Po decyzji rządu, w piątek wiceminister infrastruktury Zbigniew Rynasiewicz i marszałek Władysław Ortyl podpisali Kontrakt Terytorialny dla Województwa Podkarpackiego. Jego częścią jest właśnie budowa obwodnicy.
Kontrakt ma wartość około 21,9 mld zł. Są w nim uzgodnione cele rozwojowe, a także lista przedsięwzięć podstawowych i warunkowych. Obwodnica jest na liście podstawowej i nic jej nie grozi. Podobnie jak powiązanej z nią kolejnej dużej inwestycji jaką jest budowa drogi szybkiego ruchu od Lublina do Rzeszowa przez Nisko. Dla Stalowej Woli ma ona takie znaczenie, że w godzinę będzie można dojechać do międzynarodowego lotniska w Jasionce.
- Ta obwodnica ma strategiczne znaczenie nie tylko dla Stalowej Woli i Niska, ale też Tarnobrzegu, gdzie jest strefa przemysłowa oraz Sandomierza. Obiecałam obwodnicę naszym mieszkańcom będę mogła zameldować pod koniec kadencji, że zadanie to wykonałam - powiedziała Renata Butryn, która przypomniała, że choć sukces ma wielu ojców, to ta inwestycja jest sukcesem matek - jej i europoseł Elżbiety Łukacijewskiej. Dodała, że również cierpliwa postawa posła Rynasiewicza pomogła doprowadzić do wpisania inwestycji do programu rządowego.
Obwodnica będzie nie tylko wyprowadzać ruch ciężki z dwóch miast na ich obrzeża, ale łączyć się z budowaną S-19 w miejscowości Rudnik nad Sanem. Pobiegnie równolegle do rzeki San. Nie będzie budowana etapami, a to oznacza, że prace zaczną się w różnych punktach na całej długości, a nie na przykład posuwać się od Niska do Stalowej Woli czy na odwrót.
Odcinek obwodnicy w Stalowej Woli będzie budowany od ulicy Chopina. Rzeszowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad współpracuje z samorządami Stalowej Woli i Niska, które mają przygotować łączniki do obwodnicy. Generalna Dyrekcja prowadzi nad tymi pracami nadzór. Obwodnica będzie drogą jednojezdniową z dwoma pasami, bo tak wynika to z badań natężenia ruchu.
Obwodnica będzie mieć 15,3 kilometra długości. Jedna z przebiegających estakad nad elektrownią ma mieć długość 600 metrów. Na terenie Elektrowni występuje wiele zakoli rzeki San. Są zbiorniki, gdzie trzymana jest woda do schładzania urządzeń. Aby nie ingerować w tę zabudowę powstanie estakada. Wykonanych zostanie także sześć przejazdów gospodarczych, aby mieszkańcy mieli dojazd do działek w Stalowej Woli. Pierwsza z wersji zakładała, że estakada będzie w formie podwieszonego mostu, jednak bardziej możliwa jest koncepcja projektu żelbetonowego.
Budowa obwodnicy Stalowej Woli i Niska powinna się rozpocząć w kwietniu 2017 roku i potrwa dwa lata. Powstanie jeden most, jedna estakada nad terenami elektrowni o długości 580 m, wybudowanych zostanie cztery wiadukty, sześć przejazdów gospodarczych do ogródków działkowych i działek budowlanych, powstaną zabezpieczenia ekologiczne.
Koszt budowy obwodnicy to 320 mln zł. Prędkość projektowa drogi to 80 km na godzinę, szerokość pasa drogi 3,5 m. W marcu 2015 będzie przetarg na budowę, dwa lata potem ruszą prace. W 2020 roku powstanie droga szybkiego ruchu.
Zdzisław Surowaniec
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?