Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36610 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Porównania

BMW X3 kontra Nissan Murano

Data publikacji: Autor: Bartłomiej Bałdyga

Fot. BMW Wrażenia zza kierownicy jak w aucie sportowym. Świetne przyspieszenie, a do tego napęd na cztery koła. Jazda terenówką nie musi być nudna.

Wrażenia zza kierownicy jak w aucie sportowym. Świetne przyspieszenie, a do tego napęd na cztery koła. Okazuje się że jazda terenówką wcale nie musi być nudna.

 Fot. BMW

Przecieranie drogowych szlaków Nissan Murano rozpoczął od Stanów Zjednoczonych. To na tamtejszy rynek trafiły (w 2002 r.) pierwsze egzemplarze produkowanego w Japonii Crossovera.

 

Jego twórcy nie byli do końca przekonani, czy auto przyjmie się na starym kontynencie. Zainteresowanie w USA okazało się bardzo duże. Europejska premiera odbyła się rok później, a popularność Murano wśród  klientów przerosła najśmielsze oczekiwania.

 

Poligonem doświadczalnym X3, był starszy model  X5. To od jego powodzenia uzależniano wejście na rynek małej terenówki BMW. Ale pierwsze opinie Fot. Nissan na temat X3 nie były zbyt pochlebne. Krytyczne komentarze dotyczyły głównie dyskusyjnej stylistyki i mało eleganckiego wnętrza. Prace nad poprawą wizerunku rozpoczęto więc niemal natychmiast. Pod koniec 2006 roku zaprezentowano odświeżone i dużo ciekawsze BMW X3.        

 

Cechy szczególne

 

Nowe wcielenie X3 bije o głowę swego poprzednika. Począwszy od stylistyki, poprzez wnętrze, a skończywszy na gamie silnikowej. Wszystko jest lepsze. Co najważniejsze - wcale nie droższe.

 

Nowy zderzak, światła i boczna linia nadwozia nawiązują do modelu serii 3. Z niezgrabnej terenówki auto Fot. BMW przeistoczyło się w kombi o podwyższonym zawieszeniu. We wnętrzu znalazły się nowe fotele. Przeprojektowano deskę rozdzielczą, tunel środkowy i boczki drzwi. Teraz klient ma dużo większy wybór opcji. Może przebierać wśród kilku niedostępnych wcześniej kolorów tapicerki i długiej listy innych dodatków.

 

Do dyspozycji jest także sześć nowoczesnych jednostek napędowych. Od najsłabszej, benzynowej  2.0 l/150 KM, po rewelacyjny silnik Diesla 3.0sd/286 KM. Dużą zaletą X3 są również kompaktowe wymiary. Od serii 3 auto jest dłuższe o zaledwie 5 cm. Mimo to, udało się wygospodarować spory bagażnik (480 l), a manewrowanie na zatłoczonym parkingu nie sprawia najmniejszych kłopotów.

 

Murano zarówno długością jak i wysokością znacznie przewyższa swego konkurenta, ale we Fot. Nissan wnętrzu różnica nieco się zaciera. W obu pojazdach kierowcom nie zabraknie miejsca, choć w Murano brakuje osiowej regulacji kierownicy. Na szczęście ustawienie fotela ma na tyle duży zakres, że nawet wysokie osoby nie będą miały problemu z zajęciem wygodnej pozycji.

 

Deska rozdzielcza jest przejrzysta, a widoczność z za koła kierownicy lepsza niż u konkurenta. Ciekawym rozwiązaniem jest znane z X-traila centralne umieszczenie prędkościomierza.

 

Największą zaletą japończyka jest jednak stylizacja nadwozia. Wśród całej masy podobnych do siebie aut tej klasy, Murano Fot. BMW z pewnością należy do najbardziej oryginalnych.

 

Silniki

 

W tej dziedzinie oba auta mają się czym pochwalić. W BMW pracuje rzędowy, sześciocylindrowy motor o pojemności 3,0 l. Pod względem rozwiązań technicznych, silnik ten należy do ścisłej światowej czołówki.

 

System zmiennych faz rozrządu pozwala  nie tylko na wygenerowanie 272 KM, ale silnik jest przy tym oszczędny i przyjazny środowisku. W podstawowej specyfikacji współpracuje z 6-biegową skrzynią manualną i rozpędza ważące ponad 1800 kg auto do 100 km/h w 7,2 s.

 

Do napędu Murano użyto silnik znany ze sportowego Nissana 350Z. Sprzężony z bezstopniową skrzynią CVT, w Murano rozwija on moc 234 KM. Jest przy tym bardzo cichy i natychmiast Fot. Nissan reaguje na każde naciśnięcie pedału gazu. Jedyną jego wadą jest dość spore zużycie paliwa – średnio ok. 13 l/100km.   

 

Jazda

 

X3 jak przystało na BMW, na asfaltowych drogach spisuje się świetnie. Zawieszenie o dość skomplikowanej konstrukcji: z przodu dwuprzegubowe kolumny amortyzujące, z tyłu oś z amortyzatorem centralnym, na krętych drogach daje się poznać z jak najlepszej strony.

 

Auto posłusznie utrzymuje tor jazdy nawet przy wyższych prędkościach. W razie potrzeby do akcji wkracza system dynamicznej kontroli trakcji (DTC). Napęd xDrive zaprojektowano tak, aby większa część napędu była przekazywana na koła tylne (w stosunku 40/60). W razie Fot. BMW potrzeby napęd płynnie wędruje między obiema osiami. Podczas jazdy w terenie każde z kół jest napędzane niezależnie. Wszystko to dzieje się za sprawą elektroniki, która w tym aucie zastępuje blokady mechanizmów różnicowych.

 

Napęd Murano nie jest tak skomplikowany. Choć i tu o wszystkim decyduje elektronika. W warunkach miejskich centralne sprzęgło lepkościowe przekazuje napęd w proporcjach 91/9 (przód/ tył).

 

Kiedy czujniki wykryją poślizg przedniej osi proporcje mogą się zmienić maksymalnie do 50/50. Komfort jazdy Murano, podobnie jak w BMW stoi na bardzo wysokim poziomie. Zawieszenie pracuje cicho i pozawala na szybkie i pewne pokonywanie ciasnych łuków.

Fot. Nissan  

Podsumowanie

 

Aby zostać posiadaczem jednego z tych aut, trzeba wydać ponad 200 tys. zł. Zarówno BMW jak i Nissan swoim prestiżem i dobrym prowadzeniem w pełni rekompensują tak duży wydatek. Kompletne wyposażenie, wysoka jakość wykonania, duża moc i napęd 4x4, to cechy których może pozazdrościć prezentowanym modelom niejeden samochód sportowy. 

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

BMW X3

Nissan Murano

Przestronność wnętrza

              Remis

Silnik

         +

 

Poziom hałasu (odczuwalny)

               Remis

Zużycie paliwa

        +

 

Wyposażenie

               Remis

Cena

        +

 

         

Wybrane dane techniczne

 

 

BMW X3

Nissan Murano

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

6/24/ benzynowy

6/24/ benzynowy

Pojemność skokowa (cm3 )

2996

3498

Moc maksymalna (KM/obr/min)

272/6650

234/6000

Maksymalny moment obr. (Nm/obr/min)

315/2750

318/3600

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

7,2

8,9

Prędkość maksymalna (km/h)

210

200

Pojemność bagażnika (l)

480/1560

473/877

Pojemność zbiornika paliwa (l)

67

82

Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km)

7,7/14,2

9,5/17,2

Długość x szerokość x wysokość (cm)

456,9/198,7/167,4

447/188/170,5

Rozstaw osi (cm)

279,5

282,5

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

3/12

Cena (zł)

203 600

215 000

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

 

BMW X3

Nissan Murano

Poduszki powietrzne

6

6

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/S

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie

S

S

Klimatyzacja

S

S

Radioodtwarzacz z CD

S

S

 

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • aston

    Po pierwsze wymiary Murano to: 4770 / 1880 / 1705 Po drugie: Wyposażenie Nissana obejmuje 18" felgi ze stopu metali lekkich, opony 225/65 R18 biksenonowe lampy przednie z systemem automatycznego poziomowania elektrycznie regulowane okno dachowe z zasłoną skórzana tapicerka foteli system nawigacji satelitanej DVD Birdview wyposażony w obsługę kanału informacji drogowych TMC oraz kolorowy 7" ekran A tego wszystkiego w BMW nie ma, więc jak moze być remis ?? Poza tym Bliżej mu wymiarami do BMW X5 niż X3

  • traktorzysta

    Tradycyjnie podaję ceny w USA : - BMW X3 3.0i - 120 000 zł podstawa ,a 170 000 zł z dosłownie wszystkim co jest w opcji) - Murano SE - 95 000 zł Fajnie się żyje w socjaliźmie z ogromnymi podatkami ,które nic nie dają w zamian ?

  • aston

    Jeszcze jakby wziąć pod uwagę wyższe zarobki niż u Nas; to można by śmiało napisać, ze na Nissana się w USA pracuje około roku a u Nas z 9 lat

  • centurion

    Niestety nasz rząd nie myśli o obywatelach.

  • moderator10

    h,ha jaki prestiz ma ma Nissan? Wogole cena ponad 200tys to przesada za tego dziwolaga.Za tyle to mozna kupic Porsche Cayenne z taka sama moca. A ten traktorzysta to jakis psychol ,na kazdym forum wciaz to samo wypisuje jak tylko pojawi sie jakis drozszy samochod.Wyprowadz sie do USA i po klopocie po co sie meczysz.

  • Jasiek-CuoreSportivo

    Witam! Mam taką propozycje , wypowiadajmy sie na temat samochodów , a nie ustrojów politycznych bo to sie powoli zaczyna robić smieszne.... jak jest każdy widzi co zrobic??, a co do tematu do moim zdaniem Nissan jest przyjemniejszy , ogólnie mam jakoś uprzedzenia do BMW , ale pewnie dlatego , ze najczęstszymi użytkownikami tej marki są hmm dziwni ludzie:D Pozdro! Cuore Sportivo.....

  • burus

    Mnie najbardziej bawi propaganda szwanzka typu: "most advanced "itp- ktore VTEC honda wprowadzila w 90roku !Naepd AWD Elektronicznie sterowany u Nissana nazywa sie tak jak u Hondy Acura MDX i Pilot ;'INTELIGENT AWD"- a jak czytamy rozpietosc momentu - wynosi od 91-9%,zas w BMWej- jedynie 40-60! .Druga sprawa do idioty redachtorka!ZADEN Z TYCH POJAZDOW NIE JEST "TERENOWKA" A po prostu SUV!A :"terenowka"- zciemniaczu tepy- jest pod typem SUV i ma sztywny most i naped 4x4 >Kumasz matolku? Ps, czy to nie ten sam :"redahtor"- co to dla Paliwa niskooktanowego wymaga cofac zaplon???he!he! to

  • Adam

    Zgodnie z "definicją" burusa, Hummer nie jest samochodem terenowym ;-) - no nieźle, zato idealnie do tej definicji pasuje FIAT Panda z Trecking 4x4 (ten stary model, z lat 80') Definicje co do tego co jest pojazdem terenowym podaje punkt 4 załącznika nr 1 do ROZPORZĄDZENIEA MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 24 października 2005 roku, w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych i przyczep (Dz. U. z dnia 6 grudnia 2005 r.)

  • Adam

    Zgodnie z "definicją" burusa, Hummer nie jest samochodem terenowym ;-) - no nieźle, zato idealnie do tej definicji pasuje FIAT Panda Trecking 4x4 (ten stary model, z lat 80') Definicje co do tego co jest pojazdem terenowym podaje punkt 4 załącznika nr 1 do ROZPORZĄDZENIEA MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 24 października 2005 roku, w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych i przyczep (Dz. U. z dnia 6 grudnia 2005 r.)

  • Adam

    Podaje to głównie dlatego iż burus ma ściśle określoną (zapewne wymyśloną przez siebie) definicję terenówki i nie dopuszcza możliwości nazwania pojazdem terenowym niczego co nie mieści się w tej definicji. Sam pewnie nie wie jak bardzo mylna jest jego definicja i jakie głupoty wypisuje, zresztą nie tylko w tej kwestii. P.S. Sorry za podwójną wstawkę, to był przypadek.

  • moderator10

    burus ma definicje na wszystko , jego umysl zatrzymal sie w 39r .To zakompleksiony biedny emigrant kty nie zrobil kariery pucybuta za to z wielka zaciekloscia uswiadamia Europe w jakim to zyje bagnie i jacy to Polacy komunisci. Chory czlowiek na niejednym juz forum zostal wyrzucony za hamerykanska kulture i poziom wiedzy .I jescze burus jedno caly V-tec Hondy w samochodach europejskich bylo juz w polowie lat 80tych ,a omawiane uklady napedowe to w przypadku Nissana zwykly prosty haldex taki jaki jest np w Golfie .

  • moderator10

    burus nie jest nawet zrozumiec to co czyta a jest napisane ze w normalnych warunkach 91% napedu jest przekazywane na przednie kola a Max zmiana rozdzialu zamyka sie w zakresie 50/50 czyli nigdy na tyl nie idzie wiecej niz na przod tu nawet naped Golfa jest lepszy .X-drive jest o lata swietlne od tego co am Murano chociaz to i tak kiepskie rozwiazanie w terenie.Jak dziala haldex z nissana mozna obejszec na tym filmie na przykladzie Lexusa http://www.youtube.com/watch?v=0-FLbgL7KKQ

  • dryblas

    To odświeżone i dużo ciekawsze BMW X3 tak naprawdę różni sie od poprzedniej wersji-którą posiadam-zmianami kosmetycznymi i dodaniem diesla 3.0 sd. Testowałem przed kupnem wiele SUV-ów m.in.RAV4, MB ML, Hondę CR-V, Murano i zdecydowałem sie na X3 ze względu na xDrive, rewelacyjny Servotronic i wystarczający mi oszczędny i dość dynamiczny silnik 2.0d.Z pakietem sportowym i dodatkami autko kosztowało 238 tys PLN. Już słyszę głosy, że za taką kasę można jeździć tym lub tamtym. Szanuję to, ale ja po 2 latach eksploatacji nie zamieniłbym X3 na nic innego. Ciekaw jestem opinii użytkowników BMW X3?

  • KoKoS007

    Burus strasznie się rzucasz a widać jesteś w tyle jeśli chodzi o technologie BMW. Poza tym BMW nie ma rozdziału mocy 40/60 tylko jest on regulowany tak jak potrzeba osobno na każde koło, może być nawet 100/0 lub odwrotnie a to wszystko dzięki inteligentnemu systemowi X-Drive. Dryblas ja również jestem bardzo zadowolony z X3, samochód idealny którym można szybko jechać, jest pakowany, idealnie radzi sobie na śniegu itp. i ma swoją klase - poza tym jest jedyny w swoim rodzaju... ;)

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

BMW X3 dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Nissan Murano dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

BMW X3 opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

BMW X3 Cena