Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Raporty

Ceny nowych samochodów. O ile zmieniły się na przestrzeni ostatnich 4 lat?

Data publikacji: Autor: Jacek Wasilewski

Zwykło się mówić, że wszystko systematycznie drożeje i to pomimo twardych danych GUS według których rok 2015 (-0,9%) i 2016 (-0,6%) zakończył się deflacją, a 2017 (2,0%) i 2018 (1,6%) względnie niewielką inflacją.

Fot. Pixabay.com Zwykło się mówić, że wszystko systematycznie drożeje i to pomimo twardych danych GUS według których rok 2015 (-0,9%) i 2016 (-0,6%) zakończył się deflacją, a 2017 (2,0%) i 2018 (1,6%) względnie niewielką inflacją.

Przyjrzyjmy się zatem, jak w ostatnich czterech latach zmieniały się ceny podstawowych wersji (bez uwzględnienia promocji) dziesięciu bestsellerów naszego rynku z 2018 roku.

1. Skoda Octavia – lider sprzedaży znalazł w 2018 roku 21 125 nabywców. Za podstawową wersję tego modelu w 2015 roku trzeba było zapłacić 62 100 złotych. W 2016 roku - 63 450 złotych, w kolejnych latach (2017) 66 800 złotych i (2018) 73 900 złotych. Jak widać czeski bestseller w ostatnich latach znacznie zdrożał.

model\rok

2015

2016

2017

2018

Skoda Octavia

62 100*

63 450

66 800

73 900

Zmiana ceny rok do roku

-

+2,17%

+5,28%

+10,63%

Zmiana ceny 2018/2015

+19,00%

*wszystkie ceny w PLN, wersja podstawowa modelu, bez uwzględnienia promocji

2. Skoda Fabia – drugie miejsce na podium sprzedaży w roku 2018 i odpowiednio 19 679 sprzedanych sztuk.

model\rok

2015

2016

2017

2018

Skoda Fabia

40 380

40 380

41 590

45 000

Zmiana ceny rok do roku

-

0,00%

+3,00%

+8,20%

Zmiana ceny 2018/2015

+11,44%

 Zobacz także: Felgi. Jak o nie zadbać?

3. Opel Astra – najniższy stopień podium w kategorii sprzedaż roku 2018. 15 282 salonowych egzemplarzy tego modelu wyjechało na polskie drogi.
Wart odnotowania jest fakt znacznej obniżki ceny w 2016 roku i ogólnie względnie niedużego, sumarycznego przyrostu. Prawdopodobnie jest to powiązane z produkcją modelu w Polsce.

model\rok

2015

2016

2017

2018

Opel Astra

63 900

59 900

59 900

66 700

Zmiana ceny rok do roku

-

-6,26%

0,00%

+11,35%

Zmiana ceny 2018/2015

+4,38%

4. Volkswagen Golf – uwielbiany w Polsce i w całej niemal Europie Golf, znalazł w 2018 roku na krajowym rynku 14 190 nabywców. Spadek ceny wygląda atrakcyjnie, ale cena podstawowego modelu (70 190 złotych) na rok 2019 psuje cały czar zestawienia za lata 2015-2018.

model\rok

2015

2016

2017

2018

Volkswagen Golf

62 390

63 090

66 990

61 940

Zmiana ceny rok do roku

-

+1,12%

+6,18%

-7,54%

Zmiana ceny 2018/2015

-0,72%

5. Toyota Yaris – ceniona od lat w Polsce Toyota zamyka pierwszą piątkę zestawienia. Model Yaris znalazł w ubiegłym roku 14 032 nowych właścicieli.

model\rok

2015

2016

2017

2018

Toyota Yaris

39 900

39 900

42 900

43 500

Zmiana ceny rok do roku

-

0,00%

+7,52%

+1,40%

Zmiana ceny 2018/2015

+9,02%

6. Toyota Auris – kolejna Toyota, tym razem model Auris i 12 073 sprzedanych aut. Zwraca uwagę znaczny wzrost ceny w 2017 roku.

model\rok

2015

2016

2017

2018

Toyota Auris

59 900

59 900

66 900

68 900

Zmiana ceny rok do roku

-

0,00%

+11,69%

+2,99%

Zmiana ceny 2018/2015

+15,03%

7. Ford Focus – kolejny, piąty już przedstawiciel segmentu C w zestawieniu i 11 126 nabywców. Focus na przestrzeni czterech lat zanotował największy wzrost ceny całego zestawienia. Trudno racjonalnie wyjaśnić przyrost ceny o ponad 23% w skali ostatnich czterech lat!

model\rok

2015

2016

2017

2018

Ford Focus

58 600

64 290

65 090

72 200

Zmiana ceny rok do roku

-

+9,71%

+1,24%

+10,92%

Zmiana ceny 2018/2015

+23,21%

8. Dacia Duster – 9 844 sprzedane sztuki zapewniły Dusterowi ósme miejsce w rankingu sprzedaży. Dobrze skalkulowana cena, to jeden z niewątpliwych atutów tego modelu. To też jedyny model w zestawieniu, który zachował stałą cenę przez cztery lata sprzedaży!

model\rok

2015

2016

2017

2018

Dacia Duster

39 900

39 900

39 900

39 900

Zmiana ceny rok do roku

-

0,00%

0,00%

0,00%

Zmiana ceny 2018/2015

0,00%

9. Skoda Rapid – To już trzecia w zestawieniu Skoda. Czeski producent wyrósł na niekwestionowanego lidera sprzedaży na polskim rynku. Rapid kończy rok z wynikiem 9 833 sprzedanych sztuk. Cena Rapida rosła umiarkowanie na przestrzeni ostatnich czterech lat.

model\rok

2015

2016

2017

2018

Skoda Rapid

54 900

55 550

57 600

58 000

Zmiana ceny rok do roku

-

+1,18%

+3,69%

+0,69%

Zmiana ceny 2018/2015

+5,65%

10. Volkswagen Passat – jedynym przedstawicielem klasy średniej w pierwszej dziesiątce sprzedaży jest Volkswagen Passat. Niemiecki samochód uzyskał całkiem pokaźny wynik 9192 sprzedanych aut, biorąc pod uwagę nadal niezamożny, polski rynek. Spadek ceny wygląda atrakcyjnie, ale cena podstawowego modelu na rok 2019 (104 290 złotych) psuje cały czar zestawienia za lata 2015-2018.

model\rok

2015

2016

2017

2018

Volkswagen Passat

91 790

92 790

93 490

79 900

Zmiana ceny rok do roku

-

+1,09%

+0,75%

-14,54%

Zmiana ceny 2018/2015

-12,95%

Jak widać z powyższego zestawienia ceny aut w ostatnich czterech latach wzrosły i to znacznie.

Nie tłumaczy tego zjawiska niewysoka w ostatnich latach inflacja, jak i średni stosunek wartości polskiego złotego do europejskiej waluty. Na początku 2015 roku jeden euro kosztował 4,28 złotych i dokładnie tyle samo trzeba było za niego zapłacić pod koniec roku 2018.

Zastanawia fakt bardzo atrakcyjnych cen modeli Volkswagena w 2018 roku. Po sprawdzeniu oferty na rok 2019 wszystko jednak powraca do stałej tendencji wzrostowej – Golf otwiera cennik z ceną 70 190 złotych, a Passat odpowiednio 104 290 złotych.

Jedynym, chlubnym wyjątkiem zestawienia jest Dacia Duster. Jej atrakcyjnie skalkulowana cena na przestrzeni czterech lat nie uległa zmianie. Co więcej nowy model 2019 kosztuje dokładnie tyle samo co w zeszłych czterech latach! Być może jedną z przyczyn tego stanu jest umocnienie się polskiego złotego w stosunku do rumuńskiej Lej’i na przestrzeni ostatnich lat.

Wart odnotowania jest też spadek ceny Opla Astry w 2016 roku. Może to mieć związek z produkcją tego modelu w Polsce, co zabezpiecza ofertę przed ciągłą fluktuacją kursu walut. Jednak rok 2018 przyniósł już zauważalny wzrost ceny w stosunku do poprzednich dwóch lat.

Zobacz także: Genewa 2019. Hostessy na salonie samochodowym

Podsumowując, samochody w polskich salonach, w ostatnich czterech latach zauważalnie zdrożały i to powyżej średniej inflacji w tych latach.

Pocieszeniem niech będzie fakt, że wraz z cenami aut wzrosły w Polsce wynagrodzenia i to zarówno w ujęciu średnim, jak i mediany wynagrodzeń.

Zobacz także: To musisz wiedzieć o akumulatorze

Zwykło się mówić, że wszystko systematycznie drożeje i to pomimo twardych danych GUS według których rok 2015 (-0,9%) i 2016 (-0,6%) zakończył się deflacją, a 2017 (2,0%) i 2018 (1,6%) względnie niewielką inflacją.

Fot. Pixabay.com

Zwykło się mówić, że wszystko systematycznie drożeje i to pomimo twardych danych GUS według których rok 2015 (-0,9%) i 2016 (-0,6%) zakończył się deflacją, a 2017 (2,0%) i 2018 (1,6%) względnie niewielką inflacją.

Fot. Pixabay.com

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Wszystko w Polsce drożeje 15% - 30% (gość)

    A rząd mówi że inflacja to 3%

  • asx (gość)

    Jaki/z tego wniosek? Nie kupowac aut z kura na masce:(

  • Karol (gość)

    Właśnie dlatego od zawsze byłem przeciwnikiem kupowania nowych samochodów, bo to się po prostu nie opłaca. Kiedyś sprowadzałem sobie auta z Niemiec, ale od kiedy na rynku są samochody po kontraktach leasingowych, to to się kompletnie nie opłaca. To są samochody, który były dokładnie serwisowane przez firmy leasingowe i mają w 100% rzeczywisty przebieg. Takie auta można brać od dealerów albo z firm, które mają różne marki w różnych wersjach wyposażenia, jak np. Master1.pl

  • hmmm (gość)

    Artykuł w 90 % prawdziwy , auta drożeją szybciej niż rośnie inflacja ze dwa razy , Jednak z dacią duster jest tak że nie zdrożała tylko wersja podstawowa do której nie da sie domówić klimy, wszystkie wyższe wersje tego samochodu poszły w górę o kilka tyś .

  • jemand (gość)

    Bo auta z poza niemieckiej uni sa obciazone clem i niemiaszki moga podnosic ceny jak chca

  • felek (gość)

    Jak kupowałem xlv to myślałem że z 2 lata pojeżdże i pójdzie pod młotek żeby kupić coś nowego ale w sumie wygodnie sie jeździ to szkoda m sie go pozbywać. Porównując koreańczyka a niemca to niebo a ziemia szczerze mówiąc

  • darek (gość)

    Wszystko drożeje więc nie ma co się dziwić, że auta też. Ale i tak sam postawiłbym na toyotę, może zakup droższy niż kiedyś ale przynajmniej napraw potrzebuje tak samo mało jak kiedys :)

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości