Wszystko
o samochodach

Motociekawostki / Fascynacje samochodowe

Bugatti EB 16.4 Veyron

Data publikacji: Autor: Michał Kij

fot. Bugatti “La Marque” – tak sympatycy mówią o Bugatti. To wystarczy. Samochodów jest wiele, ale “Marka” tylko jedna.

“La Marque” – tak sympatycy mówią o Bugatti. To wystarczy. Samochodów jest wiele, ale “Marka” tylko jedna.

 

Ettore Bugatti urodził się w Mediolanie i uważał się za Włocha. Jednak całe dorosłe życie spędził w Miluzie w Alzacji, najpierw jako obywatel Niemiec, a po traktacie wersalskim - Francji. Obecnie firma nazwana jego nazwiskiem odradza się pod skrzydłami Volkswagena.

 

fot. Bugatti Ettore łączył wrażliwość na piękno z pasją konstruktora. Tworzył samochody perfekcyjne, a zarazem proste. Znawcy twierdzą, że tak naprawdę istniał tylko jeden typ Bugatti modyfikowany w zależności od potrzeb. Ettore zawsze stosował w ramowym podwoziu dość sztywne resory. Opracował 4-cylindrowy silnik, który posłużył mu potem do budowy jednostki 8-cylindrowej. Samochody Bugatti zdobyły sławę dzięki zwycięstwom w wyścigach Grand Prix.

 

Z innego powodu zapamiętali je wielbiciele tancerki Isadory Duncan. Pewnego wieczoru w 1927 r. wsiadła po przedstawieniu do sportowego Bugatti przyjaciela. Nie zauważyła, że szal zaplątał się w koło. Gdy wóz ruszył, przetrącił jej kark. Ettore umarł 20 lat później. W połowie lat 50. firma zaprzestała produkcji samochodów. W 1966 r. na ostatnim podwoziu Bugatti T 101 włoska Ghia założyła fascynujące nadwozie projektu Virgila Exnera. To był koniec.

 

fot. Bugatti Od tamtego czasu zbudowano setki replik znanych modeli Bugatti. Wreszcie znalazł się człowiek, który zapragnął znów budować oryginały. W latach 90. powstała spółka Bugatti Automobili SpA, która w okolicach Modeny rozpoczęła produkcję EB 110. Jej prezesem był Romano Artioli, współudziałowcem Paolo Stanzani, konstruktor Lamborghini Countach. Niestety, przedsięwzięcie nie powiodło się.

 

fot. Bugatti W 1998 r. prawa do marki kupił Volkswagen. Kolejne samochody powstawały w studiach koncernu. Po sportowych sedanach EB 118 i EB 218 przyszły coupe EB 18/3 Chiron i EB18/4 Veyron. Każdy z 18-cylindrowym silnikiem o pojemności 6,3 l. W 2000 r. w Paryżu pokazano wersję EB 16.4 Veyron z silnikiem 16-cylindrowym. Ruszyły przygotowania do produkcji seryjnej. W grudniu zarejestrowano w Miluzie spółkę Bugatti Automobiles SAS.

 

fot. Bugatti Ostateczna wersja EB 16.4 Veyron weszła do sprzedaży. Ramę i nadwozie z aluminium wzmocniono włóknem węglowym. Bugatti napędzane jest silnikiem W16, złożonym z dwu silników V8. Ma 7-biegową, sekwencyjną skrzynię. Samochód po niespełna 14 sekundach osiąga 300 km/h. Ze względu na wytrzymałość opon prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 400 km/h.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Komentarze

  • V8 (gość)

    bez komentarza

  • Roger

    noo już tyle czasu mamy Veyronika na kuli ziemskiej a nawet w polsce a dopiero teraz przeczytałem coś co znowu mnie zainteresowało w tym temacie ;-)

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości