Wszystko
o samochodach

Porady / Bezpieczeństwo

Centralna poduszka powietrzna w autach GM

Data publikacji: Autor: (red) źródło: Mototarget

Fot. General Motors General Motors wprowadzi pierwszą w branży motoryzacyjnej przednią poduszkę powietrzną umieszczoną centralnie, która w przypadku uderzenia przez inny pojazd w boczną część nadwozia będzie chroniła kierowcę i pasażera siedzącego z przodu po stronie przeciwnej do tej, po której siedzi kierowca lub pasażer.
Fot. General Motors Przednia poduszka powietrza umieszczona centralnie znajdzie się w wyposażeniu modeli Buick Enclave, GMC Acadia i Chevrolet Traverse, czyli crossoverów średniej wielkości w wersjach z roku modelowego 2013. Nowy element bezpieczeństwa będzie oferowany w standardzie w modelach Acadia i Traverse z elektrycznie regulowanymi fotelami oraz we wszystkich wersjach modelu Enclave.

CZYTAJ TAKŻE

Kiedy poduszka powietrzna zadziała?

Pasy z poduszką powietrzną


W wyniku uderzenia przednia poduszka powietrza umieszczona centralnie napełnia się gazem po prawej stronie fotela kierowcy i przyjmuje położenie pomiędzy przednim rzędem siedzeń w pobliżu centralnej części pojazdu. Nowa poduszka powietrzna o zamkniętej konstrukcji cylindrycznej została zaprojektowana w celu zapewnienia ochrony kierowcy podczas uderzenia Fot. General Motors przez inny pojazd w boczną część nadwozia od strony pasażera w przypadku, gdy w kabinie pasażerskiej znajduje się wyłącznie kierowca. System sprawdza się również w roli poduszki absorbującej energię pomiędzy kierowcą, a pasażerem siedzącym z przodu w przypadku uderzenia w bok pojazdu zarówno od strony kierowcy, jak i pasażera. Oczekuje się, że poduszka powietrzna zapewni odpowiednią ochronę również podczas dachowania pojazdu.

Analiza bazy danych systemu gromadzenia informacji o wypadkach drogowych (FARS) opracowanego przez amerykańską Krajową Agencję Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) wykazała, że uderzenia w boczną część nadwozia po stronie przeciwnej do tej, po której siedzi kierowca lub pasażer – przed skutkami których chroni przednia poduszka powietrza umieszczona centralnie – stanowiły 11 procent wszystkich śmiertelnych wypadków z udziałem osób zapiętych w pasy bezpieczeństwa w kolizjach (bez dachowania) samochodów z rocznika modelowego 1999 lub nowszych w latach 2004-2009. Przypadki śmiertelne, w których podróżujący znajdowali się po przeciwległej stronie pojazdu w odniesieniu do miejsca uderzenia, stanowią również 29 procent wszystkich śmiertelnych zderzeń bocznych z udziałem pasażerów zapiętych w pasy bezpieczeństwa.

Fot. General Motors - „Federalne przepisy nie wymuszają stosowania czołowej poduszki powietrznej umieszczonej centralnie, jednak żaden inny system poduszek powietrznych stosowany obecnie w samochodach nie oferuje osobom siedzącym na przednich fotelach ochrony tego typu”- powiedział Scott Thomas, główny inżynier GM ds. zaawansowanych systemów bezpieczeństwa.

Szacuje się, że przednia poduszka powietrza umieszczona centralnie przyczyni się do uzyskania lepszych wyników w testach zderzeniowych. Wspomniane crossovery średniej wielkości w wersjach z rocznika modelowego 2012 uzyskały ogólny wynik pięciu gwiazdek oraz pięć gwiazdek za zderzenie boczne w ramach Programu Oceny Nowych Samochodów realizowanego przez amerykańską Krajową Agencję Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA), a także tytuł 2011 Top Safety Pick od amerykańskiego Instytutu Ubezpieczeniowego Bezpieczeństwa Drogowego (IIHS).

„Przednia poduszka powietrzna umieszczona centralnie ma ogromny potencjał pod względem ochrony życia pasażerów w przypadku uderzeń w boczną część nadwozia”, powiedział Adrian Lund, prezes amerykańskiego Instytutu Ubezpieczeniowego Bezpieczeństwa Drogowego (IIHS). „Należy zatem Fot. General Motors pochwalić firmy GM i Takata za przejęcie inicjatywy w tym istotnym obszarze”.

„Żaden system ochrony nie uwzględnia wszystkich części ludzkiego ciała i nie jest w stanie zapobiec wszystkim obrażeniom, jednak przednia poduszka powietrza umieszczona centralnie została skonstruowana tak, aby współpracować z pozostałymi poduszkami powietrznymi i pasami bezpieczeństwa w samochodzie, zapewniając wyższy stopień ochrony pasażerów,” powiedział Gay Kent, dyrektor zarządzający GM ds. bezpieczeństwa pojazdów i ochrony pasażerów podczas zderzenia. „Najnowsza technologia demonstruje szczególne zaangażowanie firmy w zwiększanie poziomu bezpieczeństwa podróżujących przed, podczas i po wypadku”.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości