Jego celem jest rozwiązanie kwestii skrętu w lewo (w krajach, gdzie obowiązuje ruch prawostronny) oraz poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach o słabej widoczności. "Asystent skrętu w lewo to opracowany przez nas system pomocy, który uaktywnia się podczas skręcania w lewo i ostrzega kierowców przed nadjeżdżającymi pojazdami, które mogły zostać niezauważone. Jeśli to konieczne, może on zapobiec kolizji poprzez automatyczne wyhamowanie samochodu", wyjaśnia nadzorujący projekt Arne Purschwitz.
**CZYTAJ TAKŻE
Inteligentny system ratunkowy w SkodachNowy system GM ostrzeże przed tsunami**
W samochodzie testowym BMW serii 5 asystent skrętu w lewo jest aktywowany automatycznie, gdy tylko czujniki wykryją, że samochód zjeżdża na pas do skrętu w lewo i gdy samochód zarejestruje, że kierowca chce wykonać manewr skrętu. Rozpoznanie pasa do skrętu w lewo przebiega na dwóch poziomach. Funkcja pozycjonowania pojazdu poprzez system nawigacji pozwala ustalić pozycję samochodu na skrzyżowaniu z dokładnością co do metra. Poza tym standardowa kamera porównywalna do tych, jakie są obecnie w użyciu, rejestruje oznaczenia pasa do skrętu w lewo oraz granice pasów drogowych. Przy włączonym asystencie skrętu w lewo, trzy skanery laserowe umieszczone z przodu pojazdu tworzą obraz obszaru do 100 metrów przed samochodem.
Skanery wyłapują nie tylko samochody osobowe czy ciężarowe, ale także motocykle. Jeśli czujnik wykryje pojazdy zbliżające się z przeciwnego kierunku, a nasz samochód wciąż będzie próbował wjechać na skrzyżowanie,
asystent skrętu w lewo automatycznie wyhamuje auto (przy prędkości do 10 km/h), aby uniknąć kolizji. W tym samym czasie zostanie wyemitowany dźwięk ostrzegawczy, a na tablicy rozdzielczej oraz na wyświetlaczu na przedniej szybie pojawi się odpowiedni symbol ostrzegawczy, wyjaśniające kierowcy powody wyhamowania pojazdu. Czynność ta jest zapoczątkowywana automatycznie, bez uprzedniego ostrzeżenia, gdyż szybka reakcja jest kluczowa w sytuacji, gdy pojazd próbuje wjechać na skrzyżowanie i stwarza zagrożenie dla ruchu. Gdyby kierowca musiał uprzednio przeanalizować ostrzeżenie, jego pojazd zbliżałby się w tym czasie do obszaru kolizji i wypadek byłby nie do uniknięcia.
Asystent skrętu w lewo jest zaprojektowany tak, aby aktywował się przy prędkości do 10 km/h. Dlatego też funkcja automatycznego hamowania nie zacznie gwałtownie spowalniać samochodu jadącego z dużą prędkością, powinna zaś być postrzegana jako system chroniący pojazd przed ruszeniem lub kontynuowaniem jazdy, która mogłaby stworzyć zagrożenie dla ruchu. Gdy tylko kierowca sam naciśnie hamulec, asystent skrętu w lewo przestanie sam wyhamowywać samochód i pojazd staje się wtedy ponownie gotowy do kontynuowania normalnej jazdy. Aby zmaksymalizować bezpieczeństwo,
kierowca może dezaktywować asystenta skrętu w lewo. Przykładowo, jeśli kierowca musi zjechać na lewą stronę, aby zrobić przejazd dla pojazdu uprzywilejowanego, może wyłączyć asystenta lekko wciskając pedał gazu.
Możliwości, jakie zapewnia system komunikacji między samochodami, dodatkowo poprawiają funkcjonalność asystenta skrętu w lewo. Poza laserowymi skanerami oraz kamerą, BMW serii 5 Limuzyna może być również wyposażone w urządzenie komunikujące się z innymi samochodami przy użyciu sieci WLAN. Urządzenie to nie tylko zwiększa zakres wykrywania pojazdów do 250 metrów, ale także pozwala systemowi na wykrycie użytkowników drogi wyposażonych w podobną technologię, jednak niewidocznych dla czujników.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?