Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36848 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Używane

Chevrolet Cruze (2009-2014). Siostrzany model Astry IV

Data publikacji: Autor: Bogusław Korzeniowski

Chevrolet Cruze (2009-2014) Siostrzany model Astry IV

Fot. Bogusław Korzeniowski Pierwsze pytanie jakie ciśnie się na usta, to „ile Amerykanina jest w tym Chevrolecie”? Odpowiedź jest prosta… niewiele. Model Cruze powstał jako pojazd globalny i oferowany był na wielu rynkach świata. Nie jest więc modelem „skrojonym pod wymogi” amerykańskiego klienta. Także produkcja tego auta była rozlokowana na całym świecie od Indii, Chin i Wietnamu, poprzez Kazachstan i Rosję, a na Brazylii i USA kończąc. Ten model, mający ugruntować pozycję koncernu GM na całym świecie, ma wspólny rodowód z Oplem, a samochody Opel Astra i Chevrolet Cruze mają identyczną płytę podłogową i wiele mechanizmów jezdnych.

Model występował w trzech wersjach nadwoziowych: sedan, hatchback i kombi, a każda wyróżniała się atrakcyjnymi rozwiązaniami stylistycznymi. Jeżeli chodzi o model sedan, to szczególnie zwraca uwagę jego łukowata linia dachu, rozciągająca się od ostro pochylonej szyby przedniej do nachylonych słupków tylnych oraz krótki zwis tylny, wnoszące proporcje sportowego coupe do kompaktowego sedana. W przypadku modeli hatchback i kombi uzyskano zaś zaskakująco dużo miejsca.
Ponieważ wielkość samochodu najbardziej przemówi przy porównaniu z bardziej znanym modelem, Chevrotela Cruze hatchback porównajmy z siostrzanym Oplem Astra IV.

Zobacz także: Koszty rejestracji samochodu w 2018 roku

Długość w Astrze wynosi 442 cm, szerokość 181 cm, a wysokość 151 cm, a w modelu Cruze wartości wynoszą odpowiednio: 451 cm, 180cm i 148 cm. Różnica dotyczy także wielkości bagażnika, którego pojemność w Oplu wynosi 370 litrów, podczas gdy Cruze ma 415 litrów.

Zupełnie inna jest też stylizacja karoserii. W przypadku Chevroleta skupiano się na efektownym połączeniu stylu amerykańskiego Chevroleta i wielkości przestrzeni pasażerskiej. Za tym pierwszym przemawia charakterystyczna przednia partia z dużym wlotem powietrza, a podkreśleniu wielkości samochodu służą chromowana linia wzdłuż okien, czy tylny słupek zwiększające wizualnie wielkość bryły. W przypadku Opla, zadbano zaś o sportowy design. Przemawiają za tym zarówno przednia partia nadwozia z charakterystycznymi reflektorami, brak chromowanych linii na boku (stwarzających sylwetkę bardziej zwartą) i zarys klapy tylnej wskazującej na chęć uzyskania masywnego tyłu.

Zobacz też: Redakcyjny test Mazdy CX-5

Wnętrze

We wnętrzu każdego modelu widzimy zaś kokpit łączący sportowy styl, a zarazem namiastkę luksusu. Otwierając drzwi Cruze zobaczymy deskę rozdzielczą zaprojektowaną w formie „twin cockpit", którą po raz pierwszy wprowadzono w Chevrolecie Corvette. Stylizacja taka ma dać wrażenie, że nie tylko kierowca odczuwa przyjemność z jazdy, ale również siedzący obok pasażer. Dodatkowo zarówno konsola środkowa, jak i kształt zegarów nie są powieleniem jakichś prostych projektów, ale są zabudową przypominającą rozwiązania ze sportowych Chevroletów Corvette i Camaro. Jeżeli chodzi o jakość elementów plastikowych z których wykonano deskę rozdzielczą i poszycia wnętrza, to w pierwszej fazie produkcji były one kiepskiej jakości. Jednakże po liftingu w roku 2012 jakość elementów plastikowych jest na dużo wyższym poziomie, a użyty na desce rozdzielczej pas tkaniny robi wrażenie pojazdu bardziej prestiżowego niż modele C.

Silniki lepsze i gorsze

W modelu oferowane były silniki benzynowe 1,4 turbo, 1,6 wolnossący, 1,8 wolnossący oraz diesle 1,7 i 2,0.
Najtańszym i najczęściej spotykanym modelem jest benzynowy 1,8, ale też jest on najbardziej paliwożerny i… najmniej przyjazny kierowcy. Jest to bowiem klasyczny silnik benzynowy w którym maksymalna moc jest przy obrotach 6200 obr/min, a maksymalny moment obrotowy (176 Nm) przy 3800 obr/min. Tym samym jazda wymaga częstego wciskania gazu, co zaowocuje znacznym zużyciem paliwa.

Na drugim końcu hierarchii stoi diesel 1,7, który maksymalny moment obrotowy 300 Nm ma w zakresie 2000-2500 obr/min i zapewnia ekonomiczną jazdę na trasie i w mieście. Osobiście polecam jednak diesla 2,0, który nie dość że ma moc 163 KM (czyli znacznie lepsze walory jezdne), to moment obrotowy wynosi 360 Nm i to od 1750 do 2750 obr/min (koszty nowego pojazdu z silnikami 1,7 i 2,0 były takie same!!!). Należy się jednak liczyć z tym, że jest on bardziej paliwożerny jak 1,7.
Ciekawie przedstawia się za to charakterystyka drugiego „benzynowca” - wersji 1,4. Ponieważ jest to silnik turbo najnowszej generacji, gdzie najważniejsze nie były osiągi, ale skupiono się na wyprostowaniu momentu obrotowego, otrzymaliśmy moment 200 Nm w zakresie obrotów od 1850-4900 obr/min. Te wartości sprawiają, że samochodem można „płynąć” bez zmiany biegów przez bardzo długi czas, a jazda z minimalnie naciśniętym pedałem gazu (poniżej 2000 obr/min) gwarantuje duże oszczędności. Słowem jest to idealny model, którym można jechać delikatnie i oszczędnie, ale w razie potrzeby może on pokazać sportowy pazur.

Najlepszy wybór?

Jeżeli ktoś używa samochód głównie na trasie, to bez dwóch zdań diesel. Jeżeli jednak ma to być rodzinny model do jazd w mieście, a czasami wyjazdów na wycieczkę, to stawiałbym na benzynowca 1,4. Jego prowadzenie jest bowiem przyjemniejsze, a oszczędności diesla w mieście nie są zbyt duże. Dlatego osobiście (mimo iż od kilku lat mam w garażu modele z silnikami diesel common rail), wybrałbym w tym wypadku pojazd benzynowy. Tyle tylko, że nie pierwszy lepszy z listy, ale 1,4 turbo. Ten silnik jest tego po prostu wart…

Chronolgia:

03.2009 – wprowadzenie na rynek modelu sedan
01.2011 – zmiana silnika 2,0 diesel
08.2011 – wprowadzenie na rynek wersji hatchback
03. 2012 – wprowadzenie silnika 1,7 diesel
07.2012 – nowy silnik 1,4 turbo
09.2012 – wprowadzenie do sprzedaży wersji kombi
09.2012 – lifting
2014 – wycofanie marki z Europy

Najpopularniejsze silniki w Chevrole Cruze

Silnik 1,6 1,6 1,8 1,4 turbo 1,7TD 2,0 TD 2,0 TD
Okres produkcji 05.2009-12.2010 01.2011-12,2014 05.2009-12.2014 07.2012-12.2014 03.2012-12.2014 05.2009-12.2010 01.2011-12.2014
Skrzynia biegów Manual 5 Manual 5 Manual 5 (automat) Manual 6 [automat] Manual 6 Manual 5 [automat] Manual 6 [automat]
Liczba cylindrów/zaworów/ typ silnika 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4
Pojemność skokowa [cm3] 1598 1598 1796 1364 1686 1991 1998
Moc maksymalna [KM/ obr/min] 113/6400 124/6400 141/6200 140/4900-6000 130/4000 150/4000 163/3800
Maks Moment obr [Nm/ obr/min] 153/4200 154/4200 176/3800 200/1850-4900 300/200-2500 320/2000 360/1750-2750
Przyspieszenie 0-100km/h [s] 12,5 10,9 10,2 (11,5) 9,5 9,8 8,7 [9,9] 8,5 [9,4]
Prędkość maks. [km/h] 185 190 200 (190) 200 200 210 [200] 205 [209]
Średnie zużycie paliwa [litr] 6,8 6,5 6,6 (7,4) 5,5 4,5 5,6 [6,7] 5,6 [6,6]

Wymiary nadwozi


Długość [mm] Szerokość [mm] Wysokość [mm] Rozstaw osi [mm] Poj. Bagażnika [litr]
Cruze Sedan 4605 1795 1475 2685 450
Cruze hatchback 4510 1795 1475 2685 415-885
Cruze Kombi 4680 1795 1485 2685 500-1475

Średnie ceny wg ofert sprzedaży w Polsce


2009 2010 2011 2012 2013 2014
Wersja diesel 21500 23500 28000 31000 36000 39000
Wersja Benzyna 21000 26500 29000 31000 35000 37000
Chevrolet Cruze (2009-2014) Siostrzany model Astry IV

Fot. Bogusław Korzeniowski

Chevrolet Cruze (2009-2014) Siostrzany model Astry IV

Fot. Bogusław Korzeniowski

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • jerzy (gość)

    panie Bogusławie to auto dla starszych ludzi do jeżdżenia na działkę i na cmentarz!

  • yurek (gość)

    Niezmiernie cieszą mnie takie opinie użytkowników, jak ta powyżej. Dzięki temu mogę kupić 8 letnie auto w cenie 18 letniego Audi czy BMW. ;))

  • Wujek Wacław (gość)

    Dokładnie! Jeśli miałbym obecnie kupować używany, a w miarę nowy samochód kompaktowy, to byłby to właśnie Chevy Cruze w wersji kombi. Praktycznie to samo, co Astra J, a tańszy. A prestiż? Opel przecież też nie jest marką prestiżową. Pewnie dlatego właśnie GM wycofało z Europy markę, żeby nie robić sobie wewnętrznej konkurencji. PSA nie miałoby teraz co z tym fantem zrobić...

  • Karol (gość)

    Miałem taki model w kombi z 2014 r. i byłem z niego bardzo zadowolony aż do momentu kiedy koleś skasował mi go wjeżdżając w bok na jednym ze skrzyżowań. Ubezpieczyciel stwierdził szkodę całkowitą i musiałem szybko zdobyć nowy samochód, żeby móc dojeżdżać do pracy. Ktoś mi podpowiedział żebym wziąć na rok samochód w abonamencie, bo to będzie szybciej i będę miał czas żeby się zastanowić co kupię. Na początku byłem sceptyczny, ale po roku wziąłem kolejny abonament w Master1 na Mondeo w pełnym pakiecie serwisowym, czyli nie obchodza mnie naprawy, ani wymiana opon. To jest naprawdę dobre rozwiązanie. trzeba tylko przestawić myślenie z posiadania na użytkowanie.

  • v5vt34vcw (gość)

    Posiadam Cruze'a i nie da się go przechwalić - bezawaryjny, solidny, piękny i tani w utrzymaniu (spalanie: kombi, 141 KM, 1.8 - 8l/100km).

  • Tomek (gość)

    Kupiłem auto w 2013 r., silnik 1,4 turbo. Od tego czasu tylko jeden problem z układem chłodzenia, na szczęście w czasie trwania gwarancji. Poza tym normalne sprawy serwisowe/eksploatacyjne. Dobry zakup, chociaż czasem żałuję, że nie kupiłem Orlando jako auto bardziej pojemne/rodzinne.

  • stefan (gość)

    mam 2.0 163km 2013r, zapchany dpf nieszczelność intercoolera

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Chevrolet Cruze zdjęcia

Chevrolet Cruze dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Chevrolet Cruze opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Chevrolet Cruze Cena

Części dla marki Chevrolet

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

612 zł