Budowa obwodnicy Buska-Zdroju powoli zbliża się do końca

Karol Biela
Budowa obwodnicy Buska-Zdroju powoli zbliża się do końca
Budowa obwodnicy Buska-Zdroju powoli zbliża się do końca
To inwestycja szczególnej rangi. Nie tylko ze względu na jej znaczenie oraz koszty (to wydatek rzędu 18 milionów złotych).
Budowa obwodnicy Buska-Zdroju powoli zbliża się do końca
Budowa obwodnicy Buska-Zdroju powoli zbliża się do końca

Najbardziej oczekiwane powstało na skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej numer 973 z ulicą Bohaterów Warszawy (w rejonie szpitala). Przez lata było to komunikacyjne „wąskie gardło" na mapie Buska. A wjechać w godzinach szczytu do centrum od strony Pińczowa... niemal graniczyło z cudem. Było też bardzo niebezpiecznie, często dochodziło do kolizji i wypadków drogowych.

Nie do końca rozwiązało te problemy zbudowane tutaj niedawno kompaktowe minirondo. Mało pojemne, ciasne – w sumie nie zdało egzaminu. Teraz jest o niebo lepiej, choć TIR-y i tak się nie mieszczą, jeżdżąc „zakosami".

IMIENIA ŚWIĘTEGO

W 2014 roku Busko będzie miało w sumie pięć rond. Cztery nowe – to obok szpitala oraz na skrzyżowaniach trasy numer 973: z ulicami Starkiewicza (w rejonie Zbludowic), Waryńskiego i z drogą powiatową, w stronę Skorocic. Plus jedno stare – w rejonie stacji paliw na ulicy Wojska Polskiego. I właśnie ono otrzymało imię świętego Jana Pawła II.

Wniosek w tej sprawie złożył Oddział Akcji Katolickiej przy buskiej parafii Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Marii Panny. Głosowanie odbyło się podczas ostatniej sesji Rady Miejskiej. Poprzedzone dyskusją, w której nie obyło się bez „wycieczek politycznych", lecz projekt uchwały został przyjęty jednomyślnie.

To historyczne, bo pierwsze w Busku rondo. Wybudowane ponad 10 lat temu – teraz nosi imię świętego.

BYŁY PROTESTY

Rozbudowa drogi wojewódzkiej numer 973, na odcinku nieco ponad 4 kilometrów, obejmuje między innymi: przebudowę konstrukcji jezdni, budowę chodników, przejść dla pieszych (z azylami), zjazdów do posesji i przepustów, budowę odwodnienia, modernizację sieci energetycznej, wodociągowej, gazowej i teletechnicznej. Prace budowlane ruszyły w lipcu 2013 roku, a głównym wykonawcą jest Kieleckie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych.

Nowa obwodnica łączy trasę wojewódzką numer 776 z Buska do Krakowa i „krajówkę" numer 73 Kielce – Tarnów. Z prowadzeniem tej inwestycji wiąże się wiele uciążliwości – dla kierowców i mieszkańców. Wyznaczono objazdy, także przez miasto, stąd ciasnota w centrum. Na pewnym etapie tempo prac było ślamazarne, co wywołało protesty dużych buskich firm transportowych; dla nich brak w miarę swobodnego dojazdu oznacza straty w biznesie. Sprawy te poruszano również na sesji Rady Miejskiej.

KONIEC PO WAKACJACH

Na szczęście wszystko zmierza do szczęśliwego finału. Drogowcy podkręcili ostatnio tempo, a prace przy budowie nowej obwodnicy Buska-Zdroju mają by zakończone 30 września 2014 roku.

Sprawdziliśmy

Miliony z Europy
Rozbudowa drogi wojewódzkiej numer 973 w Busku-Zdroju to projekt realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego 2007-2013. Jego koszt wynosi około 18 milionów złotych, a 85 procent tej kwoty pokryje dofinansowanie z funduszy Unii Europejskiej. Inwestorem jest Świętokrzyski Zarząd Dróg Wojewódzkich w Kielcach. 

Adam LIGIECKI
[email protected] 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty