysuwających się automatycznie po zapięciu pasa bezpieczeństwa. Nawet wyposażenie „zwykłej” siódemki zasługiwało na uwagę - każdy egzemplarz był miał system ABS i check-control, który na wyświetlaczu zestawu wskaźników informował o niedomaganiach systemów samochodu. Wysokość mocowania przednich pasów bezpieczeństwa automatycznie dopasowywała się do ustawień przednich foteli.

Imponowała lista opcji - E32 to pierwszy samochód, który za dopłatą mógł mieć reflektory ksenonowe oraz czujniki parkowania. Klient na życzenie mógł też dokupić kontrolę trakcji, zawieszenie adaptacyjne EDC ze zmienną charakterystyką pracy amortyzatorów a każdy egzemplarz ze przedłużonym rozstawem osi był wyposażony w samopoziomujące tylne zawieszenie Nivo. Zależnie od wersji występowało też wspomaganie kierownicy Servotronic o sile zależnej od prędkości jazdy. Czteroosobowe odmiany Highline były wyposażane w czterostrefową klimatyzację, a pasażerowie tylnej kanapy mieli do dyspozycji indywidualne stoliki oraz lodówkę. Ciekawostką niespotykaną w innych autach są rozbudowane spryskiwacze reflektorów - oprócz dysz obsługujących światła mijania i drogowe, samochód ma dodatkowe dysze zamontowane w dolnej części zderzaka czyszczące reflektory przeciwmgielne.

Zobacz także: Suzuki Swift w naszym teście

Nadwozie E32 zaprojektowane przez Ecrole Spada i Hansa Kerschbauma zostało w dużej mierze opracowane przy pomocy komputerów. Kabina była przestronniejsza i lepiej wyciszona niż w poprzedniku. Pozostawiono konsolę środkową zorientowaną na kierowcę oraz tzw. „zagięcie Hofmeistera” - charakterystyczną linię podziału słupka C i tylnych drzwi, dzięki któremu łatwiej zająć miejsce na tylnej kanapie. Karoseria jest najszersza na wysokości tylnej kanapy, co jasno pokazuje jakie były priorytety konstruktorów. Nie oznacza to jednak, że kierowca nie miał przyjemności z prowadzenia siódemki - wręcz przeciwnie. To najbardziej sportowo prowadząca się limuzyna przełomu lat 80. i 90.

BMW serii 7 E32. Technicznie zaawansowany klasyk

W pierwszej połowie lat 80. królem limuzyn klasy wyższej był Mercedes klasy S o oznaczeniu W126. Auto oferowało niezrównany komfort podróży, jakość wykonania oraz było wyjątkowo trwałe. BMW z modelem E23, które mimo że było limuzyną zorientowaną na dynamikę jazdy i radość z prowadzenia, nie było w stanie zagrozić swojemu konkurentowi. Do czasu.

BMW serii 7 E32. Technicznie zaawansowany klasyk

W pierwszej połowie lat 80. królem limuzyn klasy wyższej był Mercedes klasy S o oznaczeniu W126. Auto oferowało niezrównany komfort podróży, jakość wykonania oraz było wyjątkowo trwałe. BMW z modelem E23, które mimo że było limuzyną zorientowaną na dynamikę jazdy i radość z prowadzenia, nie było w stanie zagrozić swojemu konkurentowi. Do czasu.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

BMW SERIA 7 zdjęcia

BMW SERIA 7 dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

BMW SERIA 7 opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

BMW SERIA 7 Cena