Jak to jest z małymi dziećmi? Są nieporadne, ciężko się z nimi komunikować, a młodzi rodzice, chociaż wiedzą w teorii, co jak ma wyglądać, to za grosz nie są gotowi na to, co ich czeka. Zwykłe usypianie często jest problemem, bo przecież ta kołysanka czy ten sposób miał działać, albo działał, gdy sami byliśmy mali. Dokładnie tak samo jest z autami.
Producenci wprowadzając nowy model na rynek, w szczególności taki, który ma być przełomowy dla marki albo wychodzący poza typowe jej portfolio liczą się z tym, że nie wszystko będzie idealne. Ba! Liczą, że jeżeli konkurencja robi niemal identyczne auto to, czemu im miałoby się nie udać? No właśnie, nie zawsze się udaje.
Nowinki technologiczne są zazwyczaj wprowadzane w najdroższych modelach lub tych, które uznawane są za kultowe. Trzecią grupą, która ma problemy z „chorobami wieku dziecięcego” są nowe auta, zupełnie nowe. Właściciele pierwszych generacji Volkswagena Touarega czy Porsche Cayenne dobrze wiedzą, co to znaczy.
Marki, które nigdy na szerszą skalę nie robiły aut typu SUV raptem zaczęły produkować tego typu pojazdy. Ilość problemów, na jakie cierpiały te pojazdy kosztowały marki, jak i właścicieli wiele nerwów i pieniędzy. A co powiecie o jednym z bardziej awaryjnych aut według niemieckich konsumentów – BMW serii 7 o numerze katalogowym F01? Mogłoby się wydawać, że tak drogie i luksusowe auto powinno być wolne od niedoskonałości mechanicznych czy projektowych. Niestety jak pokazuje historia, chociaż było to całkiem ładne auto i również mocno „podtuczone” technologicznie, to od początku przysparzało sporo problemów.
Choroby wieku dziecięcego. Akcje serwisowe
Akcje serwisowe są czymś normalnym. Zarówno producenci, jak i ich klienci są na to gotowi (chociaż za każdym razem przynajmniej ci drudzy są zdziwieni, że jak to?!). Pilne wzywanie do serwisów według obiegowej opinii dotyczy głównie nowych pojazdów. Użytkownicy są informowani różnymi sposobami, listami poleconymi, mailami, a jeśli producent ma rozbudowany dział kontaktu z klientem to również telefonicznie. Zazwyczaj tego typu wezwania, ze względu na fabryczną wadę auta są darmowe.
Na stronie UOKiK (Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów) w zeszłym roku pojawiło się 197 komunikatów o akcjach serwisowych, które dotyczyły zarówno nowych modeli, które weszły dopiero na rynek, jak i tych, które już zostały wycofane z produkcji (nawet z lat 90-tych) lub tych, które są już na rynku od ponad 5 lat. Niechlubną marką, która ściągnęła w swoje progi najwięcej aut to Volvo – ponad 70 tysięcy sztuk. Poza kategorią jest natomiast Honda, która według komunikatu wzywała do siebie 223 500 sztuk aut, ale to nie tylko w Polsce, ale w całej Europie. Drugą marką pod kątem ilości wezwań do serwisu jest Mercedes z ilością prawie 40 tysięcy sztuk, a "podium" zamyka Toyota/Lexus z wynikiem 26 412 sztuk.
Jak wcześniej wspomniałem, komunikaty na stronie UOKiK dotyczą ogólnie aut danych producentów, nie tylko tych najnowszych. Jednakże skala problemu dotyczących błędów fabrycznych jak widać nie dotyczy jedynie aut nowych, świeżych zarówno generacyjnie, jak i całkowicie nowych modeli.
Choroby wieku dziecięcego. Kupować czy nie?
Pytanie zatem czy wstrzymywanie się z kupnem nowego auta, które miało dopiero premierę jest zasadne? Patrząc na przekrój roczników, które dotyczyły te komunikaty np. 2007, 1996, czy 2015, ale także 2019 i 2020 można wywnioskować, że tak długo jak producent ma obowiązek opiekować się danym modelem i produkować do niego części zamienne, tak długo będą wychodzić kolejne wady techniczne.
Oczywiście w pierwszych latach użytkowania może ich wyjść najwięcej, jednakże zastosowanie nowych technologii w produkcji i nowych materiałów de facto oznacza, że błędy uwidocznią się dopiero po kilku latach, a nie na początku produkcji. Oczywiście nie jest to zasadą.
O wypowiedź w tym temacie poprosiliśmy Pana Jakuba Faryśia – Prezesa Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego:
Wszyscy producenci, robią absolutnie wszystko, aby wyeliminować usterki. To żadna przyjemność, aby później mieć akcje przywoławcze, nie mniej one się zdarzają. W dzisiejszej rzeczywistości motoryzacyjnej stosunkowo mało jest pojazdów, które są produkowane i projektowane zupełnie od zera. Raczej korzysta się z podzespołów, które są na przysłowiowej „półce” u producenta. Dlatego niewielkie jest ryzyko, że ten silnik czy zawieszenie czy skrzynia biegów może się psuć, albo ma jakiś błąd techniczny. Zazwyczaj komponenty są już wcześniej sprawdzone, w innych samochodach czy w innej konfiguracji. Myślę, że tak naprawdę takich „chorób wieku dziecięcego”, które mogą być niebezpieczne dla użytkownika zdarza się naprawdę bardzo mało. Nawet jeżeli zostaniemy jednymi z pierwszych posiadaczy samochodu, danego modelu wprowadzanego na rynek, to szansa, na to że ten samochód będzie posiadał usterki, które w sposób znaczący uprzykrzą nam życie jest naprawdę nieduża. Generalnie tych, którzy kupują samochód natychmiast po wprowadzeniu raczej bym uspokoił, a nawet jeżeli się coś takiego zdarzy (wada techniczna – red.), to w najgorszym wypadku będzie trzeba pojechać do serwisu i tam ta usterka będzie naprawiona. Mówiąc uczciwie, nie przypominam sobie, żeby w ostatnich latach pojawiła się usterka, która byłaby na tyle poważna żeby zagrażała zdrowiu czy życiu użytkowników, to po pierwsze. Po drugie akcje przywoławcze w większości wypadków robione są na tak zwany wszelki wypadek. To znaczy, że jeżeli wystąpi zaledwie kilka czasem kilkanaście usterek, które producent oceni, że mogą stanowić ewentualne zagrożenie dla bezpieczeństwa, to wzywa się wszystkie samochody. To nie działa tak, że producenci czekają aż będzie kilka tysięcy przypadków i dopiero się decydują na przywołanie aut do naprawy, lecz decydują się już po pierwszych sygnałach. Dlaczego? Z bardzo prostej przyczyny: ważna jest opinia o pojeździe, a i problem z ewentualnymi roszczeniami nabywców może być za duży. Dlatego każdy producent woli jak to się mówi „dmuchać na zimne”.
O wypowiedź poprosiliśmy także Wojciecha Sierpowskiego, dziennikarza motoryzacyjnego, odznaczonego Srebrnym Krzyżem Zasługi na rzecz polskiej motoryzacji:
Pytanie wydaje się proste, ale jednoznacznej odpowiedzi nie ma, bowiem pojawia się problem przypadkowości występowania wad i usterek, a także decyzji ‘coś za coś’.
Wiele koncernów zaliczyło już wpadki związane z zastosowaniem elementów, które okazały się wadliwe, ale procentowo nie jest tak źle jak mogłoby się wydawać. Prawdopodobieństwo wystąpienia chorób wieku dziecięcego rośnie na skutek skracania okresu testowania nowych rozwiązań, a także gotowych prototypów. Z kolei maleje dzięki doskonaleniu procesu projektowania samochodu.
Jeśli przyjmiemy, że cykl produkcyjny modelu trwa 6 lat, to w międzyczasie dokonywane są modyfikacje eliminujące ewentualne słabe punkty, a mniej więcej po 4 latach następuje facelift połączony z wprowadzeniem tzw. II fazy. Statystycznie auto z końcowych lat produkcji powinno być lepsze niż z początkowego okresu, ale traci atut bycia nowym atrakcyjnym modelem, wyposażonym w najnowsze zdobycze techniki. Kwestia czy wyżej cenimy posiadanie nowego imponującego modelu i ulegamy pokusie jego ‘świeżości’, czy też jesteśmy bardziej wyrachowani, chcemy mieć pewność, że kupujemy sprzęt niezawodny, który zdał już egzamin w dużej liczbie egzemplarzy. Pamiętajmy jednak, że każda następna generacja samochodu jest lepsza od poprzedniej (czasami pod wieloma względami), a ponadto jest lepiej dostosowana do coraz ostrzejszych norm.
Zadajmy sobie, zatem pytanie jeszcze raz: czy warto kupować auto zaraz po premierze czy poczekać 2-3 lata, kiedy wyjdzie z wieku dziecięcego?
Każdy odpowiedziałby żeby czekać, bo producent poprawi jakość, jednakże patrząc na komunikaty, doświadczenie czy wypowiedzi ekspertów można wyciągnąć wniosek, że całkowicie nowe auta i te po kilku latach są na tym samym poziomie, jeśli chodzi o niezawodność. Cały czas wychodzi coś nowego, a jeśli nie są to znaczące usterki, które mogłyby doprowadzić do pożaru lub wypadku, to producent gotowy jest poprawić je dopiero przy liftingu, a wcześniej wzywać tylko na akcje serwisowe lub nawet nie wzywać tylko naprawiać na bieżąco podczas serwisów.
Idąc dalej tym tokiem rozumowania, teoretycznie nowe generacje powinny eliminować problemy poprzednika – i tak\ i nie. Nowa generacja auta czy części składowych usuwa wcześniejsze problemy (tak przynajmniej powinno być w założeniu), ale wchodzą nowe i nomen omen koło się zamyka. Gdy chcemy poczekać znacznie dłużej z decyzją kupna jakiegoś pojazdu i wchodzi opcja samochodów używanych mamy podwójny problem w postaci napraw eksploatacyjnych, ale również wad fabrycznych, które jak wcześniej udowodniono mogą wyjść po latach.
Kupowanie nowego auta ma jedną zaletę - gwarancję producenta. Zatem przy wyborze samochodu należy o tym pamiętać. A z pojazdami, jest jak z dziećmi, a nawet z niektórymi dorosłymi, potrafią nigdy nie dorosnąć i „choroby wieku dziecięcego” mogą się długo ujawniać.
Komunikaty dotyczące akcji naprawczych ze strony UOKiK w 2020 roku:
Miesiąc | Marka | Model | Okres produkcji | Problem | Ilość |
Styczeń | Toyota | Camry | 21.08-06.09.2019 | błąd mechanizmu napinającego pasy bezpieczeństwa, możliwość odniesienia obrażeń | 111 |
Toyota | Yaris | 10.03.2003 -07.10.2005 | niewłaściwy napełniacz poduszki powietrznej pasażera, możliwość odniesienia obrażeń | 85 | |
Volvo | XC60/XC90 | rok modelowy 2020 | utrata mocy podczas jazdy podczas temperatury ok. 5 stopni C | 19 | |
Peugeot | Traveller/Expert 4 | b.d. | uszkodzenie przewodów paliwowych, niewłaściwe mocowanie dolnych śrub pasów bezpieczeństwa, tylne przewody hamulcowe mogą ulec uszkodzeniu, złe dokręcenie przewodu masowego przez co możliwy zapłon i utrata ESP, niezgodne ze specyfikacją tylne zaciski hamulcowe | 6322 | |
Mercedes-Benz | Typ 293 (EQC) | b.d. | pęknięcie sworznia w mechanizmie różnicowym przedniej osi | 17 | |
Mercedes-Benz | Typ 177 (A-klasa) | b.d. | regulacja wysokości przedniego fotela, ryzyko odniesienia obrażeń podczas wypadku | 16 | |
Mercedes-Benz | Typy: 118, 177, 247, 253, 293 (A-klasa, CLA, B-klasa, GLC, EQC) | b.d. | poduszka powietrzna może się oddzielić od płyty podstawowej i wpaść do kabiny | 233 | |
Opel | Vivaro C/Zafira Life MY 2020 | b.d. | możliwość wytarcia przewodów paliwowych i wyciek paliwa | 135 | |
Kia | Sorento | b.d. | błąd oprogramowania, możliwość nierozponawania pieszych i unikania kolizji | 516 | |
Honda | Civic, Civic Tourer, CR-V, HR-V | 2015-2018 | błąd oprogramowania emisji silnika wysokoprężnego | 2122 | |
Citroen | Spacetourer/Jumpy IV | b.d. | uszkodzenie przewodów paliwowych, niewłaściwe mocowanie dolnych śrub pasów bezpieczeństwa, tylne przewody hamulcowe mogą ulec uszkodzeniu, złe dokręcenie przewodu masowego przez co możliwy zapłon i utrata ESP, niezgodne ze specyfikacją tylne zaciski hamulców | 4312 | |
Toyota | Avensis/Verso | 16.07.2010-18.10.2016 | błąd napełniania bocznych poduszek powietrznych | 294 | |
Ford | Focus/C-max | 07.05-11.06.2019 | przerwane połącznie w stykach skrzynki PDB | 58 | |
Mercedes-Benz | Typ 910 (Sprinter) | b.d. | niewłaściwa wytrzymałość stalowych resorów piórowych tylnej osi | 296 | |
Mercedes-Benz | Typ 907/910 (Sprinter) | b.d. | niewłaściwe zamocowanie fotela | 14 | |
Toyota | Celica/RAV4/Starlet/Tercel/Yaris | 05.06.1997-31.08.1999 | problemy z napełniaczem poduszek powietrznych | 1833 | |
Mercedes-Benz | Typ 447 (Vito) | b.d. | brak pokrywy skrzyni pod fotelem pasażera gdzie znajduje się akumulator, mozliwość pożaru | 682 | |
Ford | Fiesta | 15.05-17.06.2019 | możliwość utraty wspomagania kierownicy | 8 | |
Luty | Peugeot | Rifter/Partner | b.d. | pas bezpieczeństwa może nie trzymać | 692 |
Citroen | Berlingo | b.d. | pas bezpieczeństwa może nie trzymać | 599 | |
Toyota | Land Cruiser/RAV4 | 01.08.2016-13.02.2018 | uszkodzenie podgrzewanych spryskiwaczy, może skutkować pożarem | 1697 | |
Jeep | Cherokee (KL) | 2019-2020 | uszkodzenie układu wspomagania układu kierowniczego, może doprowadzić do wypadku | 6 | |
Fiat | Ducato | b.d. | wiązka przewodów elektrycznych może stykać się z rurą wydechową | 449 | |
Toyota | Prius/Prius+/Prius Plug-in | 07.01.2015-17.05.2018 | uszkodzenie systemu informującego o zapięciu pasów | 453 | |
Opel | Grandland X | 2019-2020 | złe przymocowanie haka holowniczego | 5 | |
Hyundai | i30 | b.d. | uderzenie w podwozie może spowodować otwarcie poduszki powietrznej | 5926 | |
Marzec | Seat | Ibiza (KJ1)/Arona (KJ7) | 2018-2019 (wyprodukowane do 25.09.2018) | odblokowanie tylnego pasa bezpieczeństwa | 5780 |
Skoda | Fabia/Octavia/Rapid/Yeti (Typ 5E, 5J, 5L, NH) | 08.01.2014-29.01.2015 | wyciek oleju | 46 | |
Seat | Leon (5F) | 2014-2015 | wyciek oleju | 25 | |
Volkswagen | Polo | 29.10.2016-2018 | odblokowanie tylnego pasa bezpieczeństwa | 4144 | |
Seat | Ibiza/Arona (KJ)/Ateca (KH7)/Toledo (KG3)/Leon (5F) | 01.12-17.12.2017 | uszkodozna poduszka powietrzna kierowcy | 11 | |
Opel | Insignia B | 2018-2019 | ocieranie się o przwód pompy paliwa zacisku wiązki przewodów, ewentualne ryzyko pożaru | 3307 | |
Opel | Insignia | 2018-2019 | wyciek oleju i pożar | 267 | |
Volkswagen | Tiguan Allspace (LWB) | 23.12.2016-03.05.2019 | niewłaściwy bezpiecznik odpowiadający za pompę paliwa, co może prowadzić do pożaru podczas kolizji | 100 | |
Opel | Vivaro C/Zafira Life MY 2020 | b.d. | niewłaściwe działanie poduszki powietrznej, problemy ze stabilnością prowadzenia | 48 | |
Renault | Trafic III | 28.03-06.06.2019 | może nie działąć hamulec ręczny | 44 | |
Subaru | Impreza/XV/Crosstrek/Forester | 2018-2020 | błąd modułu sterującego silnika, możliwość porażenia prądem lub pożaru | 1092 | |
Honda | Civic/CR-V/Accord/Shuttle/Legend/Logo/Integra | 1996-2000 | uszkodzenie poduszki powietrznej | 603 | |
Peugeot | Traveller/Expert 4 | b.d. | uszkodzenie przewodów elastycznych tylnych hamulców | 580 | |
Toyota | Proace | 23.08-19.09.2019 | niedokręcenie tylnej osi | 14 | |
Renault | Clio V/Captur II/ZOE NEO | 04-10.2019 | uszkodzenie wspomagania układu kierowniczego | 32 | |
Peugeot | 208 | b.d. | niewłaściwe dokręcenie tylnych amortyzatorów | 395 | |
Toyota/Lexus | Land Cruiser/IS/GS/RC/LS/LC/NX/RX | 03.09.2013-06.05.2019 | unieruchomienie pompy paliwa nieskiego ciśnienia | 2512 | |
Citroen | Spacetourer/Jumpy IV | b.d. | uszkodzenie przewodów elastycznych tylnych hamulców | 440 | |
Ford | EcoSport/Focus/Transit Connect | 14-28.01.2020 | wadliwe serwo hamulcowe | 297 | |
Ford | Puma | 06.11.2019-29.01.2020 | uszkodzenie poduszki powietrznej | 459 | |
Opel | Vivaro C/Zafira Life MY 2020 | b.d. | niewłaściwe dokręcenie tylnej osi | 14 | |
Volvo | S60/V60/V60CC/S90/S90L/V90/V90CC/XC40/XC60/XC90 | b.d. | błąd oprogramowania automatycznego hamowania awaryjnego | 13400 | |
Kwiecień | BMW | X6 (F96)/6 (G06) | b.d. | przy dużych prędkościach może odpaść spojler | 178 |
Mazda | 3 BP/CX-30 DM | 06.11.2018-19.10.2019 | nieoczekiwane zatrzymanie się pojazdu podczas jazdy | 4096 | |
BMW | M6 (F06) | 2013-2014 | nieprawidłowo zamontowano wysokie światło hamowania | 45 | |
Mazda | CX-5 | 11.12.2014-08.12.2015 | nieprawidłowe działanie świateł LED | 1674 | |
Volvo | S60/V60/V70/V40/V40CC | 2016-2017 | odkształcanie się kolektora wlotowego silnika, możliwość pożaru | 782 | |
Subaru | Impreza/XV/Crosstrek | 2017-2018 | uszkodzenie zaworu PCV oparów oleju silnika | 226 | |
Maj | Ford | Ranger | 29.11.2017-15.10.2019 | utrata ciśnienia płynu hydraulicznego | 627 |
Hyundai | I30 (FD)/Elantra (HD) | b.d. | zwarcie układu elektrycznego od ABS/ESC | 5912 | |
BMW | 1 (F52)/5 (G30)/5 Tour (G31)/7 (G11)/M5 (F90) | b.d. | uszkodzenie poduszek powietrznych | 63 | |
Seat | Leon (5F)/Ateca (KH7) | 10.04-25.06.2018 | awaria przednich kierunkowskazów | 5296 | |
Seat | Alhambra | 16.01-10.12.2015 | awaria poduszek powietrznych i napinaczy pasów bezpieczeństwa | 297 | |
Isuzu | D-Max | b.d. | pękanie resorów tylnego zawieszenia | 89 | |
Skoda | Superb (3T) | 01-08.2015 | awaria poduszek powietrznych | 59 | |
Toyota | RAV4 | 25.09-25.10.2019 | awaria wahaczy | 665 | |
Peugeot | 208 | b.d. | niewłaściwe zamocowanie nakłądek nadkoli | 74 | |
Opel | Corsa F/Corsa e | 2020 | blokada przekładni kierowniczej | 77 | |
Volkswagen | Polo | 22.09.2019-06.02.2020 | utrata wspomagania hamowania | 105 | |
Volkswagen | T6 | 27.08-08.11.2019 | uszkodzenie systemu elektrycznego zamykania drzwi | 133 | |
Audi | Q7 (4M)/Q8 (4M) | 01.2015-02.2019 | awaria układu kierowniczego | 11 | |
Audi | Q7 (4M) | 07-09.2019 | awaria zagłówków foteli | 21 | |
Czerwiec | Mercedes-Benz | Sprinter (Typ 907/910) | b.d. | możliwe uszkodzenie przewodów hamulcowych | 9685 |
Mercedes-Benz | X-klasa (Typ 470) | b.d. | zakłócenie działania układu ESP | 641 | |
Audi | A4/A5 (B8) | 2019 | awaria poduszki powietrznej pasażera | 9 | |
Citroen | C3 | b.d. | nieprawidłowo ustawiona zbieżność przednich kół | 31 | |
Audi | A4/A5 (8W, F5) | 10.2014-10.2017 | poluzowane aluminiowe listwy ozdobne | 732 | |
Toyota | C-HR | 5-21.01.2020 | pęknięcie prawej półosi napędowej | 21 | |
Seat | Ibiza (KJ1) | 2019-2020 | utrata wspomagania hamowania | 170 | |
Volkswagen | T-Cross (C1) | 20.05-21.06.2019 | awaria poduszek powietrznych | 29 | |
Mercedes-Benz | V-klasa/Vito (Typ 447) | b.d. | możliwość uszkodzenia przewodu paliwowego | 954 | |
Toyota | Prius/Auris HV | 10.03.2014-30.11.2018 | obciążenia powodujące wyższe naprężenia termiczne w tranzystorach | 16910 | |
Opel | Movano B | 2020 | istalacja od haku może wpływać na światła tylne | 8 | |
Lipiec | Mercedes-Benz | S-klasa/S-klasa Coupe Cabrio (Typ 222, 217) | b.d. | wyciek oleju ze względu na wadliwe zaślepki | 251 |
Mercedes-Benz | G-klasa (Typ 463) | b.d. | wada systemu blokady przed otworzeniem drzwi przez dzieci | 515 | |
Toyota | ProAce City | 03.01-13.01.2020 | możliwość pęknięcia wewnętrznego drążka kierowniczego | 17 | |
Ford | Transit/Transit Custom | 02.05.2016-04.05.2020 | wadliwy bezpiecznik chroniący pompę ROWD | 8965 | |
Volvo | S80/S80L/V70/XC70/S60/S60CC/S60L/V60/XC60/S60CC (2007-2020) | b.d. | uszkodzenie pasa bezpieczeństwa | 38818 | |
Volvo | S80/S60/V70/XC70/S60CC/V60/XC60/V60CC/V40/V40CC | 2014-2017 | awaria układu chłodzącego, może prowadzić do pożaru | 4571 | |
Volvo | S60/V60 | 2016-2018 | awaria kolektora wlotowego silnika, który może się odkształcić i wywołać pożar | 23 | |
Hyundai | Santa Fe (CM) | 16.03.2005-22.09.2009 | zwarcie elektryczne układu ABS/ESC | 1016 | |
Renault | Scenic IV/Talisman/Megane IV | 27.05.2019-20.06.2019 | wyciek paliwa | 202 | |
Volvo | z silnikiem czterocylindrowym diesla | 2014-2017 | awaria układu chłodzącego, może prowadzić do pożaru | 2144 |
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?