Chevrolet Aveo kontra Fiat Albea

Zdzisław Podbielski
Fot. Zdzisław Podbielski: Fiat Albea, w porównaniu do Sieny, ma nowocześniejsze nadwozie.
Fot. Zdzisław Podbielski: Fiat Albea, w porównaniu do Sieny, ma nowocześniejsze nadwozie.
Polacy lubią samochody z nadwoziem sedan. Dużym powodzeniem cieszą się zwłaszcza tańsze modele.

Polacy lubią samochody z nadwoziem sedan, a dużym powodzeniem cieszą się zwłaszcza tańsze modele. Przykładem jest Renault Thalia i jej rywal Fiat Albea. Od niedawna dostępny jest także Chevrolet Aveo.

 

Fot. Zdzisław Podbielski: Fiat Albea, w porównaniu do Sieny, ma nowocześniejsze nadwozie.
Fot. Zdzisław Podbielski: Fiat Albea, w porównaniu do Sieny, ma nowocześniejsze nadwozie.

Produkcji prostego, a przez to taniego samochodu przeznaczonego na wiele “wschodzących" rynków podejmowało się wiele koncernów motoryzacyjnych. Skutek był różny, bowiem nie zawsze wymagania klienta południowoamerykańskiego i europejskiego udawało się pogodzić. Sztuką kompromisu miał być Fiat Siena.

Fot. Zdzisław Podbielski:
Fot. Zdzisław Podbielski:

Wydawało się, że Siena spełni swoje zadanie, ale tak się nie stało, więc ją unowocześniono. Producent uznał modernizację za tak istotną, że pojazdowi zmieniono nazwę na Albea i w kwietniu 2002 r. skierowano na polski rynek. Od czerwca 2004 r. z fiatowskim sedanem konkuruje Chevrolet Aveo, który też ma swój pierwowzór w postaci Daewoo Kalosa.

 

Cechy szczególne

 

Fot. Zdzisław Podbielski: Fiat ma największą w klasie pojemność bagażnika - 515 l. Zawiasy pokrywy bagażnika są chowane w ściany boczne.
Fot. Zdzisław Podbielski: Fiat ma największą w klasie pojemność bagażnika - 515 l. Zawiasy pokrywy bagażnika są chowane w ściany boczne.

Oba pojazdy to trzybryłowe sedany, w podstawowych wersjach oferowane za przystępną cenę. Aby ją uzyskać producent musiał oszczędzać i dlatego Albea oraz Aveo zostały wykonane z niedrogich materiałów i mają niezbyt wyszukaną konstrukcję.

 

W stylizacji nadwozi obu pojazdów udział ma słynna włoska firma Italdesign kierowana przez Giorgio Giugiaro. W Fiacie Albea udział ten ograniczył się do modernizacji nadwozia, a w przypadku Aveo jest bardziej zaangażowany. Oba pojazdy szczycą się więc wzornictwem “Giugiaro", co ma im nadawać cech szczególnych i wzbudzać przychylność u odbiorców. Chyba jednak Aveo wygląda

Fot. Zdzisław Podbielski: Pokrywa bagażnika Aveo ma zawiasy wystające do środka – grożą uszkodzeniem bagażu.
Fot. Zdzisław Podbielski: Pokrywa bagażnika Aveo ma zawiasy wystające do środka – grożą uszkodzeniem bagażu.

nowocześniej. Za to, przy podobnych wymiarach zewnętrznych, Albea oferuje więcej miejsca użytecznego, zwłaszcza dużo większy bagażnik.

 

Silniki

 

W obu porównywanych samochodach nabywca ma możliwość wyboru jednostek napędowych. Model Albea możemy otrzymać z silnikiem 1.2 16V lub 1.6 16V, natomiast w Aveo na rok modelowy 2005 (od sierpnia br.) nastąpiły zmiany. W wersji sedan wycofano bowiem silnik 1.2 8-zaworowy pozostawiając silniki 1.4 z 8- i 16-zaworami.

Silniki stosowane w Albei i Aveo są znane z innych modeli tych producentów. W przypadku Fiata - ze Stilo i Punto, a w Aveo z Daewoo Kalos. Do porównania wybraliśmy Fiata napędzanego silnikiem 1,6/103 KM i Aveo z silnikiem 1,4/94 KM. Fiat ma lepszą dynamikę niż Chevrolet, ale zużywa więcej paliwa.

 

Wrażenia z jazdy

 

Fot. Zdzisław Podbielski: Miejsce kierowcy jest wygodne. Jego fotel ma regulację podparcia lędźwiowego.
Fot. Zdzisław Podbielski: Miejsce kierowcy jest wygodne. Jego fotel ma regulację podparcia lędźwiowego.

Albea i Aveo są samochodami o odmiennych koncepcjach stylizacji wnętrza. W obu modelach plastiki nie są najwyższej jakości. W obu pojazdach deski rozdzielcze są dwukolorowe i nie zachwycają estetyką. Urządzenia sterowania natomiast działają dobrze.

Albea ma bardziej miękkie, wygodniejsze dla jadących zawieszenie kół, ale na łukach dróg, przy większej prędkości, wykazuje nadsterowność. Twardsze zawieszenie Aveo nieco

Fot. Zdzisław Podbielski:  Deska rozdzielcza Aveo jest funkcjonalna, ale wykonana z przeciętnych materiałów.
Fot. Zdzisław Podbielski: Deska rozdzielcza Aveo jest funkcjonalna, ale wykonana z przeciętnych materiałów.

lepiej stabilizuje pojazd, ale i tak przechyły nadwozia na zakrętach są odczuwalne. Na dłuższe wyjazdy wygodniejsza jest Albea, gdyż ma bardziej miękkie zawieszenie, większe wnętrze i bagażnik o objętości 515 l. Nie trzeba się też bać, że pakunki zostaną przygniecione zawiasami pokrywy bagażnika.

 

Albea w najtańszej wersji wyposażenia Actual, z silnikiem 1.2 16V kosztuje 38 100 zł., a najtańszy Aveo 1.4 8V - 37 990 zł. Różnica cen jest więc minimalna.

W obu pojazdach standardowo otrzymujemy m.in. wspomaganie kierownicy i poduszkę bezpieczeństwa dla kierowcy. Aveo ma jeszcze elektrycznie sterowane szyby w drzwiach przednich i centralny zamek, za które w Fiacie trzeba dopłacić 1500 zł.

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem):

 

Model pojazdu

Aveo 1.4 16V SX

Albea 1.6 16V Active

Przestronność wnętrza

 +

Silnik

 +

Poziom hałasu

 +

Hamulce

remis

Dynamika

 +

Zużycie paliwa

+

 
Nowoczesność konstrukcji

+

 
Wyposażenie

+

 

 

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty