Budują nowe, a stare niszczą. NIK o budowie dróg w Polsce
Data publikacji: Autor: (mm) źródło: NIK

Jak informuje Najwyższa Izba Kontroli, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wprowadziła do kontraktów z wykonawcami robót wymóg zawierania umów z samorządami w celu ochrony i naprawy zniszczonych dróg lokalnych. Później jednak nie sprawdzała, czy firmy zawierają takie porozumienia oraz czy wywiązują się ze zobowiązań. Takie kontrole wprowadzono do planu dopiero w 2016 roku w wyniku zaleceń NIK.
Podkreślono, że zarządcy dróg lokalnych o szczegółach budowy na swoim terenie dowiadywali się najczęściej dopiero w momencie rozpoczęcia prac. Sprawiało to, że porozumienia były zawierane z inicjatywy wykonawców i nie zawsze zabezpieczały interesy samorządów.
Redakcja poleca:
- Fiat Tipo. Test oszczędnej wersji 1.6 MultiJet
- Ergonomia wnętrza. Od niego zależy bezpieczeństwo!
- Spektakularny sukces nowego modelu. Kolejki w salonach!
Uwagę zwrócono, że większość zarządców nie prowadziła systematycznych przeglądów stanu technicznego dróg lokalnych, wykorzystywanych przy budowach. Nie zawsze dokumentowali także stan dróg przed zawarciem porozumienia, co utrudniało realizację porozumień w kwestii naprawy ewentualnych zniszczeń.
NIK zwróciła się do Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad o zwiększenie nadzoru nad realizacją kontraktów w zakresie ochrony dróg samorządowych przy budowie autostrad i dróg ekspresowych. Zwrócono się także m.in. do właścicieli dróg gminnych, powiatowych i wojewódzkich o zwiększenie nadzoru nad sporządzaniem planów sieci drogowej, prowadzeniem aktualnej ewidencji dróg oraz przeprowadzaniem i dokumentowaniem przeglądów ich stanu technicznego.