BMW. Zbliża się koniec produkcji jednego z modeli

Wojciech Frelichowski
Połączenie kabiny pasażerskiej wykonanej z tworzywa sztucznego z aluminiowym podwoziem było równie rewolucyjne co inteligentnie sterowana interakcja silnika spalinowego i elektrycznego. Fot. BMW
Połączenie kabiny pasażerskiej wykonanej z tworzywa sztucznego z aluminiowym podwoziem było równie rewolucyjne co inteligentnie sterowana interakcja silnika spalinowego i elektrycznego. Fot. BMW
Przyzwyczailiśmy się, że producenci ogłaszają wprowadzenie jakiegoś nowego auta do produkcji. Ale od czasu do czasu producenci informują o zakończeniu produkcji. Tak jest w przypadku BMW i8, które niebawem zniknie z rynku.

Sześć lat po wprowadzeniu na rynek BMW i8 kończy swój cykl życia. W kwietniu 2020 r., po sześciu latach od wprowadzenia na rynek, zakończy się produkcja BMW i8 Coupé i BMW i8 Roadster. Była to unikalna symbioza futurystycznej stylistyki i przyszłościowej technologii. BMW i8 jest jednocześnie najpopularniejszym na świecie sportowym samochodem z napędem hybrydowym. Z wynikiem ponad 20 tys. sztuk sprzedanych od 2014 roku osiągnęło wyższą sprzedaż niż wszyscy konkurenci w tym segmencie razem wzięci.

BMW i8 miało swoją światową premierę razem na targach we Frankfurcie w 2013 roku. Był to pierwszy świecie samochód sportowy zaprojektowany od początku z uwzględnieniem aspektu zrównoważonego rozwoju. Sięgnięto przy tym po nowe rozwiązania, przede wszystkim specyficzną dla BMW i konstrukcję oraz system hybrydowy plug-in. Połączenie kabiny pasażerskiej wykonanej z tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem węglowym (CFRP) z aluminiowym podwoziem było równie rewolucyjne co inteligentnie sterowana interakcja silnika spalinowego i elektrycznego.

Połączenie kabiny pasażerskiej wykonanej z tworzywa sztucznego z aluminiowym podwoziem było równie rewolucyjne co inteligentnie sterowana interakcja
Połączenie kabiny pasażerskiej wykonanej z tworzywa sztucznego z aluminiowym podwoziem było równie rewolucyjne co inteligentnie sterowana interakcja silnika spalinowego i elektrycznego. Fot. BMW

Koncepcja karoserii w konfiguracji 2+2, zoptymalizowana aerodynamicznie stylistyka, inteligentna lekka konstrukcja oraz innowacyjna koncepcja napędu miały na celu rozwiązanie sprzeczności między dynamiką a wydajnością dominującej w konwencjonalnej motoryzacji. Dzięki tej innowacyjnej koncepcji BMW i8 oferuje osiągi rasowego samochodu sportowego przy średnim zużyciu paliwa na poziomie małego samochodu.

Płaska maska, niemal całkowicie zamknięta atrapa chłodnicy BMW, zasłony powietrzne w pasie przednim, osłonięte podwozie, wyprofilowane progi, stylistyka Stream Flow po bokach oraz kanały powietrzne w lampach tylnych i ramie dachu zapewniają odpowiednie prowadzenie powietrza. Daje to nie tylko niski współczynnik oporu powietrza (współczynnik Cx) 0,26, ale również wyjątkowo korzystny balans aerodynamiczny.

W momencie wprowadzenia na rynek BMW i8 było pierwszym na świecie samochodem seryjnym wyposażonym w innowacyjne światła laserowe.

Silnik spalinowy z technologią BMW TwinPower Turbo napędza tylne koła, a silnik elektryczny przednie koła. W trybie elektrycznym samochód rozwija prędkość do 120 km/h. Łączny moment napędowy obu silników gwarantuje fenomenalne osiągi na poziomie sportowego samochodu o wysokiej mocy.

W BMW i8 po raz pierwszy zastosowano nowy trzycylindrowy silnik benzynowy z technologią BMW TwinPower Turbo. Jednostka o pojemności 1,5 l charakteryzowała się zarówno bardzo kompaktową konstrukcją, jak i wyjątkowo wysoką mocą. Moc 154 KM z litra pojemności ustanowiła nowy rekord w seryjnych modelach BMW.

Połączenie kabiny pasażerskiej wykonanej z tworzywa sztucznego z aluminiowym podwoziem było równie rewolucyjne co inteligentnie sterowana interakcja
Połączenie kabiny pasażerskiej wykonanej z tworzywa sztucznego z aluminiowym podwoziem było równie rewolucyjne co inteligentnie sterowana interakcja silnika spalinowego i elektrycznego. Fot. BMW

Jesienią 2017 r. BMW i8 poddano modernizacji. Akumulator wysokonapięciowy miał teraz pojemność zwiększoną z 20 do 34 Ah i pojemność energetyczną brutto 11,6 kWh. Zoptymalizowana technologia ogniw umożliwiła też zwiększenie mocy maksymalnej silnika elektrycznego o 9 kW (12 KM) do 105 kW (143 KM). Razem z silnikiem spalinowym dało to moc systemową 374 KM. Dzięki temu BMW i8 Coupé przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 4,4 s, a BMW i8 Roadster w czasie 4,6 s. Oba modele uzyskują prędkość maksymalną 250 km/h. Zasięg elektryczny wynosi 55 km w BMW i8 Coupé oraz 53 km w BMW i8 Roadster.

BMW i8 od lat posiada ponad 50-procentowy udział w światowym rynku samochodów sportowych ze zelektryfikowanym napędem. Obecnie w fabryce w Lipsku produkowanych jest m.in. 200 pojazdów limitowanej edycji Ultimate Sophisto BMW i8. Jeden z tych modeli edycji specjalnej już w grudniu 2019 roku opuścił linię montażową jako 20-tysięczny egzemplarz modelu hybrydowego plug-in.

Zobacz także: SUV-y Škody. Kodiaq, Karoq i Kamiq. Trojaczki w komplecie

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty