Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36610 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Aktualności / Informacje

Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse Rembandt

Data publikacji: Autor: Michał Kij

Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse Rembandt / Fot. Bugatti Wrażliwy na pograniczu nerwicy. Od Paryża wolał ogród zoologiczny. Trawiła go nieśmiałość i żar niespełnionych miłości. Kolejny model z serii „legend” dedykowany jest młodszemu bratu Ettore Bugattiego, Rembrandtowi. To on był autorem rzeźby tańczącego słonia, umocowanej na chłodnicy Bugatti Royale

Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse Rembandt / Fot. Bugatti Produkowany od września 2005 r. Bugatti Veyron 16.4 wydawał się dziełem skończonym. Oczywiście jego najnowsze wersje mają wyższą moc i są szybsze, ale tego typu poprawki są zupełnie naturalne w sportowych samochodach. To jak lekkoatletyka: liczy się każdy kilogram, każdy ułamek sekundy. Jednak nie samą techniką człowiek żyje.

O zakładzie we francuskim Molsheim nie przypadkiem mówi się „studio”. Veyron powstaje z pietyzmem, w dużej mierze ręcznie. Tak rodzą się dzieła sztuki. A jak wiadomo najcenniejsze są te, które nie ulegają zdublowaniu.

Gdy Volkswagen powziął decyzję o przywróceniu Bugatti do życia, menedżerom przyświecała nie tylko chęć stworzenia samochodu, który można by uznać za „najlepszy na świecie”. Chcieli też ożywić ducha marki. Dlatego już pierwszy wprowadzony do sprzedaży model nosił nazwę nawiązującą do przeszłości. Pierre Veyron był kierowcą i konstruktorem, który wraz z Jean-Pierrem Wimille wygrał w 1939 r. w Le Mans na Bugatti Typ 57C Tank. Wkrótce zaczęły się pojawiać specjalne odmiany auta dedykowanego Veyronowi. Żadna jednak nie sięgnęła do korzeni marki tak głęboko, jak seria „Les Légendes de Bugatti”.

Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse Rembandt / Fot. Bugatti Są to wersje, a właściwie „wydania specjalne” roadstera Grand Sport Vitesse, aktualnie najszybszego na świecie seryjnego auta bez dachu. Każda edycja liczy tylko trzy sztuki i zbywana jest na pniu pomimo ceny przekraczającej 2 miliony euro. Ile z tych aut nigdy nie posmakuje ulicznego kurzu? Trudno zgadnąć. Po kryzysie z 2008 r., gdy zawiodły inne sposoby pomnażania majątku, dzieła sztuki, wina i samochody są traktowane raczej jak inwestycja, a nie elitarny „towar konsumpcyjny”, będący bodźcem, aby doświadczać czegoś wyjątkowego.

Na początek powstał Grand Sport Vitesse „Jean-Pierre Willeme”. Potem „Jean Bugatti” i „Meo Costanini”. Wszystkie pochodzą z rocznika 2013. Bartolomeo „Meo” Costanini był włoskim „asem przestworzy”, który wyróżnił się za sterami samolotów podczas I wojny światowej. Potem został kierowcą wyścigowym. W 1923 dołączył do zespołu Bugatti i w latach 1925-26 wygrał Targa Florio, jadąc Typem 35. Do 1935 r. był menedżerem zespołu fabrycznego. Zastąpił go Jean Bugatti, najstarszy syn Ettore. Zdolny konstruktor i wprawny kierowca, któremu ludzkość zawdzięcza jeden z najbardziej intrygujących samochodów wszechczasów: Typ 57 SC Atlantic. Jean zginął niedaleko Molsheim 11 sierpnia 1939 r. prowadząc wóz, którym niespełna dwa miesiące wcześniej Veyron wygrał w Le Mans. Próbował ominąć pijanego rowerzystę i roztrzaskał się o drzewo. Miał zaledwie 30 lat.

Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse Rembandt / Fot. Bugatti Nie jest to jedyna tragiczna historia związana z rodziną Bugattich. Odsłonięty w Genewie wiosną tego roku, czwarty z cyklu „legend” „Rembrandt” jest absolutnie wyjątkowy. Nie tylko ze względu na postać, którą upamiętnia, ale również wystrój daleki od typowego w samochodach sportowych. Beże i brązy zupełnie nie pasują do ryczących szesnastu cylindrów i wentylowanych tarcz hamulcowych, które nieodparcie kojarzą się z ostrzem brzytwy. Łagodne kolory, wzbogacone szlachetną w swej skromności platyną współgrają za to z charakterem Rembrandta i jego spuścizną artystyczną.

Był rzeźbiarzem. Jego zdBugatti Veyron Grand Sport Vitesse Rembandt / Fot. Bugatti olności zostały dostrzeżone, gdy jako nastolatek ulepił z gliny krowę. Do pracy zachęcił go Paweł Trubieckoj, impresjonista, z pochodzenia Rosjanin. Rembrandt kształcił się w mediolańskiej Akademii Sztuk Pięknych. W 1902 r. przeniósł się z rodziną do Paryża. Za temat służyły mu zwierzęta. Podpatrywał je w naturze i portretował, gdy wypoczywały, tuliły się do siebie, trącały nosami. Był częstym gościem zoo w Antwerpii. Uciekał tam od zgiełku artystycznych sporów, jakimi skrzyła się stolica Francji oraz od fatalnie ulokowanej miłości. Nieliczne rzeźby postaci ludzkich, jakie wykonał, znamionuje chłód i dystans. Jest wśród nich naga dziewczyna z kotem, prawdopodobnie ukochana Rembrandta, która obeszła się z nim wyjątkowo okrutnie.

Cierpiał na nawracającą depresję. Po wybuchu I wojny światowej dokuczyła mu bieda. Najtwardszy cios zadała jednak zagłada zwierząt w Antwerpii. Nie mogąc ich wykarmić, władze ogrodu zoologicznego zdecydowały się je zabić. 8 stycznia 1916 Rembrandt Bugatti poszedł na mszę do Św. Magdaleny w Paryżu. W drodze do domu kupił bukiet kwiatów. Zamknął za sobą drzwi i odkręcił gaz. Miał 31 lat.

Uchwycić więcej niż ciało
Rembandt Bugatti / Fot. Bugatti Rembrandt Bugatti urodził się 16 października 1864 r. w Mediolanie. Wykonywał rzeźby z brązu. Od wiernego naśladowania natury przeszedł do eksperymentów zbliżających jego dzieła do kubizmu. Często stosował unikalną metodę pracy. Mając przed sobą zwierzę, szybko rzeźbił je w glinie, w skali 1:8. Podczas takiej sesji starał się wypracować charakterystyczne elementy sylwetki, grę mięśni pod skórą, a nawet indywidualne cechy zwierzęcia. Był perfekcjonistą. Gdy rzeźba go nie satysfakcjonowała, niszczył ją i próbował od nowa. Jego prace promienieją ciepłem, jakim obdarzał portretowane zwierzęta: lwy, słonie, osły, czy wyjątkowo drogie jego sercu antylopy.

Wybrane dane techniczne:

Marka / Model Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse Rembrandt  Lamborghini Veneno Roadster      Koenigsegg Agera R 
Cena (zł) 8 168 000      13 612 000  5 168 000 
Typ nadwozia/liczba drzwi  roadster/2  roadster/2 roadster/2 
Liczba miejsc  2  2 2
 Wymiary i masy      
Długość x szerokość x wysokość  4462/1998/1190   5020/2075/1165 4293/1996/1120 
Rozstaw kół: przód/tył 1715/1618      b.d.  1700/1650 
 Rozstaw osi 2710   2700 2662 
 Masa własna 2240  1490      1435 
 Pojemność zbiornika paliwa (l) 100   90 80 
Układ napędowy      
Rodzaj paliwa  benzyna      benzyna       benzyna   
 Pojemność (cm3) 7993   6498 5032 
 Liczba cylindrów     W16   V12 V8 
 Napędzana oś 4x4  4x4  tylny 
Skrzynia biegów      
 Typ/liczba przełożeń  zautomatyzowana/7 zautomatyzowana/7   zautomatyzowana/7  
Osiągi       
Moc (KM) przy obr./ min 1200/6400  750/8400      1140/7100 
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min 1500/3000-5000  690/5500  1200/4100 
 Przyspieszenie 0-100 km/h (s)  2,6 2,9  2,9 
Prędkość maksymalna  (km/h) 410  355  416 
 Średnie spalanie (l/100 km) 23,1  16  14,7 
Emisja CO2 (g/km) 539  370     b.d. 
Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse Rembandt / Fot. Bugatti

Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse Rembandt / Fot. Bugatti

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Bugatti Veyron zdjęcia

Top 5 motofaktów

Premiery i nowości

Bugatti Veyron opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl