Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Raporty

Branża motoryzacyjna w Polsce. Jaki był rok 2015?

Data publikacji: Autor: (mm/ip)

Fot. Archiwum W 2015 rejestracje wzrosły we wszystkich segmentach pojazdów z wyjątkiem motorowerów. Dynamicznie rośnie liczba rejestracji samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w 2015 roku zarejestrowano ich o blisko 42% więcej, niż w roku poprzednim. Po raz kolejny dobre wyniki wypracowały także ulokowane w Polsce fabryki motoryzacyjne. Łącznie wyprodukowano ponad 661 tys. pojazdów, co oznacza wzrost o 11,3% w stosunku do 2014 roku.

Fot. Archiwum Samochody osobowe – spadek zakupów indywidualnych, dobre wyniki dzięki klientom instytucjonalnym

W IV kwartale 2015 roku zarejestrowano w Polsce 96,7 tys. nowych samochodów osobowych, tj. o 14 tys. więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Ogółem w 2015 roku liczba rejestracji nowych samochodów osobowych wyniosła 355 tys., co oznacza wzrost o 8,3%. Ten wynik rynek zawdzięcza jednak wyłącznie nabywcom instytucjonalnym – ich rejestracje zwiększyły się o 15% r/r, podczas gdy rejestracje klientów indywidualnych (osób prywatnych i prowadzących działalność gospodarczą) zmalały o 2,3%.

 - Co prawda w IV kwartale nastąpił nieznaczny wzrost liczby rejestracji nabywców indywidualnych, nie skompensował on jednak spadków w poprzednich trzech kwartałach. Tymczasem firmy i instytucje odpowiadają już za prawie dwie trzecie zakupów na rynku samochodów osobowych w Polsce. Nie jest więc zaskoczeniem, że w 2015 roku rekordowy wzrost odnotowały marki premium, cieszące się dużym zainteresowaniem ze strony nabywców instytucjonalnych. Rejestracje w tym segmencie wzrosły o blisko 20% w stosunku do roku 2014, podczas gdy liczba rejestracji w segmencie marek popularnych zwiększyła się o 7% – mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

W 2015 roku najbardziej wzrósł popyt na samochody sportowe i cabrio (28,2% r/r), duże SUV-y i crossovery (19,9% r/r) oraz samochody z segmentu E (16,0% r/r).

 - Warto zwrócić uwagę na dynamikę w trzech najważniejszych segmentach pod względem wolumenu sprzedaży, stanowiących łącznie ponad 70% polskiego rynku nowych samochodów osobowych. W 2015 r. widoczny był tutaj stabilny rozwój – w segmencie C. Liczba rejestracji wzrosła o 5,9% do 106,6 tys., w przypadku małych i średnich SUV-ów oraz crossoverów – o 13,4% do 78,2 tys., a w segmencie B – o 11,4% do 66,3 tys. – mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

Redakcja poleca: Szukamy drogowych nonsensów. Zgłoś się w plebiscycie i wygraj tablet!

 W 2015 roku zarejestrowano 5 674 samochody osobowe z napędami alternatywnymi (głównie hybrydowymi), co oznacza wzrost o 41,9% w stosunku do poprzedniego roku. Wciąż znacznie więcej aut z napędem alternatywnym kupują klienci instytucjonalni niż prywatni, chociaż w 2015 roku dynamika w segmencie klientów indywidualnych była znacznie wyższa.

Rekordowa sprzedaż nowych motocykli

Rok 2015 był rekordowy pod względem sprzedaży nowych motocykli. Liczba rejestracji wyniosła  23,9 tys., a więc prawie tyle samo co suma wszystkich rejestracji z poprzednich 3 lat. W samym IV kwartale zarejestrowano 3 441 nowych motocykli, 1 910 sztuk więcej niż w analogicznym okresie 2014 roku.

- Na dobry wynik wpłynęło wprowadzenie w sierpniu 2014 roku możliwości prowadzenia jednośladów o pojemności do 125 cm3 przez osoby posiadające prawo jazdy kat. B, co przełożyło się na zwielokrotnienie sprzedaży dużych skuterów i małych motocykli typu street. W efekcie udział rynkowy tego typu modeli wzrósł gwałtownie kosztem większych motocykli – mówi Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Rosnące zainteresowanie motocyklami o małych pojemnościach przełożyło się na pogłębienie spadku na rynku motorowerów, jedynego segmentu pojazdów, który w 2015 roku odnotował mniejszą liczbę rejestracji niż w roku poprzednim. Łącznie zarejestrowano 30,4 tys. nowych motorowerów, co oznacza spadek o 25,3%.

Samochody użytkowe – trend wzrostowy utrzymuje się

Dobre wyniki w IV kwartale 2015 roku potwierdziły tendencję wzrostową na rynku samochodów użytkowych, widoczną w pierwszych trzech kwartałach. We wszystkich segmentach odnotowano najwyższy poziom rejestracji od siedmiu lat. Ogółem w 2015 roku zarejestrowano 53,3 tys. nowych samochodów dostawczych (o DMC<=3,5t), czyli o 16,9% więcej niż rok wcześniej. W segmencie samochodów ciężarowych o DMC>3,5t zarejestrowano 22,4 tys. pojazdów, co oznacza wzrost o 26,6% r/r. Rynek nowych autobusów wzrósł z kolei o ponad 18,1% r/r – w tym segmencie zarejestrowano aż 1 739 pojazdów. Dobra koniunktura na rynku samochodów ciężarowych przełożyła się także na wzrost sprzedaży w segmencie przyczep i naczep. W skali całego roku liczba rejestracji wyniosła 19,1 tys. i była o 15,7% większa niż w 2014 roku.

Produkcja samochodów osobowych i użytkowych na plusie

Fot. Archiwum W 2015 roku wyprodukowano w Polsce 660,6 tys. pojazdów silnikowych – o 11,3% więcej niż rok wcześniej. Po kilkuletnim okresie spadków fabryki motoryzacyjne ulokowane w Polsce odnotowały wzrost produkcji samochodów osobowych o 13,1% do poziomu 534,7 tys.

 - Produkcja samochodów osobowych w Polsce pozostaje wciąż daleko od poziomu z 2008 roku, ale wzrost odnotowany we wszystkich kwartałach 2015 roku jest bardzo dobrym sygnałem. Optymistyczne jest to, że rynek sprzedaży nowych samochodów osobowych w Polsce rośnie już trzeci rok z rzędu. Od dłuższego czasu obserwujemy również ożywienie na rynku samochodów osobowych w UE, w 2015 roku liczba rejestracji zwiększyła się na niemal wszystkich najważniejszych rynkach. W efekcie rośnie produkcja europejskich fabryk, w tym także polskich, których produkcja w znakomitej większości przeznaczona jest na eksport – komentuje Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

Nieco słabszą dynamikę niż w poprzednich latach odnotowano w przypadku produkcji samochodów dostawczych i ciężarowych. W 2015 roku polskie fabryki opuściło 120,9 tys. pojazdów tego typu, co oznacza wzrost o 4,4%. Nieznaczny spadek produkcji widoczny jest w segmencie autobusów, łącznie wyprodukowano 4,96 tys. sztuk tj. 1,3% mniej niż w roku poprzednim.

 - Analizując rozwój branży i rynku motoryzacyjnego w ciągu ostatnich dwóch lat widać kilka kluczowych trendów. W przypadku samochodów osobowych obserwujemy rosnącą rolę nabywców instytucjonalnych. Wzrost liczby rejestracji nowych pojazdów nastąpił dzięki firmom i instytucjom, tymczasem w segmencie klientów indywidualnych widoczna jest stagnacja a nawet lekki spadek. Przekłada się to na bardzo wysoką dynamiką w segmencie premium, który jest tradycyjnie zdominowany przez nabywców instytucjonalnych. Patrząc na rynek nowych samochodów osobowych, warto zwrócić również uwagę na gwałtowny wzrost znaczenia alternatywnych źródeł napędów, zakładamy, że w najbliższych latach utrzyma się wysoka dynamika w tym segmencie - podsumowuje Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce.

 - Dobra koniunktura widoczna jest także w segmentach samochodów dostawczych i ciężarowych, co jest też skutkiem ożywienia ogólnogospodarczego i świadczy o większych inwestycjach firm w Polsce. Z kolei dobre wyniki odnotowane przez fabryki motoryzacyjne w Polsce świadczą o stopniowym ożywieniu europejskiego rynku motoryzacyjnego. Obserwujemy wzrost sprzedaży nowych samochodów na wielu kluczowych rynkach europejskich, dlatego rozwijają się zarówno produkcja polskich fabryk, jak i eksport motoryzacyjny z Polski – podsumowuje Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Patryk1985 (gość)

    Polacy kupują więcej nowych aut rób biorą leasing ze względu na strach przed zakupem auta z nieciekawą przeszłością. Niestety nie stać nas tak jak niemców na ciągłą wymianę na auta salonowe ale jest fajna strona na której można sprawdzić historię auta oraz np wyszukać części do swojego auta po nr VIN. łapcie link https://imoto.zone Wystarczy dobrze eksploatować swoje auto i może służyć Nam długo i bezawaryjnie, moje w tym roku kończy 20 lat, pomimo swojego wieku wiem, że zostało wykonane solidnie i trzeba wymieniać części które się eksploatują. JAK DBASZ TAK MASZ !

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości