Chevrolet Volt

Tomasz Szmandra
Chevrolet Volt, fot: Chevrolet
Chevrolet Volt, fot: Chevrolet
Elektryczny Chevrolet, który pojawił się pod koniec 2010 roku w USA, teraz wkracza na rynki europejskie. W Niemczech kosztuje 41 900 euro (ok.172 tys. zł), a w Polsce zadebiutuje w przyszłym roku.

Chevrolet Volt został oficjalnie zaprezentowany podczas salonu

Chevrolet Volt, fot: Chevrolet
Chevrolet Volt, fot: Chevrolet

samochodowego w Detroit, w styczniu 2007 roku. Budowa samochodu rozpoczęła się rok wcześniej, kiedy ujawnione zostały plany budowy konkurencyjnej Tesli Roadstera. Volt, podobnie jak produkowany w ramach koncernu General Motors, bliźniaczy Opel Ampera, posiada dwie pary drzwi, a w środku mogą zasiąść 4 osoby. Jest to znacząca różnica w porównaniu do sprzedawanego w latach 90. modelu General Motors EV1, który mieścił tylko dwie osoby. Miejsce dla 5. pasażera w Volcie zajmują akumulatory. W skonstruowanym specjalnie dla tego auta podwoziu umieszczono je pod tunelem środkowym i tylną pokrywą.

Chevrolet Volt, fot: Chevrolet
Chevrolet Volt, fot: Chevrolet

Pod maskę Chevroleta zobaczymy głównie plastikowe osłony. Lewa skrywa silnik benzynowy, prawa - oba elektryczne. W bagażniku, pod dnem znajduje się kabel z prostownikiem do ładowania auta. Wysoki tunel sprawia, że każdy pasażer ma do dyspozycji wygodny fotel z podłokietnikiem i schowkami na drobne przedmioty. W porównaniu do prekursora w tej klasie aut- GM EV1 zwiększona została także prędkość maksymalna: z 130 km/h do 190 km/h, co więcej, zmniejszeniu uległo miejsce zajmowane przez baterie: z 300 do 100 litrów. Pojazd jest tak zaprojektowany, aby na pełnych akumulatorach przejechać 60 km. Dzięki małemu, 4-cylindrowemu silnikowi, który ładuje akumulatory, zasięg samochodu rośnie do 500 km. Łączna moc układu napędowego wynosi 150 km. Auto zużywa przy tym średnio zaledwie 1,2 l benzyny na 100 km.

Pojazd posiada też kilka elementów zaprojektowanych z myślą o zminimalizowaniu wykorzystania akumulatora litowo-jonowego przy jednoczesnym zapewnieniu komfortu kierowcy i pasażerom. Ekskluzywna

Chevrolet Volt, fot: Chevrolet
Chevrolet Volt, fot: Chevrolet

aplikacja OnStar MyLink przeznaczona do smartfonu, a dostępna na stronie MyVolt.com, pozwala na zdalne uruchomienie Volta i ogrzanie kabiny jeszcze w czasie, gdy pozostaje on podłączony do sieci i z niej czerpie zasilanie, a tym samym zachowanie pełnego poziomu naładowania akumulatora i zmaksymalizowanie zasięgu tego samochodu.

Do utrzymania temperatury w kabinie zużywane jest mniej energii niż podczas jej ogrzewania, jednak nawet na drodze Volt ma o wiele więcej do zaoferowania. Dostępne w tym modelu podgrzewane fotele wymagają mniejszej ilości energii do ogrzania pasażerów i zapewnienia im odpowiedniego komfortu niż całkowite nagrzanie powietrza w samochodzie. Volt może również skorzystać z silnika, aby wygenerować dodatkowe ciepło i energię elektryczną w temperaturach spadających poniżej zera. W takich temperaturach silnik jest cyklicznie włączany i wyłączany, podgrzewając tym samym czynnik chłodzący i zapewniając rezerwy energii cieplnej wykorzystywanej następnie do ogrzania powietrza w kabinie.

Chevrolet Volt, fot: Chevrolet
Chevrolet Volt, fot: Chevrolet

Wykorzystanie w ten sposób energii cieplnej wytwarzanej przez silnik pozwala na szybsze odmrożenie szyb i ogrzanie foteli tylnych niż w przypadku wykorzystania energii generowanej przez akumulator. Przy niskim obciążeniu pojazdu podczas cykli ogrzewania silnik i generator przekazują również pewną część energii elektrycznej z powrotem do akumulatora, rozszerzając tym samym zasięg pojazdu na napędzie elektrycznym.

General Motors planuje sprzedać 60 tys. sztuk podczas pierwszego roku sprzedaży – to 12 razy więcej niż liczba sprzedanych Toyot Priusów w pierwszym roku ich produkcji. W Niemczech auto kosztuje 41 900 euro (ok.172 tys. zł), natomiast w Polsce zadebiutuje w przyszłym roku.

Wybrane dane techniczne Chevroleta Volt i konkurentów

Marka / modelChevrolet VoltToyota PriusHonda Insight
Cena (zł)ok. 172 000102 00078 400
Silnikbenzynowy + elektrycznybenzynowy + elektrycznybenzynowy + elektryczny
Silnik elektryczny
Moc (KM)1508014
Maks. moment obr. (Nm)37020778
Silnik spalinowy
Pojemność (l)1,41,81,3
Moc (KM)869988
Maks. moment obr. (Nm)130142121
Przyśpieszenie 0 - 100 km/h (s)910,412,4
Prędkość maks. (km/h)161180182
Średnie zużycie paliwa (l/100 km)1,23,94,4
Emisja C02 (gr/km)4089101
Maksymalny zasięg (km)5001150910
Pojemność bagażnika (l)310445373

**
więcej zdjęć Chevroleta Volt w

naszej galerii

**

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty