Chevrolet Lacetti kontra Ford Focus

Ryszard Polit
Fot. Chevrolet: Chevrolet Laceeti kombi to spore auto – jest dłuższe niż Focus – ale ma mniejszy bagażnik o pojemności 400 l.
Fot. Chevrolet: Chevrolet Laceeti kombi to spore auto – jest dłuższe niż Focus – ale ma mniejszy bagażnik o pojemności 400 l.
Jeszcze przez około pół roku będzie sprzedawany u nas Ford Focus I generacji. Czy wytrzyma on konkurencję z młodym Chevroletem Lacetti?

Ta nowa marka dość ekspansywnie wkracza na nasz rynek.

Fot. Chevrolet: Chevrolet Laceeti kombi to spore auto – jest dłuższe niż Focus – ale ma mniejszy bagażnik o pojemności 400 l.
Fot. Chevrolet: Chevrolet Laceeti kombi to spore auto – jest dłuższe niż Focus – ale ma mniejszy bagażnik o pojemności 400 l.

 

Chevrolet lansowany jest jako marka niedroga, oferująca dużo samochodu za niewielkie pieniądze. Żeby samochód był rzeczywiście duży, wybraliśmy model Lacetti w wersji kombi. Jego konkurent, Ford Focus, ma również takie nadwozie. Oba pojazdy napędzane są silnikiem o zbliżonej pojemności skokowej - 1,6 l. Okazało się, że katalogowa cena Lacetti jest

Fot. Ford: Ford Focus kombi jest dość przestronnym autem o sporym bagażniku – 520 l.
Fot. Ford: Ford Focus kombi jest dość przestronnym autem o sporym bagażniku – 520 l.

o 4 tys. zł niższa od ceny Focusa.

 

Cechy szczególne

 

O Fordzie Focusie wiadomo już wszystko, bowiem jest na rynku od 1998 roku. To jedno z pierwszych aut tej klasy z wielowahaczowym zawieszeniem tylnym, chociaż dla niektórych pozostanie on prekursorem nowoczesnego stylu projektowania nadwozia. Karoserię Chevroleta o włoskim imieniu Lacetti zaprojektował również włoski mistrz Giugiaro, na sławę którego marka się chętnie powołuje. Poza tym, Lacetti z Włochami nie ma nic wspólnego, ale za to ma z tyłu wielowahaczowe zawieszenie, co się naturalnie chwali.

Fot. Chevrolet:  Lacetti napędzane silnikiem 1,6 l/109 KM podczas rozpędzania na wyższych biegach jest szybsze od Focusa, ale zużywa więcej paliwa.
Fot. Chevrolet: Lacetti napędzane silnikiem 1,6 l/109 KM podczas rozpędzania na wyższych biegach jest szybsze od Focusa, ale zużywa więcej paliwa.

W obu autach przestronność wnętrza jest porównywalna, gdyż obaj konkurenci mają podobny rozstaw osi. Ilość miejsca jest wystarczająca, również na tylnej kanapie. Siedzenia są wygodne, a plastiki użyte do wykończenia wnętrza - na podobnym poziomie. Istotną różnicą obu aut jest wielkość bagażnika, co w przypadku nadwozi typu kombi wydaje się ważne. Pod tym względem korzystniej prezentuje się Focus, którego objętość przestrzeni bagażowej wynosi 520 l, a w Lacetti - 400 l.

 

Silniki

 

Z gamy silników obu modeli wybraliśmy 16-zaworowe jednostki benzynowe o pojemności 1,6 l. Ford z tej pojemności uzyskał 101 KM, a Chevrolet - 109 KM. Jednostka napędowa Forda cieszy się dobrą opinią i zapewnia pojazdowi przyzwoitą dynamikę, pod warunkiem, że będziemy

Fot. Ford: Focus wyróżnia się dobrymi własnościami jezdnymi.
Fot. Ford: Focus wyróżnia się dobrymi własnościami jezdnymi.

korzystać z wysokich obrotów. Nie jest to jednak uciążliwe, bowiem silnik nie pracuje głośno. Podobne czasy rozpędzania można uzyskać jadąc Lacetti, a na wyższych biegach Chevrolet jest szybszy od Forda. Silnik też trzeba utrzymywać na wysokich obrotach, co wywołuje znaczny wzrost hałasu. Silnik Chevroleta jest bardziej elastyczny niż jednostka napędowa Forda, bowiem ma zmienną długość kanałów dolotowych. Największą bodaj wadą silnika Lacetti jest spore zużycie paliwa, przekraczające w mieście 10 l/100 km.

 

Wrażenia z jazdy

 

Konstruktorzy Focusa znakomicie wykorzystali zalety wielowahaczowego zawieszenia i pojazd ten ma bardzo dobre własności jezdne. Zawieszenie jest raczej sztywne, ale nie wpływa to

Fot. Chevrolet: Ergonomicznie zaprojektowana tablica przyrządów Lacetti. Standardowo montowana jest kolumna kierownicy regulowana w jednej płaszczyź
Fot. Chevrolet: Ergonomicznie zaprojektowana tablica przyrządów Lacetti. Standardowo montowana jest kolumna kierownicy regulowana w jednej płaszczyźnie.

negatywnie na komfort jazdy. Również zawieszenie Chevroleta jest dość sprężyste i ma konstrukcję wielowahaczową. Wydaje się, że Lacetti na zakrętach zachowuje się mniej pewnie od Forda, lecz komfort resorowania jest zupełnie przyzwoity. Do dalekich,

Fot. Ford: Tablica przyrządów Focusa jest czytelna. W standardzie jest kolumna kierownicy o regulowanym kącie położenia w dwóch płaszczyznach.
Fot. Ford: Tablica przyrządów Focusa jest czytelna. W standardzie jest kolumna kierownicy o regulowanym kącie położenia w dwóch płaszczyznach.

wakacyjnych podróży bardziej nadaje się Focus, gdyż jest cichszy. Poziom hałasu przy stałej prędkości 100 km/h w Lacetti przekracza umowną granicę 70 dB. Focus ma wydajniejszy układ hamulcowy. 

 

Podsumowanie

 

Z reguły jest tak, że model wycofywany z rynku ma korzystną cenę. Focus jest jednak droższy od Lacetti, chociaż to jednak to Ford okazał się konstrukcją technicznie dojrzalszą. Za to Lacetti jest bogaciej wyposażone. Chevrolet z wyposażeniem wersji SE (w tabeli) oraz klimatyzacją kosztuje tyle samo, co Focus.  

 

 

Chevrolet Lacetti

Ford Focus

Przestronność wnętrza

Remis

Silnik

 

+

Poziom hałasu

 

+

Hamulce

 

+

Dynamika

+

 

Zużycie paliwa

 

+

Nowoczesność konstrukcji

Remis

Wyposażenie

+

 

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Chevrolet Lacetti

kombi

Ford Focus kombi

Liczba cylindrów/zaworów

4/16

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1598

1596

Moc maksymalna (KM/obr/min):

109/5800

101/6000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

150/4000

145/4000

Przyspieszenie 0-100 km/h(s):

10,9

10,7

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s):

11,3

13,8

Prędkość maksymalna (km/h):

187

185

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

71

69

Droga hamowania od 100 km/h (m):

41,5

40,8

Pojemność bagażnika (dm3):

400

520

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

60

55

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

6,0/9,4

5,4/9,4

Długość x szerokość x wysokość (cm):

458 x 173 x 146

445 x 170 x 155

Rozstaw osi (cm):

260

262

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3/12

2/12

Cena (zł):

51 290

55 290

 

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

Lacetti SE

Focus Comfort

poduszki powietrzne

2

2

układ ABS

S

O

układ wspomagania nagłego hamowania

-

-

lusterka zewnętrzne elektrycznie sterowane/podgrzewane

S/S

S/S

elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych

S/O

S/O

klimatyzacja manualna/automatyczna

O

O

radio CD

S

O

centralny zamek

S

S

wspomaganie układu kierowniczego

S

S

 

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty