Nowa opłata ma wynosić 10 groszy brutto za litr benzyny i oleju napędowego. Zasili m.in. powstający Fundusz Niskoemisyjnego Transportu. Środki z tego funduszu mają wspierać rozwój rynku i infrastruktury paliw alternatywnych w transporcie. Do Funduszu Niskoemisyjnego Transportu miałoby trafić 15 proc. wspływów z opłaty emisyjnej, natomiast 85 proc. do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Jak szacuje ministerstwo energii do budżetu ma trafić w ten sposób 1,7 mld złotych, natomiast według Biura Analiz Sejmowych nowa opłata będzie kosztować kierowców od 2 do 2,5 mld zł.
Minister energii, Krzysztof Tchórzewski, pytany o możliwość wzrostu cen paliw w związku z wprowadzeniem tzw. opłaty emisyjnej zaznaczył, że tak się nie stanie.
Jak tłumaczy analityk rynku paliw dr Jakub Bogucki, opłata w zapisie projektowym ma dotyczyć jedynie importerów, producentów oraz nabywców wspólnotowych. Odbiorca ostateczny nie jest wymieniony. - Wiadomo, że jeśli gdzieś ktoś jest zmuszony do poniesienia wyższego kosztu, będzie mógł sobie to powetować sprzedając towar po prostu nieco drożej dlatego jest ta obawa, że ostatecznym płatnikiem przynajmniej części tych pieniędzy może być tankujący "Kowalski" - dodał Bogucki.
Podczas debaty trzy kluby opozycyjne: Platforma Obywatelska, Nowoczesna i Kukiz'15 złożyły wnioski o odrzucenie projektu w pierwszym czytaniu.- Jeśli pozwolimy na podwyżkę ceny paliwa, to wyrażamy automatycznie zgodę na podwyżkę cen wszystkich towarów i usług - apeluje Paweł Kukiz.
Średnie ceny detaliczne paliw w Polsce | |
Aktualizacja | 2018-05-09 |
Pb 98 | 5,23 |
Pb 95 | 4,92 |
ON | 4,85 |
LPG | 2,09 |
Ceny w zł/litr.
Źródło: e-petrol.pl/Information Market
Zobacz też: Redakcyjny test Mazdy CX-5
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?