Celnicy, oddajcie akcyzę
Data publikacji: Autor: (pw)

Do Izby Celnej w Łodzi wpłynęło kilkanaście wniosków o zwrot akcyzy wpłaconej za samochody sprowadzone po 1 maja 2004 roku z innych krajów unijnych. Prywatnych importerów aut ośmieliły doniesienia, że fiskus pobiera akcyzę zgodnie z prawem polskim, ale niezgodnie z unijnym.
- Wniosków byłoby pewnie więcej, bo samochody w naszym regionie sprowadziło 20 tys. osób - szacuje Daniela Jędrychowska, rzeczniczka łódzkiej Izby Celnej. - Większość jednak rezygnuje,
bo wpłacona akcyza zwykle nie jest wysoka.
Przeciętna akcyza za auto, importowane przez mieszkańca województwa łódzkiego, rzadko przekracza kilkaset złotych. Najwyższa wpłata to około 8 tysięcy. Osoby sprowadzające samochody na ogół deklarowały zaniżoną wartość aut, od której zależy wysokość podatku.
Ministerstwo Finansów obstaje przy stanowisku, że pobieranie akcyzy jest legalne.
- Jest zgodne z polskim prawem. Z unijnym również, bo wysokość akcyzy każde państwo może uregulować samo - mówi Maria Hiż, specjalistka do spraw celno-akcyzowych w biurze komunikacji społecznej resortu finansów.
Innego zdania są prawnicy
- Każde państwo może mieć wewnętrzne przepisy, ale nie powinny one dyskryminować tych, którzy kupują samochody w innym kraju - odpowiada Arkadiusz Cudak, sędzia z Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi. - Za auto kupione w Polsce nie płacimy akcyzy, a gdy kupimy je w innym kraju UE, możemy zapłacić nawet 65 proc. jego wartości.
Wniosek o zwrot akcyzy trzeba skierować do urzędu celnego, w którym zapłaciliśmy podatek. Jeżeli urząd go nie uzna, można się odwołać do Izby Celnej. Gdy i to nie przyniesie skutku, do sądu administracyjnego. Pierwsze pozytywne dla właścicieli aut wyroki zapadły już w Białymstoku i Olsztynie.
Komisja Europejska chce postawić Polsce oficjalny zarzut łamania unijnych przepisów
Francja i Finlandia przegrały przed Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości sprawy o nielegalne pobieranie akcyzy, wytoczone przez ich obywateli.
Prawdopodobnie jesienią akcyzę zastąpi opłata ekologiczna. Za pierwszą rejestrację samochodu w Polsce zapłacimy od 1 - 4 zł za każdy centymetr sześcienny pojemności silnika. Najmniej zapłacą właściciele „proekologicznych” samochodów z katalizatorami.
Stawki podatku akcyzowego na sprowadzane do Polski samochody:
Rok produkcji pojazdu |
2004 i 2005 |
2003 |
2002 |
2001 |
2000 |
1999 |
1998 i starsze |
Pojemność silnika powyżej 2000 cm3 |
13,6 |
25,6 |
37,6 |
49,6 |
61,6 |
65,0 |
65,0 |
Pojemność silnika do 2000 cm3 |
3,1 |
15,1 |
27,1 |
39,1 |
51,1 |
63,1 |
65,0 |
Źródło: Ministerstwo Finansów