Wszystko
o samochodach

Aktualności / Informacje

Brak zgody na podatek ekologiczny

Data publikacji: Autor: (mp)

 Projekt ekologicznego podatku od samochodów przygotowany przez rząd został odrzucony w pierwszym czytaniu, które odbyło się 6 maja w Sejmie.

Projekt ekologicznego podatku od samochodów przygotowany przez rząd został odrzucony w pierwszym czytaniu, które odbyło się 6 maja w Sejmie.

 

Podatek mający zastąpić niezgodną z prawem Unii Europejskiej akcyzę na używane auta sprowadzane do Polski nie zyskał akceptacji klubów parlamentarnych. Przeciwko głosowały SLD, PSL, PO, PiS i LPR.

 

Odrzucenie w pierwszym czytaniu projektu podatku może opóźnić jego wejście w życie, mało prawdopodobne jest jednak, że rząd po zniesieniu akcyzy nie zastąpi jej innym podatkiem, który zrekompensuje wpływy z akcyzy. Początkowo planowano, że nowy podatek wejdzie w życie w styczniu 2005 r., potem w marcu, lipcu, a ostatnio we wrześniu.

 

Odwlekanie wprowadzenia podatku ekologicznego to prawdopodobnie efekt zbliżających się wyborów parlamentarnych. Żadna z opcji politycznych nie chce wziąć na siebie odpowiedzialności za wprowadzenie podatku i narazić się wyborcom. W końcu to do ich kieszeni sięgnie rząd chcąc zrekompensować straty związane z koniecznością zaniechania poboru akcyzy. Przed wyborami partie polityczne nie będą więc skłonne do poparcia nowego podatku, tym bardziej, że budzi on społeczny sprzeciw.

 

Ekologiczny podatek od samochodów płacony ma być jednorazowo przy pierwszej rejestracji auta w Polsce. Ma więc dotyczyć pojazdów nowych i używanych. Według projektu ustawy, przelicznik ekologicznego podatku od samochodów kształtować ma się następująco:  

 

- 1 zł za 1 cm3 pojemności skokowej silnika - w przypadku aut spełniających normę Euro 4, która obowiązuje od 1 stycznia 2005 r.,

- 1,5 zł za 1 cm3 : dla aut spełniających normę Euro 3 obowiązującą w latach 2000 – 2004,

- 2,5 zł za 1 cm3 : dla aut spełniających normę Euro 2 obowiązującą w latach 1996 – 1999,

- 3,5 zł za 1 cm3 : dla aut spełniających normę Euro 1 obowiązującą w latach 1992 - 1995,

- 4 zł za 1 cm3 : dla aut nie spełniających żadnej z ww norm.

 

Źródło: Ministerstwo Finansów

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Komentarze

  • Za biedny..... (gość)

    Żebym mógł zarobić w Polsce godnie, to bym wcale nie zawracał sobie głowy używanymi autami,tylko kupił nowe.

  • moolin (gość)

    popieram kolege jesli bym miał pewna dobrze płatna prace i wiedziałbym ze porobie pare lat w tej firmie to bym kupił sobie jakis samochod z salonu np dacie logan lub fiata punto ...

  • jaroław (gość)

    A ja chce na prezydenta - darmowe koryto(dla mnie) a dla wszystkich 100% podatku od wszystkiego.Wykurze z tego debilowa wszystkich to nie będzię tych idiotycznych problemów z pazerniakami podatkowymi!Głosujcie na max-podatki!

  • janusz (gość)

    Zadna partja polityczna nie chce oficjalnie określić się co do akcyzy aut sprowadzanych z zagranicy, ale dokładnie wiedzą ile ma wpłynoć do kasy rządu. Niech rząd zajmie się swimi sprawami oszczędnościowymi, a nie szuka pieniędzy od najbiedniejszych Polaków, którzy ledwo starcza na opłacenie opłat.

  • jacek (gość)

    uff dzięki temu że oddaliła się nowa ustawa dłużej popracuję w firmie która importuje używane samochody niewiem co złego jest w tym że ludziska chcą jeżdzić innym samochodem niż uno , lanos ,czy polonez. przecież gdyby było stać polskie społeczeństwo na nowy samochód to nikt by nie kupował 10-latków (całkiem niezłych)z importu.a wracając do złomu jak niektórzy dilerzy nowych aut nazywają te importowane to azja wykupuje wszystko co da się przetopić w hutach (i to za duże pieniądze)więc z recyklingiem nie będzie problemu ...panowie rządzący dajcie ludziom pożyć tak jak chcą a nie jak wy kazujecie!!!!!!!!!!!!!!

  • Bartłomiej (gość)

    I tak w Polsce starych gruchotów jest olbrzymia ilosc.Ta liczba aut nie odpowiada jakosci i ilosci polskich dróg oraz autostrad ! Sprowadzane auta stanowi zagrożenie nie tylko dla środowiska ale i dla bezpieczeństwa kupujacych gdyż spora część jest bita . Szkoda że ten rodzaj podatku został odrzucony :(

  • on (gość)

    Juz dawno powinni to wprowadzic.

  • SmoG (gość)

    Ceny nowych samochodow w polsce są rowne ceną w niemczech - zarobki w polsce z kolei średnio wynoszą 1.000 zł natomiast u naszych sąsiadów wynoszą 2.000 euro. za jedną wypłatę w niemczech można kupić sobie Opla Omege z 1995 roku natomiast na ten sam samochód u nas trzeba pracować cały rok,okrągłe 12 miesięcy... Co tu dużo mówić - jesteśmy krajem zacofanym i biednym!!!(A przede wszystkim tępym)Widze 2 opcje - cały rząd (jakaś mała bąbka pod gmachem :) 2.) Przenieśc granice do niemiec albo gdzie kolwiek gdzie będą chcieli przyjąć... bo skakanie przez mór czy wysypywanie zborza itak już nam nic nie pomoze - autodestrukcja... Edytowany przez moderatora 2005-05-15 09:51

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości