Zgodnie z przewidywaniami i zapowiedziami importerów ceny rosną. W styczniu 2020 roku średnia cena sprzedaży nowych samochodów osobowych przekroczyła 115,5 tys. złotych i jest to w ujęciu historycznym trzecia najwyższa wartość. W porównaniu do pierwszego miesiąca poprzedniego roku różnica wyniosła ponad 10 tys. złotych. Raport cenowy za styczeń 2020 przygotował Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.
Zestawienie 10 marek, w których średnia cena sprzedaży najbardziej wzrosła
- 1. Smart +83,7%
- 2. DS +50,4%
- 3. Citroen +19,2%
- 4. Peugeot +16,9%
- 5. Suzuki +13,3%
- 6. Toyota +13,1%
- 7. Dacia +12,9%
- 8. Infiniti +12,8%
- 9. Skoda +10,4%
- 10. Opel +10,4%
Pierwsze miejsce smarta nie powinno dziwić, wszak obecnie oferowany jest tylko w wersji elektrycznej. Kolejne trzy pozycje zajmują marki z grupy PSA, co może być powodem bardzo niskich pozycji tych marek w rankingu sprzedaży. Według tegorocznych danych CEP (za okres od 1 stycznia do 20 lutego) Peugeot zajmuje dopiero 16, Citroen 18, a DS 31 pozycję na rynku.
W marce Peugeot wzrost cen spowodowany jest m.in. wycofaniem z gamy najtańszego modelu 301, znacznie wyższymi cenami takich modeli jak Rifter czy 208 oraz większą sprzedażą drogiego modelu 508 (147 vs 17 sztuk w ub. roku). Wprowadzenie do oferty najdroższego w segmencie modelu 2008 z pewnością przyczyni się do dalszego wzrostu średniej ceny sprzedaży samochodów tej marki. W Citroenie największe wzrosty dotyczyły modelu C4 Spacetourer. Zmienił się także miks sprzedaży, głównie za sprawą większej popularności modelu C5 Aircross.
Liderzy na liście spadków to marki, które w większości miały (i nadal mają) duże problemy z emisją CO2 i pod koniec 2019 roku zarejestrowały wiele aut wysokoemisyjnych na siebie, w związku z czym w tym roku te samochody zasilają już rynek wtórny. W przypadku Land Rovera zmniejszyła się sprzedaż najdroższych modeli Range Rovera i Range Rovera Sport, wzrosła natomiast modelu Evoque oraz Doscovery Sport. Z oferty Ssangyonga został wycofany model Rexton, a więcej nabywców znalazł tańszy Korando. W Mercedesie, podobnie jak w innych markach premium, za spadek średniej ceny sprzedaży odpowiada coraz większy udział w sprzedaży mniejszych i tańszych modeli, głównie z nadwoziem SUV.
Zestawienie 10 marek, w których średnia cena sprzedaży najbardziej spadła
- 1. Land Rover -24,9%
- 2. Ssangyong -13,7%
- 3. Mercedes -8,8%
- 4. Mitsubishi -7,3%
- 5. Lexus -6,5%
- 6. Jeep -6,4%
- 7. Audi -4,7%
- 8. Alfa Romeo -3,8%
- 9. Volvo -2%
- 10. Fiat -1,7%
Skoda. Prezentacja gamy SUV-ów: Kodiaq, Kamiq i Karoq
Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?