Wszystko
o samochodach

Samochody / Testy

Chevrolet Spark

Data publikacji: Autor: Zdzisław Podbielski

Fot. Chevrolet: Zmieniona stylizacja przedniej części nadwozia korzystnie wpłynęła na wygląd zewnętrzny pojazdu Na przełomie maja i czerwca wprowadzony zostanie na polski rynek następca Matiza - Chevrolet Spark, który rywalizować ma z Fiatem Panda.

 

Specjaliści Chevroleta obliczyli, że na naszym kontynencie rośnie zapotrzebowanie na samochody segmentu A. W 2003 r. „maluchy” zdobyły 5 proc. rynku Europy Zachodniej i Środkowej, a w tym roku ich udział ma wzrosnąć do 6,5 proc., osiągając liczbę 1,2 mln sztuk.

 

Uwzględniając te dane Chevrolet postanowił wprowadzić na rynki Europy najmniejszego Chevroleta pod nazwą Matiz. Aby nie mylić samochodu z FSO Matizem auto kierowane na rynki Europy Środkowej i Wschodniej nosić będzie nazwę Spark.Fot. Chevrolet: Zmieniona stylizacja przedniej czê¶ci nadwozia korzystnie wp³ynê³a na wygl±d zewnêtrzny pojazdu

 

Modernizacja

 

Zmiany objęły przede wszystkim wygląd zewnętrzny. Do zaprojektowania pojazdu zaangażowano „damskiego” designera, jako że Daewoo Matiz w 66 procentach był kupowany przez kobiety. Rezultat modernizacji jest udany - samochód nabrał wdzięku. Eliptyczne reflektory wraz z lampami kierunkowskazów umieszczono w trapezowej obudowie, inaczej wygląda zderzak, a z tyłu w miejsce owalnych wprowadzono okrągłe klosze lamp zespolonych. Inna jest pokrywa komory silnika. Przednie błotniki sięgają nieco wyżej. Na wysokości klamek drzwi widoczne są przetłoczenia usztywniające boki nadwozia.

 

We wnętrzu najistotniejsza modernizacja dotyczy deski rozdzielczej. Zegary umieszczono centralnie, a nie jak do tej pory po stronie kierowcy. Ingerencji konstruktorskiej poddano też zawieszenie i źródła napędu.

 

Silniki

 

Do wyboru są dwa silniki: 3-cylindrowy o pojemności 0,8 l i 4-cylindrowy o pojemności 1,0 l, oba benzynowe. Różnią je tzw. zewnętrzne parametry charakterystyki technicznej tzn. osiągana moc raz maksymalny moment obrotowy, korzystniejsze oczywiście w przypadku silnika o większej Fot. Chevrolet: Z ty³u wprowadzono okr±g³e klosze lamp zespolonych i nowe przet³oczenia unoszonych drzwi pojemności skokowej.

 

Silnik 3-cylindrowy, znany z Matiza wytwarzanego w warszawskiej FSO, na potrzeby Chevroleta został zmodernizowany. W rozrządzie wprowadzono popychacze rolkowe o mniejszym tarciu i zredukowano opory przepływu w układzie dolotowym i wylotowym. Poza tym zmieniono przełożenie w przekładni głównej. W efekcie uzyskano mniejsze zużycie paliwa i zmniejszenie emisji szkodliwych związków chemicznych zawartych w spalinach – Spark spełnia normę Euro 4.

 

Kiedy i za ile?

 

Spark do polskich salonów sprzedaży ma trafić na przełomie maja i czerwca. Stanie się konkurentem dla Fiata Pandy i niemal bliźniaczego Matiza z warszawskiego Żerania. Różni się jednak od niego akcentami zewnętrznymi i wewnętrznymi, konstrukcją nadwozia i zmodernizowanym silnikiem 0,8 l.

 

Ceny jeszcze nie podano. Przewiduje się, że najtańsza wersja Sparka powinna kosztować nie więcej niż 30 tys. zł. – tak twierdzą polscy przedstawiciele GM (Chevroleta). Warto dodać, że ta najtańsza wersja ma mieć w standardowym wyposażeniu m.in. wspomaganie układu Fot. Chevrolet:
Deska rozdzielcza ma estetyczny kszta³t i modnie – centralnie umieszczone wska¼niki kierowniczego i układ ABS.

 

Pierwsze jazdy

 

Po przejechaniu pierwszych kilometrów zaskakują ciche silniki pojazdu.  Niewielki hałas to rezultat modernizacji jednostek napędowych i izolacji akustycznej nadwozia.

 

Niepraktyczne jest centralne umieszczenie wskaźników na desce rozdzielczej. Ich odczytanie wiąże się z oderwaniem wzroku od toru jazdy.

 

Dobrze działa wspomaganie układu kierowniczego. Niewielkie wymiary zewnętrzne auta i wynosząca 9,2 m średnica zawracania czynią pojazd łatwym do manewrowania.

 

 

Wybrane dane techniczne: 

 

Chevrolet

Spark 0.8

Spark 1.0

Długość/szerokość/wysokość pojazdu (cm)

350/150/150

Rozstaw osi (mm)

2345

Liczba cylindrów/zaworów

3/2

4/2

Pojemność skokowa (cm3 )

796

995

Moc maksymalna (KM-obr/min)

52-6000

66-5400

Moment maksymalny (Nm-obr/min)

71,5-4400

91,0-4200

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

18,2

14,1

Prędkość maksymalna (km/h)

145

156

Średnie zużycie paliwa (dm3 /100 km)

5,2

5,6

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości