Wszystko
o samochodach

Porady / Warto wiedzieć

Boom na gaz

Data publikacji: Autor: Grzegorz Wojtyrowski

 W krajach Unii Europejskiej około 10 procent pojazdów zasila się gazem. LPG jest przyjazny środowisku, bezpieczny i tani.

Mankamentem instalacji gazowej jest koniecznoś
zamontowania zbiornika gazu, który zabiera
miejsce w bagażniku .
Fot. Przemek Świderski

W Polsce mieszaniny propanu i butanu zwanej LPG zaczęto używać powszechnie do napędu samochodów dopiero w 1991 roku. Pierwsze instalacje pochodziły z Włoch oraz Holandii. Polska, z 700 tysiącami samochodów zasilanych LPG, zajmuje trzecie miejsce w Europie. Kierowcy mogą zaopatrywać się w to paliwo w ponad 2500 stacjach tankowania. Do grona dystrybutorów gazu dołączyły koncerny paliwowe, które sprzedają go obok benzyn i oleju napędowego.

Instalacje zasilania gazem są w sposób przemysłowy produkowane przez wiele renomowanych firm. Nowoczesna konstrukcja instalacji i parametry pracy sprawiają, że można je zamontować do różnych silników spalinowych, zasilanych przez gaźnik i wtrysk paliwa, również z kolektorem dolotowym wykonanym z tworzyw sztucznych.

Typowa instalacja składa się ze zbiornika, wielozaworu, elektrozaworów odcinających, reduktora, mieszalnika gazu, przewodów, przełącznika elektrycznego oraz zespołu elektronicznego sterowania wtryskiem. Zastosowane oprogramowanie pozwala na uzyskanie niskiego poziomu emisji związków toksycznych.

Ekonomika
Koszty użytkowania samochodu z napędem gazowym są dwukrotnie niższe niż pojazdu zasilanego benzyną. Za przejechanie 100 km przy zużyciu 7 l/100 km i cenie 1 litra benzyny 3,34 zł trzeba zapłacić 23,38 zł. Koszt przejazdu 100 km przy zużyciu 11 l gazu po 1,41 zł wynosi 15,51 zł. Zwrot wydatków poniesionych na adaptację pojazdu do zasilania LPG następuje po przejechaniu 15-30 tysięcy km w zależności od ceny urządzeń. Nakłady na konserwację instalacji wynoszą około 100 złotych na 10 tysięcy kilometrów.

Aby obniżyć ceny instalacji, w Polsce produkuje się komponenty, m.in. zbiorniki cylindryczne i zbiorniki toroidalne. Instalacje gazowe są u nas tańsze niż w krajach UE. Po wejściu Polski do Unii ceny instalacji prawdopodobnie wzrosną do poziomu notowanego we Włoszech czy Holandii.

Bezpieczeństwo
Przed wprowadzeniem do obrotu handlowego elementy instalacji gazowej przechodzą cykl badań, których celem jest stwierdzenie, czy ich eksploatacja jest bezpieczna dla użytkownika i ruchu drogowego. Po uzyskaniu pozytywnych ocen, instalacja otrzymuje znak homologacji międzynarodowej, umieszczany później na korpusie każdego z urządzeń. W celu sprawdzenia zachowania się poszczególnych komponentów tworzących instalację podczas kolizji drogowych, wnikliwie analizowano wypadki z udziałem samochodów zasilanych LPG. We wszystkich wypadkach instalacja gwarantowała użytkownikowi pełne bezpieczeństwo. Produkowane w kraju zbiorniki gazu wykonywane są pod kontrolą Urzędu Dozoru Technicznego i mają 10-letnią legalizację. Samochód wyposażony w instalację gazową jest raz na rok badany w upoważnionej stacji diagnostycznej.

O pełnym bezpieczeństwie użytkowania samochodów zasilanych gazem może świadczyć fakt, że z taśm montażowych wielkich koncernów, takich jak Fiat, Mercedes i Volvo zjeżdżają samochody dwupaliwowe zasilane benzyną i gazem przeznaczone dla taksówkarzy.

Ekologia
Podczas spalania mieszaniny propanu i butanu wydziela się znacznie mniej szkodliwych związków niż przy spalaniu benzyn. Redukcja tlenku węgla może sięgać 60%, węglowodorów i tlenków azotu 50%, a dwutlenku węgla 10%. Współczesne instalacje LPG z zapasem spełniają wymagania norm Euro 2 i Euro 3. Są również systemy, spełniające kryteria normy Euro 4, która będzie obowiązywała od 2005 roku.

Dlaczego gaz?
LPG korzystnie wpływa na silnik. Nie powoduje spłukiwania oleju z gładzi cylindrów i jego rozcieńczania w misce olejowej. W wyniku spalania gazu nie powstaje szkodliwy nagar. Nowoczesne systemy wtrysku mają układy adaptacyjne, dostosowujące parametry wtrysku do stylu jazdy kierowcy, mogą dawkować gaz do silników Diesla, a także umożliwiają wtrysk ciekłego gazu do cylindrów. Przy spokojnej jeździe zarówno w mieście, jak i w trasie nie ma istotnej różnicy między zasilaniem gazowym a benzyną. Różnice na niekorzyść gazu zaznaczają się, gdy pojazd jest obciążony lub kiedy chcemy gwałtownie przyśpieszyć na wysokim biegu.

Poszukiwanie paliw alternatywnych jest działaniem proekologicznym, powodowanym faktem powolnego wyczerpywania się zasobów ropy naftowej. LPG z pewnością jest takim paliwem.

Zalety i wady napędu na gaz
+ jest dwukrotnie tańszy od benzyny,
+ podczas spalania tworzy mało związków szkodliwych,
+ ma większą liczbę oktanową od benzyny,
+ jest mniej wybuchowy niż benzyna.
- zbiornik zabiera miejsce w bagażniku,
- nie jest go tak łatwo zatankować jak benzynę,
- nieprzyjemnie pachnie,
- powoduje trudny rozruch zimnego silnika.

Ceny instalacji do różnych silników

L.p. Rodzaj zasilania silnika samochodu Cena w zł
1. Silnik gaźnikowy od 1250,-
2. Wtrysk jednopunktowy bez katalizatora od 1350,-
3. Wtrysk jednopunktowy z katalizatorem od 2000,-
4. Wtrysk wielopunktowy od 2200,-
5. Wtrysk wielopunktowy bezpośredni od 3500,-
6. Wtrysk sekwencyjny bezpośredni od 4600,-
7. Zbiornik toroidalny od 100,-
8. Demontaż instalacji od 100,-
9. Pokrowiec na koło zapasowe od 50,-

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości