Całkiem nowy Spark

Tomasz Szmandra
Fot. Chevrolet Spark
Fot. Chevrolet Spark
Ciekawa stylistyka nadwozia, dużo miejsca w kabinie i ekonomiczne silniki, to główne atuty nowego Chevroleta Sparka.
Auto pojawi się w salonach w lutym, a w najtańszej wersji będzie kosztować 30 990 zł.
Fot. Chevrolet Spark
Fot. Chevrolet Spark

Nowy Spark prezentuje się znacznie atrakcyjniej od swojego poprzednika, którego konstrukcja była oparta na Matizie. Jego nadwozie zostało nowocześniej zaprojektowane, a poszczególne elementy staranniej wykończone. Jednocześnie w testach zderze-niowych EuroNCAP, mały Chevrolet otrzymał 4 gwiazdki. Samochód został zbudowany na nowej płycie podłogowej i jest drugą nowością obok modelu Cruze w gamie amerykańskiego producenta.

 

Ze względu na swoje niewielkie gabaryty, auto sprawdza się  zwłaszcza w mieście. Jednak dzięki precyzyjnie działającemu układowi kierowniczemu oraz dobrze zestrojonemu zawieszeniu nie sprawia problemów także na dłuższych trasach. Osoby jeżdżące Sparkiem z pewnością docenią też wnętrze, które jak na auto tej klasy, oferuje sporą ilość miejsca. Trzeba dodać, że niewiele samochodów w tej klasie oferuje 5 drzwi, tyle samo miejsc siedzących i stosunkowo dużo miejsca w bagażniku.

 

W zależności od wzrostu, kierowca i pasażer na przednich siedzeniach mają przestrzeń na nogo dochodzącą do 106,7 cm długości (89,3 cm z tyłu), przestrzeń na wysokości ramion wynosi 129,5 cm (125,5 cm z tyłu), natomiast nad głową - 101 cm.  Takie wyniki plasują Sparka w gronie najlepszych aut w segmencie mini, dowodząc, że nawet gdy samochód jest mały, wcale nie musi być ciasny.

Pomimo minimalnie obniżonego tyłu, ułatwiającego parkowanie, Spark posiada bagażnik o pojemności 170 litrów, która po złożeniu dzielonych 60/40 tylnych siedzeń można powiększyć do 994 litrów. Pojemne schowki na wszystkich drzwiach zapewniają sporo miejsca na przydatne drobiazgi.

Fot. Chevrolet Spark
Fot. Chevrolet Spark

Miejsce pracy kierowcy również zostało starannie zaprojektowane i wykonane. Interesująco prezentuje się zwłaszcza tablica przyrządów, która nie dość, że jest czytelna, to jeszcze wygląda bardzo nowocześnie.

 

Chevrolet Spark może być napędzany dwoma silnikami benzynowymi 1.0/68 KM  i 1.2/81 KM. Mają one bardzo podobną konstrukcję: blok żeliwny i głowicę z dwoma wałkami rozrządu i czterema zaworami na cylinder. Wyposażono je w wielopunktowy wtrysk paliwa, spełniają także wymogi normy emisji spalin Euro 5, przy emisji CO2 - 113 g/km. Spark nie wykazuje także zbytniego apetytu na paliwo, zużywając zaledwie 4,8 litrów benzyny na 100 km (dane producenta). Obydwie jednostki współpracują z pięciobiegową manualną skrzynią biegów.

 

Wśród priorytetów podczas prac projektowych nad Sparkiem było zapewnienie podróżującym jak najwyższego poziomu bezpieczeństwa. Prawie 60 proc. konstrukcji samochodu zawiera nowoczesną stal, o różnym poziomie sztywności oraz wbudowane strefy zgniotu. Szyny i dolna rama komory silnika zostały zaprojektowane tak, aby pochłaniały energię uderzenia przy równoczesnym utrzymaniu możliwie największych obciążeń w czasie załamywania się, podczas gdy strefa przejściowa dookoła podstawy słupków przednich i przegrody przedniej efektywnie rozprowadza energię uderzenia dookoła przedziału pasażerskiego. Podobne strefy zgniotu zlokalizowano z tyłu przy zbiorniku paliwa.

Fot. Chevrolet Spark
Fot. Chevrolet Spark

 

Poziom ochrony pasażerów został zwiększony przez zastosowanie przednich poduszek powietrznych, kurtyn oraz bocznych, montowanych w fotelach poduszek działających na wysokości brzucha i klatki piersiowej, a także napinaczy pasów bezpieczeństwa i systemu cofania pedałów, który zmniejsza ryzyko obrażeń nóg.

 

We wszystkich wersjach dostępny jest system stabilizacji toru jazdy ESC w cenie 1 000 zł.

Nowy Spark  pojawi się na rynku w lutym. Podstawowa wersja 1.0/68 KM  będzie kosztować 30 990 zł, natomiast za odmianę LT z silnikiem  1.2/81 KM trzeba zapłacić 44 290 zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty