Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Cadillac Sixteen

pim
Silnik Cadillaca Sixteen ma szesnaście cylindrów, o pojemności ponad 13 litrów! Kiedy nie wszystkie pracują, nie trzeba pędzić do mechanika - tak ma być. Auto samo uruchamia potrzebne mu cylindry.
Cadillac Sixteen

Prototypowy cadillac sixteen to niesłychanie nowoczesna wariacja na temat limuzyn z lat 30. Nazwa samochodu pochodzi od silnika. Jak ważnym elementem tego auta jest silnik widać choćby po proporcjach nadwozia. Tak długa maska nie jest tylko zabiegiem stylistycznym. Szesnastocylindrowy silnik (w układzie V) sixteen ma bowiem pojemność 13,6 litra! Taka pojemność pozwala na uzyskanie mocy 1000 KM, a maksymalny moment obrotowy sięga 1350 Nm! Wbrew pozorom ten silnik jest jednak oznaką oszczędności paliwa. Jest zapowiedzią serii silników typu Displacement on Demand (pojemność na żądanie), które w przyszłym roku mają być wprowadzone w niektórych samochodach na rok modelowy 2005. Najprościej mówiąc, mamy w tym przypadku trzy silniki w jednym. Technologia DoD pozwala bowiem na automatyczne redukowanie ilości pracujących cylindrów o połowę. Silnik sixteen może więc pracować na 16, 8 a nawet 4 cylindry. Wraz z ilością pracujących cylindrów spadają oczywiście osiągi silnika, ale także maleje spalanie. A przy tej pojemności silnika i mocy różnice w ekonomiczności mogą być bardzo widoczne.

**CZYTAJ TAKŻE

Cadillac SRX po liftinguBędzie sportowy Cadillac?

**

Silnik DoD startuje ze wszystkich cylindrów, żeby dostarczyć moc pozwalającą ruszyć szybko. W czasie jazdy komputer analizuje warunki jazdy i decyduje czy potrzebne są wszystkie cylindry czy nie. Jeżeli uzna, że nie, po prostu zamyka zawory wybranych cylindrów. Kiedy trzeba szybko przyspieszyć, automat w ułamku sekundy włącza wszystkie cylindry, tak więc dla kierowcy różnice są niezauważalne. Do momentu tankowania. Podczas próbnej jazdy z Detroit do Kalifornii okazało się, że 65 proc. drogi samochód przejechał na ośmiu cylindrach, 30 proc. na czterech, a tylko 5 proc. na wszystkich szesnastu. Oczywiście nie jest to standard, bo kierowcy lubiący przyspieszenia będą częściej używać większej ilości cylindrów.

General Motors nie pochwaliło się osiągami, ale można się spodziewać, że są imponujące. Sixteen to wielki samochód, o długości powyżej 5,5 m. Żeby maksymalnie obniżyć jego wagę do budowy samochodu wykorzystano aluminium - lekki, ale niezwykle sztywny stop, coraz chętniej wykorzystywany przy konstruowaniu aut. Mimo bardzo bogatego wyposażenia, wielkich rozmiarów i potężnego silnika sixteen waży tylko ok. 2,3 t. W tej samej "kategorii wagowej" mieszczą się już niektóre obecnie produkowane limuzyny, np. bentley arnage. W takie konfiguracji (aluminiowe nadwozie i wielkie silniki z regulowaną pojemnością) przyszłość wielkich limuzyn rysuje się nadzwyczaj ciekawie.

Silnik
Stylizacja na lata 30 obejmuje nawet taki sam jak wówczas sposób otwierania klapy silnika - dwa skrzydła z zawiasami na biegnącym centralnie żebrze. Ale sam silnik to już supernowoczesna technologia, która wejdzie do seryjnej produkcji dopiero w roku (modelowym) 2005. Ma tysiąc koni i 16 cylindrów, z których 12 można wyłączyć.

Cadillac Sixteen

Styliści połączyli elementy retro (np. duża, charakterystyczna atrapa chłodnicy) z ultranowoczesnymi rozwiązaniami, takimi jak światła oparte o diody LED.

Cadillac Sixteen

Wnętrze samochodu wyraźnie nawiązuje do lat 30. Wygląd retro nadają mu metaliczne elementy na desce rozdzielczej, konsoli środkowej, drzwiach i podłokietniku tylnej kanapy. Odwołaniem do aut tamtej epoki jest umieszczony w centrum deski rozdzielczej zegar firmy Bulgari, a także stylizacja zegarów na tablicy rozdzielczej.

Cadillac Sixteen

W oświetleniu wykorzystano diody LED, a w bogatym wyposażeniu elektronicznym jest m. in. system informacyjny oparty o DVD, dostępny także dla pasażerów tylnej kanapy. Elementy sterowania w podłokietniku tylnej kanapy dostojnie błyszczą chromem.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty