Ta nowa marka dość ekspansywnie wkracza na nasz rynek.
Chevrolet lansowany jest jako marka niedroga, oferująca dużo samochodu za niewielkie pieniądze. Żeby samochód był rzeczywiście duży, wybraliśmy model Lacetti w wersji kombi. Jego konkurent, Ford Focus, ma również takie nadwozie. Oba pojazdy napędzane są silnikiem o zbliżonej pojemności skokowej - 1,6 l. Okazało się, że katalogowa cena Lacetti jest
o 4 tys. zł niższa od ceny Focusa.
Cechy szczególne
O Fordzie Focusie wiadomo już wszystko, bowiem jest na rynku od 1998 roku. To jedno z pierwszych aut tej klasy z wielowahaczowym zawieszeniem tylnym, chociaż dla niektórych pozostanie on prekursorem nowoczesnego stylu projektowania nadwozia. Karoserię Chevroleta o włoskim imieniu Lacetti zaprojektował również włoski mistrz Giugiaro, na sławę którego marka się chętnie powołuje. Poza tym, Lacetti z Włochami nie ma nic wspólnego, ale za to ma z tyłu wielowahaczowe zawieszenie, co się naturalnie chwali.
W obu autach przestronność wnętrza jest porównywalna, gdyż obaj konkurenci mają podobny rozstaw osi. Ilość miejsca jest wystarczająca, również na tylnej kanapie. Siedzenia są wygodne, a plastiki użyte do wykończenia wnętrza - na podobnym poziomie. Istotną różnicą obu aut jest wielkość bagażnika, co w przypadku nadwozi typu kombi wydaje się ważne. Pod tym względem korzystniej prezentuje się Focus, którego objętość przestrzeni bagażowej wynosi 520 l, a w Lacetti - 400 l.
Silniki
Z gamy silników obu modeli wybraliśmy 16-zaworowe jednostki benzynowe o pojemności 1,6 l. Ford z tej pojemności uzyskał 101 KM, a Chevrolet - 109 KM. Jednostka napędowa Forda cieszy się dobrą opinią i zapewnia pojazdowi przyzwoitą dynamikę, pod warunkiem, że będziemy
korzystać z wysokich obrotów. Nie jest to jednak uciążliwe, bowiem silnik nie pracuje głośno. Podobne czasy rozpędzania można uzyskać jadąc Lacetti, a na wyższych biegach Chevrolet jest szybszy od Forda. Silnik też trzeba utrzymywać na wysokich obrotach, co wywołuje znaczny wzrost hałasu. Silnik Chevroleta jest bardziej elastyczny niż jednostka napędowa Forda, bowiem ma zmienną długość kanałów dolotowych. Największą bodaj wadą silnika Lacetti jest spore zużycie paliwa, przekraczające w mieście 10 l/100 km.
Wrażenia z jazdy
Konstruktorzy Focusa znakomicie wykorzystali zalety wielowahaczowego zawieszenia i pojazd ten ma bardzo dobre własności jezdne. Zawieszenie jest raczej sztywne, ale nie wpływa to
negatywnie na komfort jazdy. Również zawieszenie Chevroleta jest dość sprężyste i ma konstrukcję wielowahaczową. Wydaje się, że Lacetti na zakrętach zachowuje się mniej pewnie od Forda, lecz komfort resorowania jest zupełnie przyzwoity. Do dalekich,
wakacyjnych podróży bardziej nadaje się Focus, gdyż jest cichszy. Poziom hałasu przy stałej prędkości 100 km/h w Lacetti przekracza umowną granicę 70 dB. Focus ma wydajniejszy układ hamulcowy.
Podsumowanie
Z reguły jest tak, że model wycofywany z rynku ma korzystną cenę. Focus jest jednak droższy od Lacetti, chociaż to jednak to Ford okazał się konstrukcją technicznie dojrzalszą. Za to Lacetti jest bogaciej wyposażone. Chevrolet z wyposażeniem wersji SE (w tabeli) oraz klimatyzacją kosztuje tyle samo, co Focus.
| Chevrolet Lacetti | Ford Focus |
Przestronność wnętrza | Remis | |
Silnik | | + |
Poziom hałasu | | + |
Hamulce | | + |
Dynamika | + | |
Zużycie paliwa | | + |
Nowoczesność konstrukcji | Remis | |
Wyposażenie | + | |
Wybrane dane techniczne:
| Chevrolet Lacetti kombi | Ford Focus kombi |
Liczba cylindrów/zaworów | 4/16 | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1598 | 1596 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 109/5800 | 101/6000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 150/4000 | 145/4000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h(s): | 10,9 | 10,7 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s): | 11,3 | 13,8 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 187 | 185 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | 71 | 69 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 41,5 | 40,8 |
Pojemność bagażnika (dm3): | 400 | 520 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 60 | 55 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 6,0/9,4 | 5,4/9,4 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 458 x 173 x 146 | 445 x 170 x 155 |
Rozstaw osi (cm): | 260 | 262 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3/12 | 2/12 |
Cena (zł): | 51 290 | 55 290 |
* - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
| Lacetti SE | Focus Comfort |
poduszki powietrzne | 2 | 2 |
układ ABS | S | O |
układ wspomagania nagłego hamowania | - | - |
lusterka zewnętrzne elektrycznie sterowane/podgrzewane | S/S | S/S |
elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych | S/O | S/O |
klimatyzacja manualna/automatyczna | O | O |
radio CD | S | O |
centralny zamek | S | S |
wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?