Wszystko
o samochodach

Aktualności / Informacje

Ceny aut po Nowym Roku

Data publikacji: Autor: Piotr Guttman

 Wciskają nam, że ceny nowych aut są niższe niż były, co nie jest prawdą!

Stworzyć ma to jedynie nastrój okazji i nakręcić umierającą - mimo promocji - sprzedaż nowych samochodów. Spadają za to ceny używanych samochodów, co czyni ich rynek wcale ciekawym...

W opowieści o spadających cenach łatwo jest uwierzyć, bo nakazywałby to zdrowy, chłopski rozum. Mniejszy popyt równa się niższa cena. Nadto, niewielka, jak się okazało, inflacja powinna blokować wzrost cen samochodów, zwłaszcza że przestają one być dobrem luksusowym (dla co drugiej już, polskiej rodziny).

Ceny nowych
Porównaliśmy katalogowe ceny nowych samochodów producentów i importerów ze stycznia 2001 i stycznia 2002 roku, nie uwzględniając żadnych rabatów. Wybraliśmy najtańsze modele spośród aut najczęściej kupowanych. Ceny sprzed roku podajemy za spółką Samar (analizującą polski rynek motoryzacyjny), a obecne - za stołecznymi dealerami.
Istnieje zależność między - nawet minimalnym - ruchem cen a wielkością oraz dynamiką sprzedaży. Gdy cena idzie w górę, to sprzedaż spada w dół. Rzecz doskonale znają marketingowcy. Tyle, że można sprzedawać więcej za mniej, lub mniej, ale za więcej. Przypominają się słowa Enrico Pavoniego, szefa polskiego Fiata: "nie ma w Polsce kryzysu motoryzacji, jest kryzys sprzedaży nowych samochodów", tak mówił na jednym ze spotkań środowiskowych.

Ceny używanych
Bardziej "rynkowo" zachowuje się segment  aut używanych. Podaż samochodów z "drugiej ręki" potęguje rekordowy prywatny import. Używane samochody generalnie tanieją, bo coraz trudniej je sprzedać, choć jak wykazuje Indicator, więcej osób opowiada się za autem używanym, niż za nowym. (38:33, przy 29 niezdecydowanych.)
Nie należy wszakże zapominać, że aktualne koszty utrzymania nawet używanego samochodu są wyższe od analogicznych kosztów sprzed roku. Nastąpił nadto istotny wzrost corocznej utraty wartości auta z tytułu jego amortyzacji. Im gorzej sprzedaje się bowiem używane samochody, tym bardziej tracą one na wartości.
W tabeli zestawiamy ceny aut trzyletnich, bo za takimi opowiada się aż 46 procent osób zainteresowanych kupnem używanego auta. Prezentujemy najtańsze modele. O wyborze zadecydowała popularność i porównywalność. Ceny podajemy za Eurotaxem.

Zmiana cen 3-letnich samochodów (zł)
Marka/model styczeń 2001 styczeń 2002 zmiana
Daewoo Matiz 16 400 15 500 -900
Fiat Uno 16 200 15 600 -600
Skoda Felicja 18 700 18 300 -500
Daewoo Lanos 18 200 17 500 -700
Opel Astra 21 800 21 000 -800
VW Golf 29 100 31 100 +1000
Renault Megane 27 700 27 000 -700
Toyota Corolla 29 700 29 400 -300
Opel Vectra 38 900 33 700 -5200
Peugeot 406 32 500 33 000 +500

* styczeń 2001 - auta z 1998 r., styczeń 2002 - auta z 1999 r.

Zmiana cen nowych samochodów (zł)
Marka/model styczeń 2001 styczeń 2002 zmiana
Fiat Seicento 22 550 24 400 +1850
Daewoo Matiz 25 600 26 800 +1200
Skoda Felicja 29 690 28 190* -1500
Daewoo Lanos 31 050 32 800 +250
Skoda Fabia 32 990 32 490 -500
Fiat Uno 22 800 23 500 +700
Fiat Punto 33 300 33 600 +300
Peugeot 206 34 590 33 900 -690
VW Polo 36 380 37 440 +1060
Fiat Siena 31 600 32 200 +800

* Felicja zjechała z rynku

Do początku artykułu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości