Wszystko
o samochodach

Przepisy / Ubezpieczenia

Ceny polis OC. Dlaczego płacimy więcej?

Data publikacji: Autor: (mm/ip)

Fot. Archiwum Polska Press Jak wynika z raportu porównywarki ubezpieczeń mfind.pl, ceny ubezpieczeń OC w ciągu ostatnich 12 miesięcy wzrosły o 19%. Rok 2016 ma przynieść kolejne podwyżki. Co jest ich powodem?

Fot. Archiwum Polska Press 1. Ubezpieczyciele tracą setki milionów na OC

Od kilku lat segment OC nie przynosi ubezpieczycielom zysków, lecz ogromne straty. OC nie różni się zakresem. Ponieważ jest regulowane ustawowo, towarzystwa ubezpieczeniowe muszą rywalizować na polu cenowym, przez co składki nie mają wiele wspólnego z faktycznym ryzykiem, które ponoszą zakłady. Komisja Nadzoru Finansowego szacuje, że tylko w 2014 roku ubezpieczyciele stracili na OC prawie 800 mln złotych.

2. Ponad 1 mld zł odszkodowań za szkody osobowe

Ustawowe sumy gwarancyjne w ubezpieczeniu OC są bardzo wysokie: 1 mln euro za szkody w mieniu oraz 5 mln euro za szkody osobowe. W 2008 roku wypłaty za szkody osobowe stanowiły zaledwie 15 proc. wszystkich odszkodowań z ubezpieczeń OC, natomiast w 2014 roku było to już ponad 25 proc. Tylko w 2014 r. ubezpieczyciele wypłacili klientom 1,04 mld zł odszkodowań za szkody osobowe - o 16% więcej niż rok wcześniej.

Redakcja poleca: Szukamy drogowych nonsensów. Zgłoś się w plebiscycie i wygraj tablet!

3. Wytyczne KNF w sprawie likwidacji szkód komunikacyjnych

W marcu ubiegłego roku zaczęły obowiązywać wytyczne Komisji Nadzoru Finansowego, które zwiększyły koszty operacyjne ubezpieczycieli związane z likwidacją szkód oraz wypłatą odszkodowań. Chodzi m.in. o zwrot kosztów pojazdów zastępczych z ubezpieczenia OC sprawcy, czy też ujednolicenie standardów kalkulacji w szkodach całkowitych i częściowych.

4. Przewodniczący KNF apeluje o podniesienie składek za OC

Fot. materiały prasowe Na wzrost cen OC wpłynął również list otwarty przewodniczącego KNF Andrzeja Jakubiaka z września 2015 r., w którym apelował do ubezpieczycieli o podniesienie składek ubezpieczeń komunikacyjnych i zakończenie tzw. wojny cenowej. Jakubiak obawia się, że zaniżanie cen może negatywnie wpłynąć na płynność działalności zakładów ubezpieczeń oraz realizację zobowiązań z zawartych umów ubezpieczenia. Nadzór zapowiedział, że będzie kontrolował, w jaki sposób polskie towarzystwa ubezpieczeń dostosowują składki ubezpieczeniowe do faktycznie ponoszonego ryzyka.

5. Podatek bankowy zapłacą… kierowcy?

Ustawa o podatku od niektórych instytucji finansowych wejdzie w życie już 1 lutego 2016 r. Ubezpieczyciele będą musieli zapłacić podatek za nadwyżkę aktywów powyżej 2 mld złotych. Ponieważ dużą część portfeli firm ubezpieczeniowych stanowią ubezpieczenia komunikacyjne, prawdopodobnie skutki tzw. podatku bankowego odczują głównie kierowcy.

6. Wraca podatek Religi

Na przyszłe podwyżki cen OC może również wpłynąć zapowiadany powrót do tzw. podatku Religi. Chodzi o podatek obowiązujący w latach 2007-2008, który polegał na odprowadzaniu 12% składki polisy OC przez zakłady ubezpieczeń do Narodowego Funduszu Zdrowia. Głównym celem podatku było leczenie ofiar wypadków samochodowych. Obecny minister zdrowia Konstanty Radziwiłł zapowiada powrót podatku w 2017 roku. Tym razem odprowadzane ma być nie 12 a 6% składki z każdej umowy OC.




Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • www (gość)

    Jakieś bzdury. Raz pisze, że zakłady ubezpieczeń za dużo tracą kasy więc rosną polisy OC. Potem, że mają dożo nadwyżek więc za to zapłacą kierowcy. Jakieś chore wywody. Proponuję do psychiatry na wyrównanie emocji. Autor może nie chce przyjęć do wiadomości, że ubezpieczyciele jak i banki są czysto finansowymi instytucjami i najważniejszy jest zysk i ryzyko, a nie widzimisię.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości